Luen juuri kirjaa 60-luvusta. Se on vaimoni tyttären
Laura (Lalla) Honkasalon menestyskirja ”Perillä kello kuusi”, Otava 2015. Luen sitä nyt toista kertaa.
Ensimmäisellä lukemisella keskittyy liikaa juoneen. Vasta toisella lukemisella
lukee sanoja ja viestejä. Kirjaa lukiessa miettii omaa todellisuuttaan
suhteessa kirjailijan fiktioon. Niin, 60-luvun alkaessa olin 26-vuotias ja
kymmenluvun päättyessä sitten kolmekutonen. Tärkeitä aikoja elämässä nuo vuodet
- minulla ja kaikilla.
1960-luku oli tapahtumien
tuhatkirjoa
Ehkä maailmanhistorian kannalta vaatimattomimmasta päästä
oli kirjassa hienosti kuvattu Keimolan moottoriradan avaaminen – tunnelmat ja
tunteet - vuonna 1966. Silloin päättyivät legendaariset Eläintarhanajot. Tämä
oli erään kansanjuhlan loppu. Surullista, vaikka ajojen ajoittuminen aina
Äitienpäiväksi olikin tuonut ristiriitaa joihinkin perheisiin, joiden äidit
eivät suostuneet viettämään juhlapäivää huumaavassa metelissä Eltsun
kallioilla. Minä olin siellä aina!
Lallan kirjassa kerrotaan
rakennusinsinöörinvaimo Vuokon ja hänen sisustusarkkitehtirakastettunsa Martin
matkasta Keimolan avajaisiin: ”…hän halusi tarttua kourillaan hiuksiin ja
venyttää selän notkolle, näyttää miten notkea hän vielä oli, miten sileä hänen
ihonsa, miten lämpimät kesakot ja kauniit rinnat. …Hän tunsi Martin katseen
ihollaan, hän sulki silmät. Voi taivas miten hän sitä halusi, hän olisi
halunnut miehen avaavan selän vetoketjun, kuorivan puvun hänen vartalonsa
ympäriltä, liu’uttavan sormea rintaliivien yläreunan alle. Hän saattoi miltei
tuntea sen miten se paljastaisi rinnat kupeista, suutelisi häneltä huulipunan
pois.”
Oman elämäni
1960-luvun tapahtumat ovat tässä. Taitaapa siellä vilahtaa myös kuva Keimolasta
– jossa en muuten koskaan käynyt. Olinko kateellinen koulutoverilleni Risto
Skogströmille, joka pääsi rataa suunnittelemaan. Minä en, vaikka olin
uskollisesti ollut Eltsun toimitsijana moninaisia vuosia Fred Geitelin
komennossa.
Tapahtumien vyöry 60-luvulla
Ehkä maailmaamme vaikuttavista keksinnöistä merkittävin
oli ehkäisypilleri. Gregory Pincus ja Carl Djerassi kehittivät
ehkäisypillerin tuotantovalmiiseen muotoon vuonna 1960. Tämän jälkeen muuttui
elämä. Mutta miten? Viisikymmenluvulla solmituista avioliitoista päättyi eroon
noin 10 %. Ehkäisypillerin jälkeisinä vuosikymmeninä eroon on päättynyt 45-50 %
avioliitoista. Syntyi myös avoliittokulttuuri. Moraalikäsitykset muuttuivat.
Vuonna 1960 valmistui ensimmäinen Suomessa rakennettu matematiikkakone nimeltään Esko. Vuonna
1960 hyväksyttiin myös Helsingin ensimmäinen yleiskaava.
Vuosikymmen toi mukaan rockin, feminismin, LSD:n, hippiaatteen, muovin invaasion ja autoilun.
Beatles ja Bob Dylan valloittivat. Mutta myös Erkki Junkkarinen ja komisario
Palmu. Televisiossa ”Jatkoaika” viihdytti kansaa. Keskioluen saapuminen
kauppojen hyllyille oli eräs merkki muutoksesta. Nuorisokulttuurit ja vapaus
nousivat haluttuun ja hyväksyttyyn asemaan.
Tässä laulussa vuodelta 1966 Lenita Airisto kertoo
millainen oli suomalainen mies vuonna 1966: Lenita Airisto - Laulu Suomalaismiehistä 1966
Tšekkoslovakian
miehitys tapahtui 21.8.68. Saman vuoden marraskuussa Vanha vallattiin. John F. Kennedy valittiin USA:n
presidentiksi marraskuussa 1960. Hän oli 43-vuotias demokraatti. Avaruus oli
hänen tärkeä teemansa. Hän lupasi virkaanastujaisesitelmässään amerikkalaisten
valtaavan kuun vuosikymmenen loppuun mennessä Juri Gagarin oli tehnyt
avaruuslentonsa vuonna 1961. Neil Armstrong johti Apollo 11
kuulentoa, jonka kuumoduli Eagle laskeutui kuuhun 20.7.1969. Kosketettuaan kuun
pintaa hän lausui kuuluisat sanat: ”One
small step for man, one giant leap for mankind.” Jotain oli tapahtunut.
Alvar Aalto
julkisti keskustasuunnitelmansa 1961, ”Traffic in Towns” mullisti ajatuksia
1963, Smith-Polvinen muutti Helsingin rannat moottoriteiksi 1968 ja ”Alas auton pakkovalta” yritti saada autoilun
kuriin 1969. Muodissa Jackie Kennedy
oli esikuva ja meidän kaikkien hämmästykseksi Mary Quant markkinoi minihameen.
Sitä Piitun hameen pituutta se Aune-tätikin hämmästeli Lallan kirjauutuudessa. Jatkoaika-ohjelmassa
vuonna 1967 Lenita Airisto haastatteli
Matti Kurjensaarta, joka
sanoi: ”Katson niitä mielelläni. Epäilyttävän mielelläni. Minua kiinnostavat
erityisesti liikkuvat osat.” Samassa ohjelmassa Liana Kaarina sanoi, ettei
nainen kiihotu minihameessa enempää kuin pitkässäkään hameessa.
Kylmä sota
kiristi otettaan. Berliinin muuri pystytettiin vuonna 1961. Kuuban kriisi nousi otsikoihin vuonna
1962. Ydinsodan uhka oli
konkreettinen. Kauhun tasapaino hallitsi maailmanpolitiikkaa. Suomessa väestösuojelunormit astuivat voimaan ja
väestösuojia rakennettiin kerrostalojen kellareihin. Minäkin olin ollut mukana
kun teekkareiden ja Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan voimin järjestettiin
väestönsuojelunäyttely Vanhalla – mutta se tapahtuikin jo 50-luvun puolella.
Näyttelyssä vaadittiin väestösuojia.
Kennedy murhattiin marraskuun 11. päivänä vuonna 1963.
Koteihin ilmestyneet televisiot
toivat mustavalkoisena tämän tragedian olohuoneisiimme. Ensimmäinen televisioni
oli juuri hankittu. Television merkki oli Saba - ehdoton design ja
laatusuosikkini. Saksalaisen laatuun luotettiin, japanilainen teknologia oli
vielä ”kuttaperkaa”.
Pentti Murole:
Tulevaisuudessa asuntojen teollinen rakentaminen tulee
mullistamaan myös liikennetarpeet perusteellisesti. Silloin kun voimme saada
tekoaineista valmistettuja asuntoja suoraan liukuhihnalta ja voimme kuljettaa
ne helikopterilla eri puolille kaupunkia sijoitettuihin runkorakennelmiin, ovat
myös nykyisenkaltaiset liikenneongelmat ratkaistu.
Sosiologi Erik Allardt erotteli 1960-luvulla
neljä suomalaisen yhteiskunnan
perusvastakohtaisuutta. Vastakkain olivat maalaiset ja kaupunkilaiset,
työväenluokka ja porvaristo sekä kommunistit ja kaikki muut. Neljäs vastakohta
oli suomen- ja ruotsinkielisten välinen - kuitenkin näistä vaarattomin.
1960 luvun henkeä
viestittävät Timo Sarpanevan ovenkahva 1964, Eero Aarnion pallotuoli 1968, Matti
Suurosen Futuro-talo 1968, Kenzo Tangen Tokionlahti 1960, Oscar Niemayerin ja
Lucio Costan Brasilia 1967, Archigram
ryhmän esitykset 1965, Espoon keskustakilpailun ratkaisu 1967 ja Katajanokan
kanavan pelastusoperaatio 1964. Siitä ajasta viestii myös Maikki Ilveskorpi – Reimanin
illustroima vuoden 1968 muoti. A-linja oli muodissa valttia, vaikka AA-linja joutuikin
terasseineen hyllytavaraksi.
Opiskelijat mellakoivat ja
Vanha vallattiin
Vuonna 1964 alkoi Vietnamin
sota. Sodan vaikutukset synnyttivät
uusvasemmistolaisuuden. Taisto Sinisalo sai ympärilleen
runsaita joukkoja vuosikymmenen lopulla. Murole palkkasi korkeakoululta
nuoria opportunisteja. He olivat järjestään taistolaisia tai
vasemmistodemareita. Kiinan
kulttuurivallankumous oli käynnissä ja Ranskan
opiskelijamellakat olivat koettavissa Pariisin matkoilla keväällä 1968.
Matkoja tehtiin metron suunnittelun opintomatkoina. Mieleen jäi Place St.
Michélin poltettu elokuvateatteri ja iskulauseet: ”Katukivi on kaiken ajattelun
päätepiste”.
60 luvun sosialistisen radikaalivallankumouksen
seinäkirjoituksia:
Katukivi on kaiken ajattelun päätepiste.
Olkaa realisteja – vaatikaa mahdottomia.
Te kuolette hyvinvointiin.
Betoni kasvattaa välinpitämättömyyttä.
Täytyy systemaattisesti tutkia sattumaa.
Pallo pelaajille.
Jumala ei ole konservatiivi.
Toiset uskovat rakkauden voimaan, toiset
luokkataistelun voimaan.
Tavarat ovat oopiumia kansalle.
Työtätekevät ihmiset ikävystyvät, kun heillä ei ole
työtä; ihmiset, jotka eivät tee koskaan työtä eivät ikävysty ikinä.
Onko rikkaus sitä, että tyytyy köyhyyteensä?
Suomessa poliittinen elämä oli vastakkainasettelua, mutta
vuosikymmenen aikana hallitus vaihtui vain 6 kertaa. Kekkosen toista
presidenttikautta murtamaan perustettiin vuonna 1960 kokoomuksen ja demareiden Honka-liitto. Liiton seurauksena syntyi
noottikriisi Neuvostoliiton kanssa. Kekkonen selvitti kriisin Novosibirskissä
vuonna 1961 yhdessä Hruštšovin kanssa. Vuonna 1968
solmittiin ensimmäinen tulopoliittinen
kokonaisratkaisu, sitä kutsuttiin Liinamaa ykköseksi. Samana
vuonna Martin Luther King murhattiin.
Kaupunki matalaksi
Helsingissä elettiin purkukautta.
Kallio, Sörnäinen, Alppiharju ja Punavuori olivat saneerauksen kohteina.
Empire-Helsingin vanhat korttelit korvattiin mustavalkoisilla
nauhaikkunataloilla. Puu-Käpylä synnytti vastareaktion. Kråkström työryhmineen
oli voittanut alueesta järjestetyn kilpailun. Alue oli ”uudistamisen” alussa.
Tämä oli liikaa. Helsinki ei toteuttanut purkusuunnitelmaa, alue suojeltiin.
Bengt Lundsten aloitti
pilottikorttelin suunnittelun.
Konttoristuminen
oli ajan sana. Keskustan vanhat asuintalot muutettiin toimistoiksi ja
konttoreiksi. Arkkitehtitoimistot, muiden ohella, valtasivat vanhoja
patriisiasuntoja. Kaakeliuunit purettiin ja kipsiset kattokoristeet
piilotettiin alaslaskettujen kattojen taakse. Moderni aika ei kunnioittanut
vanhaa. Elettiin uuden ajan alkua. Taas kerran!
Kämpin purkaminen herätti suurta kohua. Kansallis-osakepankki
Matti Virkkusen johdolla halusi purkaa talon.
Etenkin nuoren arkkitehtikunnan vastustuksen saattelemana rakennuksesta tehtiin
näköisversio säilyttämällä fasadi ja portaikko. Pankkitoiminta rakennuksessa
alkoi vuonna 1969 ja päättyi vuonna 1996. Rakennus palasi alkuperäiseen
käyttötarkoitukseensa hotelliksi.
Eliel Saarisen suunnittelema Kinopalatsi purettiin vuonna 1967.
Alvar Aalto suunnitteli paikalle Akateemisen kirjakaupan uudisrakennuksen.
Kohtalokas purkaminen hävitti myös Heimolan
talon vuonna 1969 ja Kestikartanon
talon vuonna 1967. Makkaratalo valmistui Skohan
talon purkamisen myötä vuonna 1968.
Alvar Aalto esitteli keskusta-suunnitelman valtuustolle vuonna 1964. Valtuusto
vastaanotti hänet seisomaan nousten. Aallon
maineikas suunnitelma pysähtyi ylipormestari Ahon johtaman byrokratian rattaisiin. Suunnitelma
oli etenkin nuorten arkkitehtien hampaissa. Ahon seuraajana oli Teuvo Aura. Häntä painoi kunniavelka akateemikon
suunnitelmaa kohtaan. Hän työnsi liikkeelle jatkotyön Töölönlahden miljööteknillinen suunnitelma. Tästäkään
yrityksestä ei jäänyt villoja. Ei vaikka nuorella liikenneinsinööri Murolella
oli tilaisuus toimia mestarin avustajana. Lohdutuksena Aallolle Finlandiatalon
rakentaminen alkoi Terassitorisuunnitelman pohjalta vuonna 1967, talo valmistui
1971.
Yksi 60-luvun
lempiautojani oli Citroen Ami 6. Ruma vai kaunis? Kaunis! Oudon näköinen, monen
mielestä selkeästi ruma, mutta Citroën-fanin mielestä kaunis ja persoonallinen,
suorastaan inhimillisiä kauneusominaisuuksia hehkuva ilmestys. Kuin lumoava
nainen - kyllä, todellakin. Nainen, hellästi kosketeltavaksi, mutta myös
valmiina sulavaan dynamiikkaan. Raakuuteen ja rajuuteen ei! Sitä varten olivat
Audit, Simcat, Skodat ja Cooperit. Moottorina oli 602 cm3 kaksisylinterinen
ilmajäähdytteinen nelitahtibokseri. Moottori
kehräsi kokonaista 28 vanhaa SAE-hevosvoimaa ja antoi huippunopeudeksi 105
km/h. Kulutus oli noin 7 litraa sadalla.
Tämän auton erityisenä ominaisuutena oli folkkarikuplaa suurempi nopeus.
Maantiellä kilpailtiin ja kuplat jäivät toiseksi. Riemua!
Auto
60-luku oli autoajan
alkua Euroopassa ja Suomessa. Maassamme oli vuosikymmenen alussa 180 000
henkilöautoa. Vuosikymmenen lopussa luku oli noussut 710 000:een. Mieletön kasvu - nelinkertaiseksi kymmenessä
vuodessa! Suunnittelijat uskoivat sähköauton pikaiseen tulemiseen. Päämotiivina
oli ilman saastuminen. Ymmärrettiin akkujen kehityksen olevan avainasia. Autonvalmistajat
uskoivat edistyvänsä sähköauton kehittelyssä nopeasti ja tuovansa sähköautot
markkinoille 1980-luvun alussa. Kaupunkiliikenteen suunnittelijat sanoivat
tämän olevan kuitenkin liian myöhäistä.
Helsingin liikenteessä alkoi tapahtumasarja, joka olisi
saattanut johtaa yhtä kohtalokkaisiin menetyksiin kuin keskustan
perinnerakennusten hävittäminen. Helsingin
suuri liikennetutkimus (Smith-Polvinen) oli valmistunut. Tuomion enkeli
leijaili kaupungin yllä. Toisaalta joukkoliikenteessä tehtiin ratkaiseva askel metropäätöksen muodossa. Kaikki alkoi
tapahtua Teuvo Auran tultua ylipormestariksi vuonna 1968. Hän uskoi Helsingin
kasvuun. Hänen ohjelmajulistuksenaan oli Helsingin asukasluvun nostaminen 600
000 asukkaaseen. Hän rekrytoi kaupunkisuunnitteluun suuren joukon kaavoittajia
ja liikennesuunnittelijoita.
Kirjoitin
Arkkitehti-lehdessä vuonna 1967: ” Yksipuolinen teknisen
tarkoituksenmukaisuuden ja taloudellisen optimin tavoittelu, tämän hetkisin
arvostusperustein, on yhdyskuntasuunnittelun vaarallinen virhesuuntaus.
Kustannusanalyysit ja matka-ajan minimointi ovat murskaamassa ihmisen
esteettisten ja toiminnallisten elämysten arvostuksen.”
Enemmistö ry:n perustaminen ja Alas auton pakkovalta -pamfletin
ilmestyminen osoittavat ajan kuvaa. Pamfletissa sanotaan: ”Auto, neljä
kirjainta, joihin ei voi luottaa. Jalankulkija! Lakkaa kumartelemasta
autoilijalle, kun hän antaa sinun ylittää kadun suojatietä pitkin. Pui
mieluummin nyrkkiä, kun hän ei kunnioita tätä sinun laillista oikeuttasi. Demokratisoimispyrkimyksen
pahin vihollinen on auto. Se on luonut uuden luokkajaon. Se siirtää kansantuloa
köyhiltä rikkaille. Auto on kilpailuyhteiskunnan tiukka ote jäsenistään; se
lietsoo veljen veljeä vastaan, pojan isää vastaan.”
Lallan kirjan elämä
on naisten maailmaa - suhteessa miehiin. Siinä on hienolla tavalla kuvattu
juuri sitä vuosikymmentä joka sai minut nyt jälleen muistelemaan. Ystäväni Mattikoo varmaan hermostuu jälleen
kun en puhu tulevaisuudesta, mutta selityksenä – se on tuo kirja. Muuten tuo
kuva on ystäväni Teemu Lipastin ”Alas auton pakkovalta” –kuvitusta - 1960-lukua aidoimmillaan.
Hieno kirjoitus, kiitos!
VastaaPoistaEltsun suunnittelussa, tarkoitatko Risto Skogströmiä, josta myöhemmin tuli arkkitehti? Asun Riston itselleen suunnittelemassa talossa ja haluaisin kovasti tietää hänestä enemmän . .
Keimolassa toimi vuosina 1966 - 1978 Keimolan moottoristadion. Alueen suunnittelijoita olivat kilpa-autoilijat Curt Lincoln, Fred Geitel ja arkkitehdit Dag Englund sekä Risto Skogström. Risto johti nimellään toiminutta arkkitehtitoimistoa. Risto Skogström kuoli vuonna 1982. Hän oli TVH:n mahtimiehen, ylijohtaja Väinö Skogströmin poika. Isän tunsin hyvin, pojan huonommin, koulutoveruudesta huolimatta. Keimolan moottoristadionin valvontatornista järjestettiin kutsukilpailu vuonna 2011. Kilpailun voitti Marjukka Korhosen vetämä WSP:n tiimi.
PoistaHei Pena,
VastaaPoistaTulihan se sieltä, paljon pureskeltu 60-lukukin. Mahtava esitys –ehkä meille molemmillekin - aloimme aikuistua. Tutustuimme myös toisiimme, arvaamatta alkuunsa, millainen kokemus siitä kasvaisi.
Sanot etten tykkää kun et puhu tulevaisuudesta. Täsmennän luvallasi tuota tykkäämättömyyttä. En arvottaisi noita ajan kuvia ihan noin. Yhteistä menneisyys- ja tulevaisuuskuville on, että ne ovat omalla tavallaan vääristyneitä, Menneestä tietää kuitenkin sen, että se meni emmekä voi siihen osallistua muuten kuin kirjoittamalla historioita. Menneen jälkikuva on yhtä vääristynyt kuin tulevan, mutta sitä vertailua emme pitkään ole todistamassa. Kai siinä menettää yhtä hurjaa historiaa kuin menneessäkin.
- Uskaltaisikohan ennustaa, miten naisten muoti muuttuu seuraavien 10 v aikana. Tai itse naiset?Jaksellaan, tavataan, istutaan ja rakennetaan parempi tulevaisuus. Kyllä se siitä.
Terveiset Liisalle
Mattikoo