Salon kaupungin veturitallilla oli lähes urheilujuhlan
tuntua. Salon Taiteilijaseuran armoitetut taiteilijat viettivät
50-vuotisjuhlallisuuksia näyttelyn muodossa. Nykyään yhteisöllisyys on
alituinen puheenaihe. Tai täsmällisemmin yhteisöllisyyden puute. Ihmiset
käpertyvät ikiomaan some-piiriinsä, lukevat uudestaan ja uudestaan
naamakavereidensa viestejä, katselevat heidän kuviaan ja klikkailevat
tykkäämisen merkkejä. He tietävät paljon, mutta tuntevatko he riittävästi?
Kaveripiirin laajentuessa omat ja läheiset saattavat jäädä vähemmän
kiinnostuksen kohteiksi. Saattavat jopa päivittäin unohtua. Omissa ja
läheisissä ei ole suuria uutisia, jännittäviä suhteita eikä uusia reseptejä.
Ovat kaikki vaipuneet ikuiseen pysyvyyteen ja olemassaolon harmauteen. Häipyneet
tapettiin. Tai liioittelinko nyt? Onhan Suomessa 70% aikuisväestöstä
älypuhelimen omistajia. Ulkopuolelle yhteisöpiiristä jäävät vain pikkulapset –
alle viisivuotiaat, ja vanhat ja vapisevat.
Tässä maailmassa kokee sitten yllätyksen. Se tapahtui
Salon Veturitallilla. Pienen kaupungin
taideyhteisön ajattelee helposti ompeluseuraksi. Taiteen tuotoksiksi kuvittelee
helposti kokoelman ”käsinmaalattuja”. Juuri sellaiseksi kokoelmaksi joita näkee
valtateiden varsilla huoltoasemien myyntinäyttelyissä. Totuus oli toinen!
Salon
Taiteilijaseuran juhlanäyttely on avoinna Salon Veturitallin taidemuseossa
13.5 2018 saakka.
Yhteisötaide kiinnostaa minua. Taiteella on sijansa
hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Toistan aina mielessäni vaimoni Liisan
lanseeraamaa lausetta, hän sanoo taiteeseen liittyvien abstraktien arvojen
muuttuvan rahaksi jossain toisessa ympäristössä kuten terveydenhoidossa,
sosiaalihuollossa ja nuorten hyvinvoinnissa. Jos verryttelynä, ennen näyttelyyn
menoa haluat lukea mietteistäni Salon seudun taiteilijoiden yhteisötaiteesta
klikkaa tuohon:
Kuva elää
Juhlanäyttelyn avajaispäivänä pääsin Liisan siivellä
mukaan tapahtumiin. Olin kyllä elänyt mukana näyttelyn valmisteluvaiheita. Koko
laaja ja pitkäaikainen prosessi oli tullut tutuksi kotona illallispöydässä.
Liisa kun oli saanut kunniatehtävän toimia näyttelytoimikunnan vetäjänä. Nyt olin
autokuskina. Kukaan ei hennonut hätistellä edes lehdistötilaisuudesta pois
läppärinsä ääreen käpertynyttä oudon näköistä ukkoa. Pääsin siis asioiden
polttopisteeseen. Näyttelyä en ollut vielä päässyt katsastamaan. Vain
syrjäsilmin näin jonkin vilahduksen esille ripustetuista teoksista. Oikeastaan
näin vain Anja Ahon veistoksia harmailla jalustoillaan ensimmäisessä
veturipilttuussa.
Lehdistötilaisuus alkaa. Museon johtaja Laura Luostarinen aloittaa. Hän on
taidemuseomaailman tunnettu tekijä, arvostettu ja hieman pelättykin
tiukkuudessaan ja itsetietoisuudessaan. Hän harrastaa avantouintia. Se näkyy
hänen pirteästä olemuksestaan.
Hän puhuu rajattomuudesta ja ajattomuudesta. Hän puhuu
näyttelystä kokonaisuutena – kuva elää. Hän esittelee juhlakirjan
taiteilijapersoonan Anja Ahon (1931-1992). Hän kertoo Anja Ahosta, Anja
Virtasesta naistaiteilijana, hänen olemuksestaan naistaiteilijana, aikana
jolloin Anja oli ensimmäisiä naiskuvanveistäjiä maassamme. Anja Virtanen oli
rohkea ihminen. Hän matkusti 23-vuotiaana kahdeksi vuodeksi Tanskaan
taidekouluun saadakseen kuvanveiston opetusta. Suosituskirjeen hän sai
itseltään Wäinö Aaltoselta. Nuori taiteilija muutti Saloon 1960-luvun alussa. Anja
Ahon tukena ei ollut taiteilijayhteisöä. Niinpä hän perusti yhdessä neljän muun
salolaisen kanssa nyt juhlivan Salon Taiteilijaseuran. Seura perustettiin
vuonna 1968. Anja Aho oli silloin 37-vuotias. Tämä näyttely on ensimmäinen Anja
Ahon näyttely. Hänellä on tehtynä satoja teoksia. Niistä on nyt esillä vain
pieni murto-osa. Kiinnostus herää! Kohta pääsen katsomaan.
Museonjohtaja kertoo vielä juhlakirjan sisällöstä. Se ei
ole historiikki. Se kertoo enemmänkin siitä, miten taiteilijaseura on näkynyt
salolaisille. Se on näkynyt, vaikka tilat nykytaiteelle ovat puuttuneet. Jopa näyttelypaikkana oleva veturitalli oli
Salon Taiteilijaseuran valtaamana heidän 30-vuotis juhlanäyttelynsä tyyssija.
Seura on vienyt taidetta päiväkoteihin, seura on harjoittanut
taidelainaustoimintaa ja vienyt näyttelyitä myös kansainvälisesti Salon
ystävyyskaupunkeihin. Kirja kertoo hauskalla tavalla myös eräistä alueen taiteilijatyöhuoneista.
Museonjohtaja päättää esityksensä kiittäen näyttelyn ammatillista tasoa.
Näyttelyn kuraattorina oli Raakel Kuukka,
valokuvataiteilija Kouvolasta. Kuraattori aloittaa kertomalla, ettei
näyttelyllä ollut mitään teemaa. Hän perusti valintansa ilmaisuvoimaan,
kokeilevuuteen, rohkeuteen ja omaan sanottavaan. Ehdotuksia tuli 70 kappaletta.
Niistä valittiin näyttelyyn 30 taiteilijan työt. Hän sanoi ripustuksen olleen
haasteellinen persoonallisen tilan vuoksi. Vanhimmat teokset ovat 50-luvulta. Iäkkäin taiteilija on yli 90-vuotias. Lopuksi
hän toteaa tämän ihmiselämästä kertovan näyttelyn olevan juuri oikeassa
paikassa.
Vihdoin koittaa hetki astua näyttelytilaan.
Anja Aho hurmaa
Mieleni täyttää hämmästys ja ihmetys, kun astun
ensimmäiseen taidepilttuuseen. Sanotaan Anja Ahon ihailleen Henry Mooren ja
kaltaistensa mestareiden töitä. Sanotaan hänen ottaneen vaikutteita myös Wäinö
Aaltosen kubistiselta kaudelta. Se näkyy.
Hänen veistoksistaan monet
puhuttelevat omalla kielellään. Ne eivät ole ”patsaita”. Useat veistoksista
ovat kipsiä. Pronssiin on valettu vai muutama. Mutta nuo puuveistokset, ne
hämmästyttävät moottorisahaveistämistä nähnyttä. Puu ei ole homogeeninen
materiaali, siinä on kovia oksanpaikkoja ja se halkeilee. Mutta nuo teokset – ne ovat pieni ihme. Anja
Aho veisti vain ihmiskuvia. Miten nuo naiset ja lapset ovat saaneet tuon tunteikkaan
olemuksen – elämän olemuksen?
Anja Ahon
veistokset kertovat vahvaa tarinaa suurella herkkyydellä. Ihailkaa tuota
ylpeätä naishahmoa.
Anja Aho teki
nuoruudessaan puuveistoksia. Hänen ensimmäiset työnsä ovat jo lapsena
veistettyjä. Sittemmin hän siirtyi
kipsiin. Monet näyttelyn teokset ovat kipsiveistoksia. Kuvassa on hänen
veistoksensa Kalevi Sarkiasta, perheystävästä. Toinen teos esittää hänen
poikaansa lemmikkikoira sylissään. Taas uudelleen hän palasi puuhun. Se
tapahtui terveydellisistä syistä. Kipsipöly todettiin hänen terveydelleen
haitalliseksi. Puuveistos oikealla on vuodelta 1990.
Taideyhteisö hehkuu
En voi kertoa kaikesta minkä näin, en voi myöskään
ymmärtää kaikkea minkä näin. Se on taiteenteon mysteeri. Se ei ole tarkoitettu
jokaisen ymmärrettäväksi. Sen ei tarvitse sisältää minua koskettavaa sanomaa. Sanoman ei tarvitse liittyä tähän hetkeen. Se
voi olla olemassa tulevaisuutta varten. Tai sitten se on taiteilijan lähettämä
sanoma menneisyyteen. Ehkä taiteilija haluaa luoda vain esteettisen ilmiön –
ilman viestiä. Tai epäesteettisen ilmiön. Se on kaikki sallittua – tiettyyn
rajaan. Taide tuottaa katsojilleen mielihyvää. Se voi tuottaa myös raskasta
mielipahaa. Tämä näyttely Salon
Veturitallilla tuotti minulle pelkkää mielihyvää. Sain myös useita sanomia. Nyt
ryhdyn rauhassa niitä mietiskelemään. Mutta sitä ennen yritän ymmärtää ihmisten
lahjakkuuden ihmettä. Miten on mahdollista, että pienessä Salon kaupungissa voi
nousta tämä luovuus, nämä taiteilijat ja heidän luomanaan tämän tasoinen
näyttely?
Oiva Gillsten on
vanhempaa sukupolvea - harmaita panttereita. Hän on kuvanveistäjä. Mitä ihmettä hän on luonut. Nuo
pienet teokset niittaavat sinut paikallesi. Materiaalina veistoksissa on metalli.
Katso noita kahta esinettä. Ne keskustelevat keskenään. Jos ihmisiltä tämä
taito on katoamassa se ei koske Oiva Gillstenin veistoshahmoja. Ne katsovat
toisiaan hellästi, keskustelevat, aivan kuin rakastaisivat. Ihmeellinen teos.
Näyttelyssä on
suuria teoksia. Ne tuskin sopivat kenenkään kotiin, paitsi mahtimiesten.
Taitavat Saloran ja Nokian ajan suurimiehet olla vähissä. Anteeksi, kyllä
naisiakin oli joukossa. Naiset ovat yleensä taiteenostajia. Miehet seuraavat
katseella. Monet esillä olevat teokset ovat kovin miehisiä. Miehisyyttä
karkeimmillaan esittävät Leonardo Nieva Pongan amerikkalaisia rikollisia
esittävät kasvokuvat. Niitä tuskin kukaan haluaa kotinsa seinälle. Mutta
näyttelyssä ne ovat mahtavia.
Katja Öhrnberg ja
Eeva-Kaisa Ailus ovat yhden veturipilttuun koko takaseinän peittävän
muotokuvamaalaussarjan tekijöitä. Siinä on kuvattu ainakin 150 ihmistä. Koko
näyttelyn avajaisten ajan maalausten edessä parveili sankasti väkeä. He etsivät ja löysivät ystäviään. Ehkä ja
toivottavasti itsensäkin. Mahtava yhteisötaideteos kerrassaan.
Sami Korkiakosken
akryylituubista pursottamalla tehdyt työt ovat vaikuttavia. Ne ovat valtavan
kokoisia ja soveltuisivat hyvin julkista tilaa juhlistamaan. Tätä näyttelyä
juhlistamaan ne soveltuvat erinomaisesti. Mitä ne kertovat katsojalle? Mitä ne
kertovat minulle? Ehkä ne sittenkään eivät kerro minulle mistään sellaisesta
joka koskee minun arkeani tai minun juhlaani.
Ehkä ne kertovat maailman selittämättömästä kaaoksesta tai sitten meidän
kummallisesta kyvystämme hyväksyä tuon kaaoksen uhkaava läsnäolo.
Hannu Nikander on
tehnyt taidokkaan teoksen käsien monipuolisesta anatomiasta. Hänen mahtavat
tiikerinsä loistavat poissaolollaan tässä näyttelyssä. Sijaan ovat tulleet
kädet. Kädet kertovat tarinaa ihmisen työstä, pysähtymisestä ja kysymyksistä.
Ne kertovat tarinaa kohtaamisesta ja eroamisesta. Erikoiseksi tämän hienon
teoksen tekee se, ettei Hannulla itsellään ole käsiä. Hän pitää sivellintä
proteesikädessään ja toteuttaa kaiken tuon herkkyyden!
Näyttelyssä on
kolme installaatiota. Andrea Vannucchi on toteuttanut teoksen meren
kuluttamista laudanpätkistä. Silkinhieno puupinta ihastuttaa. Aino Toivettula,
Petra Kallio, Tiina Harjola ja Jussi Mattila ovat tehneet ilmassa leijuvan
teoksen. Valo jättää liikkuvat varjot katon valkoiseen pintaan. Aivan erikoinen
on myös Rita Rauteva-Tuomaisen elokuvafilmin pätkistä tekemä teos. Hänellä
kuulemma riittää tuota materiaalia, sillä hänen miehensä on elokuvatuottaja. Luulin materiaalia lasiksi, mutta erehdyin. Mistä
löydämme näille hienoille teoksille paikan? On mahdotonta ajatella niiden
kohtaloksi pihalla odottavaa kuormalavaa, polttouunia tai kellarivaraston
pölyistä nurkkaa.
Kirkolliseksi
lopuksi vilkaisemme Petra Kallion pyöreään tornikammioon loihtimaa teosta. Voih!
Tuo sana vilkaisu! Tilassa on penkki jolle voi istuutua. Kappelista kertova
tila pysäyttää. Siellä on viivyttävä. Se on kappeli jostain Italiasta. Siellä
on esineitä, kuvia ja valoa. Tunnelma on ihmeellinen. Petra, olet kyllä
ihmeellinen daami teoksinesi.
Upeaa tekstiä upeasta näyttelystä. Itse olin paikalla avajaisissa, mutta usean kerran aion paikalle vielä palata. Avajaisruuhkassa en pystynyt syventymään töihin herkällä silmällä. Sama pysäyttävä tunne kuin Murolella oli Anja Ahon patsashuoneessa.
VastaaPoistaKiitos vihjeestä, taidanpa vaihteeksi tehdä kotiseuturetken Saloon.
VastaaPoista