Tämän vuoden Turvallinen
stadilainen -palkinnon saa Tehtaankadun ala-asteen vanhempainyhdistys, joka
toimii aktiivisesti koulun ja sen alueen liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Palkinnon antaja eli Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ry on vuodesta 1991
alkaen myöntänyt Turvallinen stadilainen -tunnustuksen yritykselle,
yhdistykselle, yksityishenkilölle tai ryhmälle, joka toiminnallaan on pyrkinyt
aktiivisesti edistämään Helsingin liikenneturvallisuuden positiivista
kehitystä.
En tuntenut tuon yhdistyksen olemassaoloa – nyt tunnen. Kun ihmiset
ovat minulta kysyneet elämäni aikana mikä on tärkeintä työtä tuossa työssäsi,
on vastaus ollut aina LIIKENNETURVALLISUUS. Siksi laitan tähän alkuun hieman netistä
löytämääni tietoa Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksestä. Palkintoja on
jaettu seuraavasti:
2017 Tehtaankadun ala-asteen vanhempainyhdistys ry
2016 Pekka Saarnio
2015 Helsingin poliisisoittokunnan Nallekopla
2014 Helsingin Sanomien kaupunki- ja kotimaantoimitukset
2013 Helsingin Polkupyöräilijät ry
2010 Kari Sane
(apulaisosastopäällikkö/Kaupunkisuunnitteluvirasto, liikennesuunnitteluosasto)
2009 Heikki Seppä
2008 Tuomo Jantunen (Suomen Ladun eläkkeelle jäänyt
toimitusjohtaja)
2007 Tilausajokuljettajat ry – Charter Club
2006 Matti Herlevi
2004 Helsingin kihlakunnan poliisilaitos, kameravalvontaa
kehittävä ryhmä
2002 Pysähdy Ajoissa / Stanna i tid -kampanja
2001 Nuorisopoliisi
2000 Lions Club Pikku-Huopalahti ja Tehtaankadun
liikennepartiolaiset
1999 Urpo Vihervaara
1998 Mauno Pihlaja
1997 Rahtarit ry, Helsingin- ja Etelä-Uudenmaan osasto
1996 Suomen Posti Oy
1995 Suomen Turistiauto Oy
1993 Radio Suomen Ylen Aikainen
1992 Päiväkoti Lumikki
1991 HKL
Oikeastaan aika hauska lista. Siellä näkyy paljon
tuttujakin. Että Upi ja Manukin ovat listalla. Mainiota. Kari Sane
itseoikeutetusti – tietysti. Kaikki muutkin ovat varmaan aikana ja hetkenä tunnustuksensa
ansainneet. Mikä on se tämä yhdistys joka palkintoja jakaa? Tunnustuksen
jakaneen yhdistykseen kuuluu kolmisenkymmentä rekisteröityä yhdistystä. Pääosa
niistä on auto- ja moottoripyöräkerhoja, mukana on myös yksi pyöräily-yhdistys.
Kuulovammaiset ja näkövammaiset ovat edustettuina yhdistystensä kautta. Kävely-
tai muitakaan ympäristöyhdistyksiä ei ole mukana. Hallituksen puheenjohtajana
toimii Eija Loukoila (vas). Hallituksessa on neljä edustajaa liikennettä
lähellä olevista yhdistyksistä. Helsingin kaupungilla on kolme edustajaa ja
poliisilla on yksi edustaja. Helsingin kaupungin ykkösedustajana on Reetta
Putkonen, Helsingin liikenne – ja kadunsuunnittelupäällikkö. Siis Reetta
ystävämme oli luovuttamassa palkintoa yhdistykselle, joka nyt suhtautuu
kaupungin ja Reetan toimiin kriittisesti. Reetta, rakas ystäväni, sanon sinulle
nyt juuri niin ystävällisesti, kun sinua arvostava entinen pomosi voi, että
nämä nykytoimet eivät ole riittäviä ja että me Tehtaankadun liikenteestä
huolestuneet emme lopeta kiihkoamista kiitollisina tästä tunnustuksesta.
Yllymme vain! Kiitämme kuitenkin ja kumarramme.
Nyt jokaiselle heijastin!
Leena Ankkuriniemi on vanhempainneuvoston aktiivi ja
puheenjohtaja. Hän julistaa: ”Jatkamme sitkeästi työtä turvallisemman
Tehtaankadun puolesta. Keskiviikon heijastintempauksella haluamme kehottaa
autoilijoita varovaisuuteen asuinkaduilla. Samalla haluamme muistuttaa
vanhempia ja lapsia siitä, miten tärkeää heijastimen käyttö on pimeänä
vuodenaikana. Autoilijoiden ei ole pimeässä helppo havaita pieniä koululaisia.”
Tehtaankadun/Laivurinkadun
suurta sählinkiä Petra Himbergin kuvaamana.
Keltainen valo vilkkuu neuvokkaana. Ketä se on neuvomassa? Siitä ei
kukaan ole varma. Väliaikaiset liikennejärjestelyt kaidehässäköineen saattavat
luoda turvallisuutta juuri siksi että kukaan ei tiedä miten tässä toimitaan ja
siksi on oltava erityisen tarkkana ja neuvokkaana. Ei voi näpelöidä kännykkää
katua ylittäessään. Jotain siis pahassa hyvääkin!
Turhautumista on ilmassa!
Sitkeyttä ja seurantaa tarvitaan! Vanhempainneuvoston
jäsenet ovat turhautuneita. He ovat vuosien aikana kirjelmöineet kaupungille
Tehtaankadun asioista. He eivät ole tyytyväisiä vastauksiin. Syksyllä valtuutettu
Elina Moisio ja 39 muuta esittävät aloitteessaan, että kaupunki tekee
Tehtaankadun ympäristöön kokonaisvaltaisen turvallisuusselvityksen, jossa
käydään läpi liikenneturvallisuuden parantamiseksi käytettävissä olevat keinot.
Tämä oli hyvä aloite. Se sai tylyn käsittelyn. Kaikki on tehty eikä muuta
voida! Viimeksi Tehtiksen vanhempainyhdistys esitti toimenpiteitä kuten
nopeusrajoituksien maalaamista katuun, pysäköintipaikan varaamista
tavaraliikenteen käyttöön sekä automaattisten nopeusvalvontatolppien
sijoittamista koulun eteen molemmin puolin katua. Ehdotettiin myös
Laivurinkadun väliaikaisia suojatiemaalauksia talven ajaksi, kunnes uudet
järjestelyt saadaan toteutettua ensi kesän kuluessa – mahdollisesti. Tähän
kerrottiin suullisesti Staran kieltäytyvän maalaamasta edes väliaikaisesti
katukivelle. Kuluu kuulemma pois.
Tämä kollaasi
kertoon tästä aamusta noin kello 9. Siinä on Petra Himbergiltä napattuja kuvia
ja pari minun kuvaani. Laivurinkadun risteyksessä seisoo digitaaliajan ihmetolppa
joka silloin tällöin vilkuttaa keltaista valoa. Milloin ja miksi, se ei vanhukselle
heti selvinnyt. Ehkä sitten vilkkaille ajan lapsille.
Vielä näistä ”kuuskulman” suunnitelmista
Entisen liikennesuunnittelupäällikön, nykyisen liikenne.
ja kadunsuunnittelupäällikön päätöksellä on tarkoitus tehdä Tehtaankadun ja
Laivurinkadun ”kuuskulmaan” muutoksia joilla ”jäsennellään liikenneympäristöä
siten, että raitiovaunut ja jalankulkijat erotellaan toisistaan
rakenteellisesti reunakivijärjestelyin. Järjestelyt parantavat jalankulun
turvallisuutta.”
Vanhempainneuvoston kannanotoissa eli
kansalaismielipiteessä ja vuorovaikutusvoimana on vaadittu Tehtaankadun ja
Laivurinkadun risteykseen liikennevaloja. Liikennesuunnittelupäällikkö
esikuntineen tyrmäsi päätöksellään liikennevalot sanoin: "Tehtaankadun ja
Laivurinkadun risteyksen ohjaamista koko risteyksen kattavin liikennevaloin ei
katsota järkeväksi, koska se aiheuttaisi sujuvuusongelmia ja heikennyksiä
kaikille liikennemuodoille. Hankalan risteysgeometrian ja kahdessa ajosuunnassa
kääntyvien raitiovaunuraiteiden takia liittymän valo-ohjauksesta tulisi
toiminnaltaan poikkeuksellisen kankea. Jalankulkijoiden osalta tämä
tarkoittaisi pitkiä odotusaikoja. Etenkin hiljaisen liikenteen aikana tämän tyyppisessä
monimutkaisen liittymän valo-ohjauksessa syntyy lisäksi ns. "kuolleita
hetkiä" eli vaiheita, jolloin liittymäalueella ei missään ajosuunnassa
liiku ajoneuvoliikennettä.” Olen muuten
samaa mieltä!
Palaan omaan ehdotukseeni
Aikanaan kun tein ehdotuksia risteyksen järjestämisestä en
pitänyt liikennevaloratkaisua hyvänä. Sen sijaan ehdotin raitioteiden
pysäkkijärjestelyn ja suojateiden uudelleen järjestelyä. Kaupunki muuttikin
vanhoja suunnitelmiaan (5.5.2017) lievästi ehdottamaamme suuntaan. Ei
kuitenkaan tarpeeksi. Kirjoitin tästä blogissani: http://penttimurole.blogspot.fi/2017/03/tehtaankadulla-kuhistaan.html
Tärkeimpänä asiana pidin Laivurinkadun länsipuolisen
Tehtaankadun ylittävän suojatien poistamista, sillä se johtaa suoraan raitsikoiden
”turmakolmioon”. Laitetaanpa nämä toiveet tuhon kuvaan. Vielä eräs juttu. Kun
tapasimme kesällä sekä Reetan että Juuson (alueen liikennesuunnittelija),
ehdotimme Tehtaankatua koskevaa vaikutustutkimusta erityisesti johtuen sen
suuresta ”lapsimäärästä”. Tutkimus tehtäisiin kaikkia vuorovaikutuksellisen
suunnittelun periaatteita noudattaen. Tietoa lasten liikkumisesta ja erityisesti ”läheltä
piti” -tilanteista hankittaisiin tutkijoiden voimalla. Pysäköintiä analysoitaisiin.
Parannusehdotuksia laadittaisiin. Sitten kaupunki suorittaisi uuden harkinnan.
Ja jos vielä ja jälleen päädyttäisiin samaan no go –tilanteeseen, sitten
olisimme hetken hiljaa. Niin, vanhempainneuvostosta en tiedä – heidän ei tule
koskaan vaieta, mutta minä lupaisin olla hiljaa.
Kaupunki on
muuttanut omaa alkuperäistä ehdotustaan toivomaamme suuntaan. Toinen
ehdottamistamme ratikkapysäkkien siirroista on toteutettu. Pysäkki pohjoiseen kohti
Viiskulmaa on Laivurinkadun muurin vieressä. Vastakkaista pysäkkiä eli etelään
tulevien ratikoiden pysäkkiä ei haluttu siirtää kustannussyistä. Nyt ykkösen
pysäkki alas Tehtaankatua tulee Armfeltin kadun liittymän kohdalle kadun
pohjoispuolelle. Huono juttu, mutta yritetään ymmärtää. Vakava asia johon ”esitän kunnioittavasti” –
niin kuin ennen aikaan sanottiin, on suojatie joka johtaa suoraan ratikoiden ”turmakolmioon”.
Sen päälle ehdotan punaista ruksia! Ehdottomalla varmuudella. Saman ”turmakolmion”
pohjoispuolinen suojatie tulisi suunnitella kutakuinkin niin kuin kuvaan on
oranssilla merkitty. Please Reetta! Näin pienet jutut!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti