Olen pidätellyt itseäni kommentoimasta hallinto-oikeuden
ratkaisuja koskien Helsingin uusinta yleiskaavaa. Se taitaa osittain johtua siitä, että olen jo
sanottavani sanonut. Olen nimittäin sanonut asiasta mielipiteitä jo moninaisia
kertoja. On myös tunnettua, etteivät insinöörit ja juristit oikein tule toimeen
keskenään. Tai tulevat kyllä toimeen, mutta eivät ymmärrä toisiaan. Mutta kai
se on niin että kun insinöörit eivät saa kommentoida arkkitehtuurin estetiikkaa
niin juristit eivät saa kommentoida luonnon arvoja. He joutuvat kommentoimaan
vain prosessin lainmukaisuutta. Näin kävi yleiskaavavalitusten osalta koskien
keskuspuistoa. He kumosivat kaavan.
Suurkiitos! He kumosivat myös moottoriteille ehdotetut bulevardikadut. Siinä
kumoamispäätöksessä he kuitenkin käyttivät abstrakteja arvoja. He kumosivat
bulevardit tekemättömien selvitysten puutteessa. He eivät hyväksyneet sitä,
että selvityksiä tehdään päätöksen jälkeen, ne pitää tehdä ennen ratkaisua. Tuo
sopii jotenkin insinöörin logiikkaan. Mutta logiikan ankaruus sanoo senkin,
ettei tulevaisuutta voi ennustaa eikä tulevaisuuta voi tieteellisesti tutkia,
sitä kun ei ole olemassa. Insinöörin logiikka siis petti.
Minun fanittama
Anni Sinnemäki sanoo Hesarin mukaan ei tyrineensä bulevardeja. Kyllä tyri.
Bulevardien kannattajana olen pettynyt. Mutta minkälaisten bulevardien – se on
eri juttu!
No, peruutetaan hieman ja aloitetaan uudelleen. Minä olin
tietysti marisemassa bulevardeista. Siihen minulla on varmasti ensimmäisen yön
oikeus, sillä olenhan mielestäni bulevardiajatuksen ”founding father”. Se
kaikki tapahtui vuonna 1989 kun laadimme Pääkaupunkiseudun
rakentamismahdollisuuksien selvitystä. Tarkemmin ottaen tuota selvitystyötä
kutsuttiin Ilaskiven mietinnöksi. Ylipormestari Raimo Ilaskivi oli saanut
pääministeri Harri Holkerilta tehtäväksi tutkia erityisesti asuntojen
rakentamismahdollisuuksia pääkaupunkiseudulla. Siihen kuului oleellisena osan
kaavoitusmenettelyn tehostaminen ja asuntotuotannon tukemista auttavat lait ja
säädökset. Jotenkin tuntuu siltä, että aika toistaa itseään! Projektia veti
Ilaskiven käsikassarana armoitettu Matti Väisänen, maanmittausinsinööri, tekniikan
lisensiaatti, demari ja Helsingin kaupungin kehittämispäällikkö. Minulla oli
lähimpänä työkaverina arkkitehti Simo Järvinen. Liikennettä olivat vääntämässä
Petri Jalasto ja Juhani Bäckström. Mietintöön liittyvässä maankäytön ja
liikenteen raportissa lanseerasimme idean Kehä I sisäpuolisten säteittäisten
moottoriväylien muuttamisesta kaduiksi. Emme kuitenkaan sijoittaneet näiden
katujen varsille merkittäviä asumalähiöitä. Mietimme pikemminkin ”bulevardien”
varrelle liikerakennuksia.
Ilaskiven mietinnön
suunnitelmien esittelytilaisuudessa 1989 kuntien insinöörit kauhistuivat bulevardeista. Espoon
kaupungininsinööri, ystäväni Martti Tieaho, sanoi puheenvuorossa jotain
erityisesti liikenneinsinöörien huonosta järjenjuoksusta, kun ehdottavat
valtiolla olevan tienpitovelvollisuuden siirtämistä kunnille. Olihan Espoo
kunnostautunut erinomaisesti saatuaan valtion rakentamaan tärkeimmät
pääkatunsa. Tässä on kuva vuonna 1989 esitetystä kauhistuttavasta ehdotuksesta,
joka nyt on saanut inkarnaationsa bulevardikatujen muodossa.
Kunnat tekivät töitä kauttaaltaan Suomessa muuttaakseen
kaavojaan siten että yleinen tie saataisiin valtion hoitoon
kuntakeskuksessakin. Tämä vaati 24 metrin tiealuetta. Siinä sitten pyyhkiytyivät
kyläkeskukset. Siinä tapahtui monessa paikassa juuri se mistä Matti Visanti
juuri kaksi päivää sitten valitti Liikennesuunnitteluseuran kokouksessa. Hän
puhui Isostakyröstä ja kylän keskustaan rakennetusta uudesta maantiestä. Se
tehtiin metrin penkalle ja vanhat talot tienvieressä saivat hometaudin ja
purettiin pois. Tuo talojen purkaminen ja kylämiljöön hävittäminen ei
tapahtunut vain Isossakyrössä, se tapahtui kauttaaltaan koko Suomessa. Mutta
tahtojina olivat useimmiten kunnat. Se
oli se maaginen 24 metriä.
Mitä meni, mitä jäi?
Nyt on isommista metriluvuista kysymys. Helsingin
hallinto-oikeus nappasi Helsingiltä haaveiltua uutta rakennusoikeutta minun
arvioni mukaan noin 1,6 milj. kerrosneliötä, mutta jätti sentään jäljelle 2,5
milj. kerrosneliömetriä. Jäljelle jätettyyn sisältyvät kaupunkibulevardit
Vihdintiellä, Tuusulantiellä, Laajasalontiellä ja Itäväylällä. Siihen sisältyy
vielä Malmin ystävien – ja minun surukseni Malmin kenttäalue. No, meni sitä
hieman muualtakin kuten Vartiosaaresta ja Ramsinniemestä, mutta ne eivät ole
nyt minun agendallani.
Tämä kuva näyttää
bulevardien ja Malmin osalta kokonaissaldon asukas- ja työpaikkamäärissä. Luvut
eivät varmaan tarkasti täsmää yleiskaavan lukuihin sillä olin tehnyt oman
arvioni bulevardien suhteen. Laskelmani lähtökohtana oli kaikkien bulevardien
yhteenlaskettuna työpaikka- ja asukaslukuna 80000. Malmi sitten päälle 25000
asukasta ja työpaikkaa. Näistä yhteensä lähtisi 40000 ja jäljelle jäisi 60000.
Sanoiko Ode Soininvaara 75000 ihmisen kodin hävinneen. Minun laskelmieni mukaan koti meni 30000
asukkaalta. Sekään ei ole totta, sillä bulevardien kumoaminen ei tarkoita
kaiken rakentamismahdollisuuden poistamista nyt bulevardeiksi nimetyiltä
alueilta. Ehkä siis oikeasti koti meni 20000 asukkaalta. Heidän täytyy nyt muuttaa
Östersundomiin.
Minua kantaisänä
kiinnostavat nuo bulevardit. Toivon todella, että niitä kehitetään. Mikko Aho
puhuu liikennevalojen siirtämisestä Kehä I:lle tai ainakin siihen suuntaan.
Siinä on järkeä. Laajasalontien, Vihdintien, Tuusulantien ja Itäväylän
kehittämisessä on kyllin paljon puuhaa.
Siinä puuhailun ohella voisi sitten muuttaa osia muista väylistä
kaduiksi ja saada ne siten siirtymään kaupungin omaksi privilegioksi.
Punaiset sulivat, siniset säilyivät
Punaiset sulivat, siniset säilyivät
Helsingin uusi yleiskaava – kaupunkikaava, hyväksyttiin
kaupunginvaltuustossa 26.10.2016. Kaupunkikaava ei koskenut Östersundomin
aluetta, jonne laaditaan kuntien yhteinen yleiskaava. Yleiskaava hyväksyttiin
äänin 55-30.
Sitten alkoi
valitusprosessi
Kaupunkibulevardeista valitettiin 11 valituksessa. Hallinto-oikeus kumosi yleiskaavapäätöksen Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän osalta. Lisäksi hallinto-oikeus kumosi rakennusoikeusmerkinnät 100 metrin etäisyydellä bulevardien kahta puolta. Keskuspuiston kaventamisesta valitettiin 7 valituksessa. Hallinto-oikeus kumosi yleiskaavapäätöksen Hämeenlinnanväylän itäpuoleisilta osilta. Puolustusvoimien saarista tehtiin 6 valitusta. Hallinto-oikeus kumosi Melkin ja Itä-Villingin saaria koskevan yleiskaavan. Vartiosaaresta tehtiin 11 valitusta. Hallinto-oikeus kumosi yleiskaavaesityksen Vartiosaaren osalta. Ramsinniemestä tehtiin 4 valitusta. Hallinto-oikeus kumosi Ramsinniemen yleiskaavapäätöksen. Pitäjänmäellä sijaitsevan Teknos-tehtaan suoja-alueen osalta tehtiin 5 valitusta. Hallinto-oikeus kumosi eräiltä osin kaavamääräykset. Hallinto-oikeus jätti tutkimatta Museoviraston vaatimukset, jotka koskivat bulevardien varsilla sijaitsevien viheralueiden kaventamista, katsoen etteivät viheralueet kuulu Museoviraston toimialaan. Hallinto-oikeus katsoi vuorovaikutusta noudatetun lain määrittelemällä tavalla ja katsoi valitukset aiheettomiksi. Kaavan esitystavasta esitettiin 15 valitusta. Hallinto-oikeus katsoi, ettei kaavaa tule esitystavan vuoksi kumota. Sama koski yleiskaavan teemakarttoja. Luottamuksensuojaa, yhdenvertaisuutta tai kohtuuttomuutta ei myöskään oltu rikottu silloin kun yleiskaavassa on esitetty muutoksia suhteessa aiemmin hyväksyttyihin asemakaavoihin.
Bulevardien
kumouspäätöstä hallinto-oikeus pyörittää pitkään ja hartaasti. Tämä päätökseen
liittyvä lause kaikessa konkeloudessaan kuvaa asian sanoiksipuhumisen
vaikeutta: ”Hallinto-oikeus katsoo, että olennainen seikka arvioitaessa sitä,
kuinka yleiskaavan bulevardiratkaisussa on otettu huomioon maakuntakaavan
ohjausvaikutus, on se, mikä vaikutus ratkaisulla on moottoriväyliksi merkittyjen
väylien toimivuuteen.” Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan
”maakuntakaavakartalle merkitty tieyhteys voidaan yksityiskohtaisemmassa
suunnittelussa esittää riittävin perustein teknillisesti tai toiminnallisesti
alempiluokkaisena”. ELY-keskus ja Liikennevirasto esittivät valituksissaan,
ettei merkintä ”kaupunkibulevardi” turvaa seudullisia ja valtakunnallisia
liikenneyhteyksiä ja niiden kehittämistä eikä liikenneturvallisuuden sekä
matka- ja kuljetusketjujen osalta toteuta valtakunnallisia
alueidenkäyttötavoitteita eikä yleiskaavan sisältövaatimuksia. Valittajat ovat sitä mieltä, että
yleiskaavassa ei ole riittävästi selvityksiä joilla maakuntakaavan
ohjausvaikutus olisi voitu varmistaa. Se että selvityksiä on luvattu tehdä
tarkemmassa kaavoitusvaiheessa ei Liikennevirastolle riitä. Virasto olisi
halunnut kaavamääräyksiin vaatimuksen kullekin bulevardiosalle tarvittavien
selvitysten tarpeesta ja lisäksi valtion liikenneviranomaisen suostumuksen tai
että yleiskaavassa olisi ollut ajoitusmääräys. Olipa tuo pienestä kiinni. Jos
olisi vain pantu ajoitusmääräys niin valitusta ELY-keskukselta ei olisi tullut.
Mikä olisi ollut helpompaa?
Siinä ne ovat ne maakuntakaavan myyttiset merkinnät.
Hallinto-oikeus toteaa maanteiden
suunnittelun kuuluvan Liikennevirastolle, mutta kunta voi hyväksyä asemakaavan
jonka seurauksena maantie lakkaa. Hallinto-oikeus kirjoittaakin: ”Hallinto-oikeuden
toimivaltaan ei yleiskaavasta tehtyjen kunnallisvalitusten perusteella kuulu
sen seikan ratkaiseminen onko toimivien maanteiden osoittaminen
kaupunkibulevardeiksi tarkoituksenmukaista. Sen sijaan valituksissa esitetyn
perusteella on ensin arvioitava, onko Uudenmaan maakuntakaava otettu säädetyllä
tavalla huomioon yleiskaavaa laadittaessa.”
Hallinto-oikeus kysyy siis
itseltään ”voidaanko yleiskaavassa kaupunkibulevardeiksi merkittyjä tieyhteyksiä
pitää myös toiminnallisesti maakuntakaavan moottoriväylinä, vai ovatko ne
teknisesti tai toiminnallisesti alempiluokkaisia väyliä, jollaisena
maakuntaväylään merkitty moottoriväylä voidaan yksityiskohtaisemmassa
suunnittelussa riittävin perustein esittää”.
Vielä todetaan
Kaupunkibulevardien osalta hallinto-oikeus sitten
kaikeksi lopuksi toteaa:
·
Yleiskaavaa laadittaessa ei ole esitetty
sellaisia selvityksiä jotka perustelisivat nykyisten väylien muuttamisen
kaupunkibulevardeiksi (Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä ja Lahdenväylä).
·
Yleiskaavaa laadittaessa ei ole esitetty
selvitystä joka täyttäisi liikenneturvallisuuden ja matka- ja kuljetusketjujen
osalta valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet.
24 § Tavoitteiden toteuttaminen ja huomioon ottaminen: Maakunnan suunnittelussa ja muussa alueiden käytön suunnittelussa on huolehdittava valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden huomioon ottamisesta siten, että edistetään niiden toteuttamista, 32 § Maakuntakaavan oikeusvaikutukset muuhun suunnitteluun ja viranomaistoimintaan: Maakuntakaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa yleiskaavaa ja asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi),
24 § Tavoitteiden toteuttaminen ja huomioon ottaminen: Maakunnan suunnittelussa ja muussa alueiden käytön suunnittelussa on huolehdittava valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden huomioon ottamisesta siten, että edistetään niiden toteuttamista, 32 § Maakuntakaavan oikeusvaikutukset muuhun suunnitteluun ja viranomaistoimintaan: Maakuntakaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa yleiskaavaa ja asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi),
·
Yleiskaava ei myöskään täytä maakuntakaavan
ohjausvaikutusta. 39 § Yleiskaavan
sisältövaatimukset: Yleiskaavaa laadittaessa on maakuntakaava otettava
huomioon siten kuin siitä edellä säädetään ja erityisesti 4) mahdollisuudet liikenteen, erityisesti
joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen, sekä energia-, vesi- ja jätehuollon
tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen ympäristön, luonnonvarojen ja talouden
kannalta kestävällä tavalla. (Pykälät viittaavat Maankäyttö- ja rakennuslakiin)
Bulevardisoinnin mietiskelyä
Ryhdyin muuten vertailemaan Helsingin nykyisten
bulevardien ja ehdotettujen bulevardien luonteenpiirteitä. Sopiviksi bulevardeiksi
luokittelin seuraavat viisi: Mechelininkatu, Huopalahdentie, Mäkelänkatu (2
kohtaa), Mannerheimintie ja Koskelantie. Laskin pituusmetriä kohden tulevan
kerrosalan määrän ja arvioin pituusmittaa kohti tulevan asukasmäärän. Alueena
käytin katua ja sen kahta puolta olevia kortteleita. Yleensä korttelisysteemin
kokonaisleveys on 170-200 metriä. Kadun leveys on kapeimmillaan
Mannerheimintiellä (35 m) ja Mechelininkadulla (32 m) ja leveimmillään
Huopalahdentiellä (42 m) ja Mäkelänkadulla (42 m).
Nykyisten ja
olevien Helsingin bulevardikatujen vertailu osoittaa Mechelininkadun Väiskin
kohdalla tiiveimmäksi bulevardikaduksi. Tiukasti vain kortteleiden ja katujen
osalta korttelitehokkuudeksi tai pikemminkin aluetehokkuudeksi tule ek= 1,8.
Tonttitehokkuus on vastaavasti et=2,5. Mannerheimintie Tullinpuomista
pohjoiseen on korttelirakenteeltaan erilainen, mutta tehokkuudet ovat
Mechelininkadun luokkaa. Huopalahdentietä on usein mainittu varoittavana esimerkkinä
bulevardikadusta. Korttelitehokkuus on 1,4. Mäkelänkatu on bulevardikatujen
hieno malli. Jopa niin hieno, että juuri Mäkelänkadulta halutaan siirtää
liikenne pois. Mäkelänkadun alkupäässä Vallilassa samoin kuin Koskelantiellä
aluetehokkuus on noin ek= 0,8. Laskinpa tuossa vielä huvikseni olemassa olevien
bulevardikatujen varrelle kilometriä kohti mahtuvan asukasmäärän.
Korkeimmillaan se on Mechelininkadulla, Mannerheimintiellä ja Huopalahdentiellä,
kaikilla näillä noin 6500 asukasta kilometrillä. Huomaa! Kortteleiden leveys on
180-220 metriä. Tähän mittaan mahtuu myös itse bulevardi.
Tässä innostuu aivan liiaksi ihmettelemään näitä
bulevardeja. Mutta tämä ainainen tiheyslaskelma kiinnostaa. Laskin bulevardikadun
ja sen kahta puolta sijaitsevien kortteleiden kerrosalan ja oletin siitä 80%
asuntokäyttöön ja laskin asukastiheyksiä. Mechelininkadulla päästään
suurkaupunkitiheyksiin. Huom! Tässä laskelmassa ei ole mukana Väiskin puistoa
eikä muitakaan yleisiä alueita. Yleiskaavassa ehdotetuilla uusilla
bulevardeilla ei voi löytää yhtä yhteistä lukua, mutta jos sellaisen
teoreettisen luvun antaisi olisi se 20000 as/km2. Bulevardeilla ehdotetaan siis
jotain Huopalahdentien ja Mäkelänkadun tasoista keskitiheyttä. Minusta se on
liikaa.
Helsingin nykyiset
bulevardit ovat tässä. On vielä Munkkiniemen puistotie ja vaikkapa Pohjolankatu,
on vielä pari muutakin vähäpätöisempää. Tehokkuus on korkea. Mechelininkadulla
ja Huopalahdentiellä asuu karttaan merkityissä naapurikortteleissa jopa 30000
asukasta neliökilometrillä. On myös muutama umpikortteli. Kysyin ystävältäni Antti
Melajärveltä, millaista oli asua Mechelininkadun Väiskin puoleisissa umpikortteleissa.
Kaija Santaholma tuota umpikortteli-ideaa ihmetteli edellisen blogini
kommentissa. Antti sanoi, että heidän korttelissaan lasten oli kielletty
käyttämästä korttelipihaa. Melu kuulemma häiritsi korttelin asukkaita. Pihoja
ei kuulemma muutenkaan voinut käyttää oleskeluun. Väiskin umpikorttelin sisäpihan mitat ovat 80mx30m
ja rakennusten kerrosluku 4 ja 7. Kaija taisi olla oikeassa. Umpikorttelilla on
mittansa. Vallilan hienossa Wärtsilän
umpikorttelissa sisäpihan mitat ovat 120mx50m ja kerrosluku 3. Vuosaaren
kahvikorttelissa sisäpihan mitat ovat 80mx50m ja kerrosluku 6. Bulevardien
mallikorttelin sisäpihan mittana on 95mx35m ja kerrosluku 7.
Mitä tällä halusin sanoa? Halusin sanoa, että
kaupunkibulevardeille varatut alueet ovat kapeita nauhoja. Leveys on yleensä
keskimäärin 100-200 metriä. Nauhakilometriä kaupunkibulevardeilla on noin 19
km. Jos bulevardeja asutettaisiin Helsingin nykyisten bulevardien tiheydellä, olettaen
lisäksi, että nauhan leveys voisi olla teoreettisesti 200 metriä, bulevardeille
vois mahtua 100000 asukasta jos käytetään Mechelininkadun rakennustapaa. Jos
taas käytetään Koskelantien rakennustapaa asukkaita mahtuisi 35000. Nyt
hallinto-oikeuden kumoamassa yleiskaavatilanteessa luvut ovat vastaavasti 60000
ja 20000 asukasta. Tämä siis nyt vihonviimeisenä bulevardien ylimitoituksen
kritiikkinä. Emme kai me voi rakentaa Tuusulantien kapealle kaistalle
Mechelinikadun kortteleita! Koskelantie kävisi.
Keskuspuisto - minun
valitukseni
Keskuspuisto on minun lempiaiheeni ja se on lisäksi minun
reviirinsuojeluani täysin NIMBY-periaatteen mukaisesti. Keskuspuistoon
liittyviltä osilta hallinto-oikeus kumosi Hämeenlinnanväylän bulevardin ja 100
metrin suojaetäisyyden turvin Hämeenlinnanväylän länsipuolisen
rakennusoikeuden. Itäpuolella eli keskuspuiston puolella kaava kumottiin koko
puiston alueella. Hallinto-oikeus perusti kumouspäätöksen maakuntakaavan
ohjausvaikutukseen. Hallinto-oikeus ei perustanut päätöstään luonnonarvojen
säästämiseen tai luontoa koskevien selvitysten vähäisyyteen sen paremmin kuin
liito-oravan levinneisyyteenkään keskuspuiston alueella. Hallinto-oikeus ei
myöskään pitänyt kumoamisen aiheena keskuspuiston alueelle laadittuja puistoasemakaavoja
(valtuuston päätös 29.1.2014). Kunta saa uudistaa kaavoitustaan haluamallaan
tavalla. Paljon puhutulla luottamuksen säilyttämisellä ei siis
hallinto-oikeuden mielestä ole valituksen hyväksymiseen oikeuttavaa merkitystä.
Näin siis mystinen kaavaluuppi yleiskaava – maakuntakaava
onkin se ainoa tekijä, joka puhuu meidän kaupunkiluontomme puolesta. Kun
Helsinki oli vuosikymmeniä tehnyt suunnittelutöitä keskuspuiston vapauttamiseksi
rakentamisesta ja varsinkin suurista liikenneväylistä ja kun vuoden 2003
yleiskaavassa vihdoin oli päästy nykyisen tilanteeseen, on tietysti selvää,
että maakuntakaavaan 2007 kirjattiin tämä mahtava tulos. Helsingin nykyinen
valtuusto vielä lujitti tilannetta puistoasemakaavapäätöksillä vuonna 2014. Nyt
tämä kaupunkisuunnitteluviraston ja päättäjien mahtava saavutus – keskuspuisto onkin
nyt olemassa vain maakuntakaavan turvin. Maakuntakaava roikkuu päällämme kuin
Damokleen miekka – hiuskarvan varassa. Maakuntakaavan hieman jo kellastuneilla
sivuilta on meidän keskuspuiston puolustajien ainoa tuki ja turva. Siinä
riittää ihmettelemistä. Näyttää siltä, ettei hallinto-oikeus näe oikeaksi
ystäväni Olavi Syrjänen kannanottoa. Hän nimittäin kirjoitti: ”Kunnan
kaavoituksen kannanotoilta on voitava edellyttää luottamuksensuojaperiaatteen
mukaisesti ennakoitavuutta ja johdonmukaisuutta. Kuntalaisilla on oikeus
luottaa maakuntakaavan ohjausvaikutukseen ja juuri tehtyihin
kaupunginvaltuuston ratkaisuihin ja niiden jatkuvuuteen, kun on kysymys
keskeisestä virkistysaluekokonaisuudesta.”
Keskuspuisto syntyi
sadan vuoden väännön jälkeen. Vihdoin vuoden 2003 yleiskaavassa se tinattiin.
Tämän tinan me emme anna sulaa. Keskuspuiston historiassa vuoden 1960
yleiskaava oli ratkaiseva askel. Sittemmin 2003-yleiskaavassa saatiin vielä
poistettua isot Pasilan liikenneväylät. Nyt meillä on keskuspuisto.
Hallinto-oikeudelle kiitos!
Olen kirjoittanut aiheesta runsaasti blogeja. Ovat tässä nyt ainakin itselleni sisällysluettelona:
http://penttimurole.blogspot.fi/2015/01/maarako-kasvaa-vai-laatu.html
Olen kirjoittanut aiheesta runsaasti blogeja. Ovat tässä nyt ainakin itselleni sisällysluettelona:
No, minulta kesti vähän aikaa lukea HAOn päätös läpi ja sama juttu tämän tekstin kanssa. Mutta kun nyt kerta olen sen tehnyt, on sanottava että pidän tätä perusteellisimpana ja parhaana päätöksen analyysina mitä olen liki ikinä nähnyt. Ei tietystikään haittaa, että pääteema on se, minkä olen itse olettanut - maakuntakaavan ohjaavuuden merkitys. Mutta se mitä olen Uusimaa 2.0-kaavavalmistelusta nähnyt saa kyllä ihmettelemään, mikä siinä sitten ohjaa yhtään mitään. Mutta ehkä se 'toinen vaihe' sanoo simsalabim ja kertoo kaiken?
VastaaPoista