Tämähän alkaa olla kiinnostavaa. Minun vakiomediani
Hesari ampuu informaatiotulta kaupungin tiivistämisen ja korkean rakentamisen
puolesta. On vielä ottanut robotit erityiseen suojelukseensa. Kukaan ei näytä
vastaavan tuleen. Ei vastareaktioita. Vastareaktiot vaietaan. Tai niitä ei
todellakaan ole. Kaupunkisuunnittelu on muuttunut talouskilpailusuunnitteluksi.
Ennen kaupunkisuunnittelun
tavoitteena oli rakentaa viihtyisiä, paloturvallisia, lapsiystävällisiä ja
luonnonläheisiä ihmisympäristöjä työtä ja vapaa-aikaa varten. Nyt tavoitteena on luoda
kilpailukykyisiä kaupunkikasautumia kansainvälisen kulutusyhteiskunnan
verkostokaupunkeina. Aatteen palo on nyt taloustieteilijöillä, digitaaliuskovilla
ja kiinteistökehittäjillä. Juuri he haluavat ”lisää kaupunkia Helsinkiin”. Nuoret
kaupunkisuunnittelijat ovat innostuneita ja motivoituneita. Vihdoinkin heillä
on tavoite, päämäärä ja aate: tiivistyvä metropoli ja tiiveyden
seurausvaikutuksena syntyvä kansainvälinen kilpailukyky kaupunkitalouden
voimin. Heillä on tilaisuus muuttaa suuntaa. He haluavat katkaista lineaarisen
kehityksen ja luoda muutoksen.
Meillä vanhoilla – silloin kun me olimme nuoria – meilläkin
oli ajatuksemme. Halusimme muuttaa tylyn byrokratian ja sankarisuunnittelijoiden
vallan yhteiskuntapolitiikaksi. Halusimme päästä mukaan tekemään parempaa
yhteiskuntaa. Halusimme sosiaalista muutosta ja ihmisarvoista asumista
maaltamuuton suurille ihmisvirroille. Ehkä siinä silloin oli hieman oma
lehmäkin ojassa. Mukaan pääsy ei ollut ilman muuta mahdollista. Oli saatava
vallankäytön rakenne muuttumaan. Se voisi tapahtua, jos teknistaloudelliset
tavoitteet saataisiin muutettua yhteiskuntapoliittisiksi tavoitteiksi. Siihen
tarvittiin avuksi politiikkaa. Poliitikkojen tulo uudeksi voimaksi byrokratian
ja elinkeinoelämän rinnalle synnytti uuden tilanteen. Olimme nuoria ja aika toi
nuoria poliitikkoja päätöksentekoon ja erityisesti tavoitepolitiikkaan. Sitä
halusimme ja siinä näimme tilaisuutemme. Halusimme katkaista lineaarisen
kehityksen ja luoda muutoksen.
Nyt meillä on kaksi
selkeää tavoitetta:
Asuntojen tuottaminen ja kaupunkirakenteen tiivistäminen.
Mutta hetkinen! Tuntuu tutulta! Ne eivät suinkaan ole uusia tavoitteita. Ne
ovat aina olleet olemassa. Jokainen voi allekirjoittaa nuo kaksi
tavoitetta. Minä ainakin allekirjoitan
ne aina, heti ja sumeilematta. En
kuitenkaan allekirjoita niitä ilman ehtoja, en numeroleikkinä.
Puhdetöihin
On jatkuvasti palattava tähän asiaan. On kaivettava esiin
uusi yleiskaava, Pro Helsinki 2.0 –suunnitelma ja vielä kuvia Särelän,
Soininvaaran ja kumppaneiden ”Lisää kaupunkia Helsinkiin” - visioista. Niissä
kaikissa on paljon hyvää, mm. nuo lempilapseni bulevardit, mutta eivät
tuollaiset ”hallusinaatiot”. Anteeksi Mikko, siteerasin nyt sinua, kun olit
pitämässä hienon esityksen Suomalaisella Klubilla RIL-senioreiden
tilaisuudessa. No, keskuspuistoon
koskeminen ei ole missään visioissa sallittu. Se johtaa puihin kahliutumiseen
Koijärven malliin. Minäkin siellä! Sitä kieltä ystäväni Ode Soininvaara
ymmärtää. Vielä on kaivettava esiin kartat Kööpenhaminasta, Tukholmasta ja
Oslosta. Vai pitääkö vielä ottaa esiin Pietari ja Tallinna. Ne kai ovat meidän
lähimpiä kilpailijoitamme suuressa globaalissa kaupunkien välisessä
taloussodassa. Hyvä, puhdetöihin on ryhdyttävä. No, hetken harkittuani päätin
ottaa esille neljä kaupunkia: Kööpenhaminan, Oslon, Tallinnan ja Helsingin.
Päätän hieman tutkia, onko niiden kunkin yksilöllisten kaupunkikasautumien
välillä suuriakin eroja.
Helsinki, meren ja metsien kaupunki
Fokusoidaan hieman tarkemmin. Kuviin mahtuu suurin piirtein
kunkin kaupungin alue. Rakenteissa on eroa. Kerrostaloalueet ryhmittyvät
Kööpenhaminassa ja Oslossa yhtenäisenä kaupunkimattona ilman merenlahtien tai
viheralueiden suosiollisesti rikkovaa vaikutusta. Myös puistojen määrä näillä
alueilla on hyvin rajoitettu.
Varsinaisen ruutukortteleista koostuvan kaupunkimaisen keskustan
ulkopuolella omakotialueet leviävät taas yhtenäisenä mattona. Helsingin rakenne
on toinen. Pientaloalueet ja
kerrostaloalueet sekoittuvat kauttaaltaan. Oliko juuri Anni Sinnemäki, joka aivan
vastikään selitti tämän tosiasian olevan tärkeä syy pahalta segregaatiolta
välttymiseen.
Helsinki on merenrantojen ja puistojen, myös metsien
kaupunki. Se on Helsingin erikoispiirre. Sitä piirrettä ei ole meidän kolmella
kilpailijallamme. Rantojen pituus Kööpenhaminassa ja Oslossa on noin 20 km.
Tallinnassa rantaviivaa on 30 km. Meillä on toisin. Helsingin rantaviiva ilman
saaria on 120 km. Saaret mukaan luettuna rantaa on yli 200 kilometriä. Helsinki
on veden ja puistojen kaupunki. Tämä asia voisi olla meidän aseemme paljon
puhutussa kaupunkien kilpailussa. Siis rakkaat taloustieteilijät ja
maantieteilijät ja lisää kantakaupunkia-intoilijat, pyydän jalosti teitä
katsomaan karttaan ja lakkaamaan alituiseen vertaamasta Helsinkiä rakenteeltaan
aivan erilaisiin kaupunkeihin.
Millaisia edellytyksiä eri kaupungeilla on tiivistyä
sisäisesti? Helsinkiä halutaan tiivistää lisäämällä kaupunkialueelle lähes 220000
asukasta, jos yleiskaavan tavoitelukuun 860000 on uskomista. Nykyinen
asukasluku on 642000. Lisäystä olisi 35% eli hiukkasen yli kolmannes. Jos tuo
määrä asukkaita lisättäisiin Helsingin nykyisellä asukastiheydellä vaadittava
alueen koko olisi 8,9x8,9 km2. Se olisi
mahdotonta ja teoreettista. Jos tiivistäminen tehdään Lauttasaaren
tehokkuudella, maata tarvitaan 6,4x6,4 km2. Punavuoren tehokkuudella pärjätään
3,3x3,3 km2 alueella. Suunnittelijat uskaltavat puhua uusien alueiden suhteen
tällaisista Punavuorista. Se ei ole totta. Kaupunkia on rakennettava
jonkinlaisella harmonialla. Tehtävä on haasteellinen ja se näkyy yleiskaavan
tuskanomaisessa ponnistuksessa. Nyt
ponnistukset lisääntyvät kun hallinto-oikeus poisti rajusti neliöitä parilta
bulevardilta, joilla ne sinänsä olivat epärealistisia neliöitä.
Miten paljon sisäistä tiivistymistä asumisen suhteen voi
tapahtua täyteen rakennetussa kaupungissa? Kööpenhaminan ydinkeskustan kaikilla
alueilla asukastiheys on kasvanut 20 vuoden aikana. Kasvu on ollut keskimäärin 24%.
Vuosikasvuna tämä tarkoittaa viimeisen viiden vuoden aikana 10000 asukasta
vuodessa. Koko Kööpenhaminan alueella asukastiheys on vuosina 1996-2016
kasvanut tasolta 5500 as./km2 tasolle 6300 as./km2.
Koko Oslon kunnan alueella väestönkasvu on 20 viime
vuoden aikana ollut noin 10000 asukasta vuodessa. kasvua on kokonaisuudessaan
ollut 24%. Asumistiiveys on lisääntynyt vuoden 2005 tasosta 3500 as./km2 vuonna
2017 tasolle 4400 as./km2.
Oslossa, Helsingissä ja Kööpenhaminassa asukastiheydet
ovat hyvin säällisiä. Slummien synnyttäminen ei todellakaan ole ollut päämääränä.
Kööpenhaminan tiheimmin asuttu alue on80000 asukkaan Nørrebro. Siellä on hieman alle 20000
asukasta neliökilometrillä. Oslossa tiheimmin asuttu alue on 42000 asukkaan Sagene.
Väkeä on 14000 as./km2. Helsingissä
Torkkelinmäki ja Punavuori pärjäävät hyvin tiheyskilpailussa. Helsingin koko eteläisen suurpiirin
asukastiheys on 6000 as./km2. Tallinnan Tapiola eli 66000 asukkaan Mustamäki on
kaupungin tiheimmin asuttu alue, tiheys on 9000 as./km2.
Liikenneverkot ovat yksilöllisiä ja kiinnostavia. Kaikki
neljä kaupunkia ovat hyviä raideliikennekaupunkeja. Oslo vetää ratojen pituudessa
pisimmän korren. Kööpenhamina taas voi ylpeillä hienolla automaattimetrollaan. Helsinki
on hyvä raitsikkakaupunki. Tallinnassa on ilmainen joukkoliikenne – ainoana maailmassa
tuossa kokoluokassa.
Tiiveimmät kaupunkikorttelit vaikuttavat kaikki
miellyttäviltä asua. Slummien tuntua ei voi havaita. Kööpenhaminassa ja Oslossa korttelit ovat
pääosin hienoja umpikortteleita. Autot mahtuvat kaduille, kun tiiveydessä ja
kerrosluvussa ei ahnehdita. Pihat ovat puistoa, ei parkkiasvalttia. Eipä ihme,
että Mikko Särelä haluaisi samanlaisia meille. Hyvät umpikorttelit ovat meillä
harvassa, mitä nyt Vallilassa ja muutama Töölössä. Valitettavasti Helsingistä
ei saa tekemälläkään Kööpenhaminaa. Meidän on tyydyttävä omaan merikaupunkiimme
ja puistokaupunkiimme. Olisiko se mahdollista? Olisiko se tiiveyden ja
kasautumien sijaan meidän kilpailuvalttimme?
Kaupungeissa on eroa, mutta on yhtäläisyyksiäkin.
Kööpenhaminan kaupungissa asuu miltei tasan sama määrä asukkaita kuin Helsingin
kaupungissa. Mutta kaupungin maa-alue on vain 40 % Helsingin pinta-alasta. Ero
näkyy asukastiheyksissä. Oslon kaupungilla on suuri pinta-ala ja asukastiheys
näennäisen pieni. Mutta kun Markan valtaisa metsäalue otetaan laskuista pois
Oslon varsinaisen kaupunkialueen asukastiheys hakkaa asumistiheydessä reilusti meidän
kotoisen merikaupunkimme ja puistokaupunkimme. Siinäpä se tämän jutun pointti
onkin. Lakatkaa hyvät ihmiset puhumasta kaupunkitiheyksistä numerolaskuoppina.
Kaupungissa on monia muitakin elementtejä. Viisaat ovat nimittäin sanoneet, että logiikan
ankaruus ja käsitteiden selkeys ei sovi kaupungin ymmärtämiseen, sillä
kaupungissa totuudesta ja valheesta syntyy kolmas elementti, joka lumoaa
meidät. Ilmiö lepää salatun päällä. Kaupunki myös valehtelee aina, etenkin kun
itse Perkele iltaisin sytyttää lyhdyt asettaakseen kaikki epätodelliseen valoon
(Gogol).
Hyvä Pentti! Väljyys ja vihreys ovat merkinneet Helsingissä kaupunkilaisten arvostamaa elämänlaatua, joka ei tunnu mahtuvan näihin
VastaaPoista”Tiiviyslaskelmiin”.
Pentti, minä jaoin tämän Facebookissa, siellä on muutama kaveri joka saattaa ymmärtääkin. Ja sitten pojanpoika joka on puolueensa vanki, eikä sooloile ainakaan vielä!
VastaaPoistaPena
VastaaPoistaKiitos erinomaisesta blogista taas kerran. Mietin usein, kuinka paljon aikaa sinä panetkaan tutkimuksiin, ennen kuin blogisi syntyvät. Taidat työllistää itsesi tehokkaasti.
Minun mielestäni suunnittelijoilla on täysin väärä käsitys kaupunkisuunnittelusta, Helsingin imagosta, puistojen tarpeellisuudesta, ja erityisesti liikenteestä.
Merenrannan merkitys asukkaille on aivan suunnaton! Sen näki heti kun meri jäätyi kantavaksi - polut merelle, kohti saaria ja horisonttia syntyivät heti! Olisitpa nähnyt meren mustanaan kävelijöitä eilisen sunnuntain auringonpaisteessa. Oli sydäntä hivelevän ihana näky. Eikä ainuttakaan kovaäänistä häiritsemässä aavan lakeuden kauneutta.
Puhuit blogissasi hyväksyvästi umpikortteleista. Haepa esille tekeillä olevien kaavojen joukosta kaupunginvaltuusto 17.1.2018 kokouksen esittelyaineistosta Hernesaaren asemakaava ja katso rakennusten kerrosluvut (varsinaisten kerrosten ala- ja yläpuolelle voi rakentaa lisää). Katso myös havainnekuva. Onko hienoja korttelipihoja? Onko aurinkoa pihoilla? Mielestäni lähes ainoa hyvä umpikorttelipiha on Vallilassa Kone ja Sillan kortteli.
Suunnittelijat puhuvat tuulelta suojatuista korttelipihoista. Unohtuiko, että kadut ovat tuulitunneleita - ja meren rannassa tuulee aina, se on rannan luonne! Eikä umpikortteleiden näköala merelle ole kuin yhdeltä korttelirivistön rannimmaiselta julkisivulta. Merinäköalalla näitä tulevaisuuden kalliita asuntoja jo markkinoidaan ilmoituksissa.
Katso myös puistosuikale rannassa - riittääkö, onko jatkuva vai katkovatko ajoyhteydet rantaan/mereen rakennettaville kahvila/ravintoloille? Kun Jätkäsaaren asukkaille ei ole tarpeeksi virkistysaluetta, onko sitä Hernesaaressa? Ei ole.
MERTA EI SAA ENÄÄ TÄYTTÄÄ LISÄÄ! Mielipidekirjoituksessamme pitkin hampain sallittu lisätäyttö on ehdottomasti viimeisin tunkeutuminen mereen!
Rakkain terveisin Kaija
Terve, Pena!
VastaaPoistaKyllähän kaupunkia on hyvä tiivistää, jotta matka asunnoista pääasiassa keskustassa oleviin työpaikkoihin ei olisi turhan pitkä. Kaupunkibulevardit ovat mielestäni kuitenkin täysin idioottimainen tie tähän tavoitteeseen. Niistä tulee parhaimmillaankin Huopalahdentien mallisia väyliä, joihin vielä raideliikennettäkin tungetaan. En todellakaan halaisi asua siinä metelissä ja pakokaasussa.
Siirtyminen joukkoliikenteeseen käy kyllä sinkkuvihreille, joilla ei ole lapsia ja ruokaostoksia kannettavinaan. Näen edessäni äidin, joka töistä lähtiessään ensin hankkiutuu ratikkapysäkille, odottaa ratikkaa, vaihtaa ratikkamatkan jälkeen bussipysäkille ja odottaa bussia. Sillä hän pääsee 500 metrin päähän päiväkodista hakemaan lapsensa. Sitten lapsen kanssa 500 metriä toiseen bussiin, jolla hän menee lapsen kanssa kauppaan ja ostaa viisi litraa maitoa ja mehua, perunoita ja muuta painavaa sapuskaa perheelleen ja taas seisoo odottamassa lapsensa ja kantamustensa kanssa bussipysäkillä päästäkseen vihdoin bussilla 700 metrin päähän kodistaan. Mitä ja ketä varten auto on keksitty?
kysyy Eki
Hyvä Pentti!
VastaaPoistaVäljyys ja vihreys ovat merkinneet Helsingissä kaupunkilaisten arvostamaa elämänlaatua, joka ei tunnu mahtuvan näihin "tiiveyslaskelmiin".
Hyvä kirjoitus taas kerran, etenkin alku ja loppu. Tällaiset kaupunkien tiiviysvertailut ovat kyllä aika kyseenalaisia. Mihin pannaan kaupungin tai kaupunginosan rajat? Jos Oslomarka rajataan pois Oslosta, eikö silloin pitäisi myös rajata Keskuspuisto pois Helsingistä? Kaupunkien kunnalliset rajat ovat usein myös historiallisista syistä epäloogisia. Vanhan kaupunginosan viehätys ja vetovoima perustuvat, paitsi läheisyyteen, myös vanhaan arkkitehtuuriin ja miljööseen. Kööpenhaminan kantakaupunkia tai Kruununhakaa ei voida luoda uudestaan kaupungin laitamille. Siitä tulee väistämättä Mustamäe.
VastaaPoistaTiivistämisen innossa ei kaihdeta selviä valheitakaan. Kun Helsingin hallinto-oikeus poisti yleiskaavasta mm. Keskuspuistoon ja Vartiosaareen ehdotettuja rakentamisalueita, Osmo Soininvaara kirjoitti (HU 10-11.2.), että ”75 000 ihmiseltä viedään asunnot”. Yhdeltäkään helsinkiläisestä ei viedä yleiskaavalla asuntoa. Sen sijaan monelta viedään kyllä asunnon lähellä oleva metsikkö, upea kalliokumpare, hieno ranta tai iltapäivän aurinko ja laajempia viheralueita pirstotaan. Se on väistämätön tulos, kun Helsingin rajojen sisäpuolelle vapaina säilyneille alueille täytyy ahtaa vielä Tampereen asukaslukua vastaava määrä uusia asukkaita.
Kaupungin johto on jo antanut ymmärtää, että menetetyt rakennusoikeudet korvataan muualta, jotta pakkomielteeksi muodostunut väestötavoite 866 000 voidaan saavuttaa. Se onkin helppoa. Useimpien asuntoalueiden rakennusoikeus on nimittäin määritelty niin, ettei sillä ole ylärajaa. Sen sijaan, että alueelle tulisi kaupungin havainnekuvissa piirrettyjä 7-kerroksisia rakennuksia, sinne nouseekin 14-kerroksisia taloja tai ylitiiviitä umpikortteleita. Laajasalon, Lauttasaaren, Haagan, Paloheinän ja monen muun alueen asukkaat pannaan siis maksamaan Keskuspuiston ja Vartiosaaren säästämisen hinta.
On selvää, että helsinkiläiset eivät halua tällaista kaupunkia. Ainakin 16 kaupunginosa- tai asukasyhdistystä vastusti yleiskaavaa. Samoin luonnonsuojelujärjestöt ja monelta osin myös asiantuntijaviranomaiset. Meillä on ihan hyvä kaupunki. Meillä on hyvä julkinen liikenne ja kaikkea muuta, mitä ihminen tarvitsee. Miksi sitä pitää tärvellä? Kun Espoo ja Vantaa lasketaan mukaan, täällä on jo nyt 1,1 miljoonaa asukasta. Tällaisen miljoonakaupungin pitäisi olla kilpailukykyinen myös kansainvälisen liike-elämän tarpeita ajatellen.
Kaija S: "Kun Jätkäsaaren asukkaille ei ole tarpeeksi virkistysaluetta, onko sitä Hernesaaressa?"
VastaaPoistaJätkäsaareenhan on tekeillä todella suurikokoinen puisto keskelle aluetta. Sen on vielä täysin vaiheessa, eli ensimmäisessäkään osassa ei viime kasvukaudella ollut istutuksia, mutta ensi kesänä pitäisi olla. Kun puiston kokonaisuus aikanaan valmistuu niin sanoisin, että jos se ei riitä virkistysalueeksi keskellä kaupunkia, niin sitten täytyy vaihtaa kaupunkilaiset. Alueellahan on Ruoholahden kanavan ympärillä ennestäänkin helsinkiläisellä mittapuulla todella hyvin hoidettua ulkotilaa.
Eki S: "Näen edessäni äidin"
Joukkoliikennehankkeita suunniteltaessa kommentaattorit jaksavat aina kovasti huolestua lapsiperheiden kohtaloista. Kukaan ei kuitenkaan ole poistamassa yksityisautoilua. Äiti pääsee autolla Prismaan lapsineen ihan kuten ennenkin, vaikka bulevardipätkän läpi ajamiseen menisi pari minuuttia kauemmin. Pikkulasten perheet ovat Helsingissä varsin pieni vähemmistö väestöstä. Jos nyt muut saataisiin joukkoliikenteen käyttäjiksi, niin lapsiperheillä olisi loputtomiin tilaa huristaa autolla. Omasta puolestani sinkkuna kovasti suon sen heille. Ja jos kellä ei ole varaa autoon, niin parempi joukkoliikenne auttaa siihenkin tilanteeseen. Lapsiperheissä tulee myös se vaihe, kun teineillä on harrastuksia siellä sun täällä, mutta ei vielä ikää ajokorttiin. Onko oikein alistaa vanhemmat taksikuskeiksi? No ei ole, sanon, vaan pitää olla mahdollista päästä julkisilla.
Pieni tarkennus. Minä ja aika moni muukin haluaa, että rakennamme tiivistä kaupunkia siksi, että hyvin tehty tiivis kaupunkiympäristö on viihtyisää ja sitä on Helsingissä aivan liian vähän. Meidän pitää rakentaa sellaista, jotta sitä riittää tulevillekin sukupolville.
VastaaPoistaSamalla tiivis rakentaminen on ainoa tapa suojata meidän isoja puistoja. Vaihtoehto on nimittäin aivan kamala - sitä kokeiltiin jo yleiskaavassa 1960-luvulla enkä todellakaan halua sen toistoa.