Haluaisin kirjoittaa tähän kuumana käyvästä tornikeskustelusta. En voi kirjoittaa näin, sillä
mitään tornikeskustelua ei ole käynnissä, saatikka että se olisi kuumaa.
Ystäväni Ooke Lehtovuori, vanha jäärä,
hänkin sanoi Pasilan tornien olevan oikeassa paikassa, jos torneja nyt rakentaa
pitää. Ja hänen mielestään ehkä pitää, sillä muistan hänen myös jossain
vaiheessa puhuneen myönteisesti Kalasataman torneista. Jos tämä rationaalisen
pientalorakentamisen apostoli ja keskuspuiston piirtäjä hyväksyy tornit osaksi
Helsingin kaupunkikuvaa, niin mikä minä maan matoinen insinööri olisin vastaan
väittämään. Ihmettelihän Arkkivahtikin
kerran, miten minä, ilman arkkitehtikoulutusta ryhdyn Töölönlahden arkkitehtuurista
toimittajien kanssa puhumaan. (Jos nyt luulet minun olevan riidoissa Tarjan
kanssa, erehdyt.) Kaikki muutkin
keskustelukumppanit ovat hiljaa hyväksyneet Pasilan torniehdotuksen. Pekka Salminen ylistää kolmiomuodon
autuutta. Meillä ei ole lainkaan syntynyt pariisilaista keskustelua à la Tour
Montparnasse. Kukaan ei ole piirtänyt demarkaatiolinjaa Helsingin
suojelemiseksi torneilta. Ajattelen kauhulla ystävieni ALA-arkkitehtien tornia Perämiehenkadun
korttelissa. Silloin toivoin, että olisi ollut parempi, jos eivät olisi alkaneetkaan Kristiansandin voitettuaan,
olisivat päättäneet LOPETA. Alkoivat kuitenkin ja hyvää on syntynyt ja nyt syntyy
Töölönlahdelle. Oikeastaan tuosta Töölönlahdesta tuleekin sellainen
paikkahässäkkä kuin nykyinen elämäkin on. Kiasma, Musiikkitalo, Sanomatalo ja
Oodi ovat rykelmä taloja Eduskuntatalon edessä. Ne eivät muodosta mitään
harmonista aukiota tai paikkaa. Eivät mitään torimaista tilaa tai arvokasta
ympäristöä. Mutta jokin ”paikan henki” siitä syntyy. Tietty kaaos ja
arvaamattomuus, sekasorto ja suunnan puute. Se kuvaa aikaamme.
Miksi Töölönlahti säilyi
torneilta?
Ehdottiko kukaan aiemmin torneja Töölönlahdelle? Saarisella Pro Helsingfors
–suunnitelmassa rautatieaseman nurkalta lähtevän Kuningas avenuen varrelle
sijoittuvat talot olivat 5-6 -kerroksisia. Oiva
Kallio ja Elsi Borg ehdottivat 8-10 -kerroksisia taloja. Sen jälkeen kaikki
on pysynyt matalana. Pienenä poikkeuksena Jallis
Jallinojan keskustakilpailussa 1985 esittämä torni nykyisen asemahotellin
paikalle. Onko siis varmaa, ettei joku joskus ehdota mahtavaa maamerkkiä tähän
paikkaan tai sitten Kaisaniemen puiston puolelle? Sekin kai voitaisiin
perustella kansainvälisellä kilpailukyvyllä. Muuten näistä Helsingin niemen
korkean rakentamisen jutuista kirjoitin joskus blogin: http://penttimurole.blogspot.com/2014/03/donner-vastaan-ervi-ja-muita-60-luvun.html
Yläkuvissa
JuliusTallbergin ja Eliel Saarisen Pro Helsingfors 1918 -suunnitelma
Töölönlahden täyttämisestä ja keskellä Oiva Kallion ja Elsi Borgin suunnitelma
vuodelta 1927 mahtavasta Töölönlahden ”Kuningas Avenuesta”. Eduskuntatalon
piirtänyt J.S. Sirén osallistui aukion ideointiin vielä 1950-luvulla.
Keskustakilpailun yksi voittajista Janne Söderlund porukoineen ehdotti
Eduskuntatalon eteen istutettua aukiota. Nyt meillä on syntymässä lopulliseen
asuunsa uusi ”kansallisaukiomme”. Yllättävää kyllä kukaan ei ole ehdottanut
paikalle tornitaloja. Tai ehdottipa Jallis Jallinoja siihen vuoden 1985
keskustakilpailussa ”kansalaistaloa”. Ehdotuksesta tuli vain kunniamaininta.
Jos kilpailu olisi järjestetty nyt olisi toinen ääni kellossa. Niin ovat tornit
muodissa
Pasilaa on suunniteltu 70
vuotta
Mutta nyt ei ole suinkaan kysymys Töölönlahdesta. On
kysymys enemmänkin Pasilasta ja korkeasta rakentamisesta siellä. Siirrymme siis
asiaan. Minusta on mielenkiintoista katsella vanhoja suunnitelmia. Eläkeläisen
osa on vanhojen muistelu. Mikäpä siinä. Pasilan suhteen vanhin ja
majesteettisin on Julius Tallbergin ja Eliel
Saarisen Pro Helsingfors vuodelta 1918. Tätä suunnitelmaa seurailtiin
sotien jälkeisiin aikoihin. Ensimmäinen yritys löytää uutta oli Helsingin
keskustakilpailu vuonna 1948. Voittajaksi
tuli ruotsalainen A. O. Bengts. Hän
ehdotti Itä-Pasilaan suunnilleen nykyisen laajuista kerrostaloaluetta. Lännessä hän säilytti Puu-Pasilan. Kolmannen
palkinnon kilpailussa sai Aarne Ervin,
Pentti Aholan ja Tapani Nirosen työryhmä. He ehdottivat rautatieaseman
siirtoa Laaksoon. Kilpailuehdotukset vaiettiin kuolleiksi. Seuraavan
tilaisuuden sai professori Yrjö Lindegren
50-luvun alussa. Ehdotus valmistui vuonna 1954, Lindegrenin jo kuoltua. Työn
saattoi loppuun Erik Kråkström.
Rautatieasema pidettiin paikallaan. He eivät puuttuneet Pasilaan. Vain suuri
pääteitä yhdistävä liittymä peitti hehtaarikaupalla Länsi-Pasilan kallioita.
Tämä liittymä oli minun diplomityöni kohteena. Alvar Aallon keskustasuunnitelma
pantiin alulle vuonna 1959. Vuonna 1961 kaupunginhallitus päätti laajentaa
suunnittelutehtävän käsittelemään myös Pasilan aluetta. Vaikuttaa siltä, ettei Aalto ottanut Pasilaa kovinkaan
vakavasti. Hän suunnitteli Itä-Pasilaan laajan julkisten rakennusten
komposition. Länsi-Pasilassa suuren osan aluetta söivät liittymäjärjestelyt.
Hänen ehdotuksensa käsittelee lähinnä vesitornien aluetta. Kaupungin taholla
Pasilaa koskevia suunnitelmia alkoi ilmestyä 1960-luvun lopussa. Muotomaailma
oli muuttunut ajan hengen mukaan tiiviiksi ruutukaavaksi. Itä- ja Länsi-Pasila
yhdistettiin toisiinsa kansirakenteella. Tämä periaate oli voimassa Vuosaaren
satamapäätökseen saakka. Päätös mullisti Pasilan kehittämismahdollisuudet.
Eliel Saarinen oli
Pasilan ensimmäinen todellinen kehittäjä. Hänen suunnitelmansa oli hieno. Kaikki
oli järjestyksessä liikennettä myöten. Vuoden 1948 keskustakilpailussa Aarne
Ervi, Pentti Ahola ja Tapani Nironen saivat kolmannen palkinnon. He siirsivät
aseman Laaksoon. Ehdotus ei ollut vakuuttava. Alvar Aalto teki ehdotuksensa
vuonna 1961. Sekään ei vaikuta loppuun mietityltä. Hänellä oli riesanaan myös
laaja liittymäjärjestely Länsi-Pasilassa.
Helsingin
kaavoittajat panostivat Pasilaan 1960-luvun lopun jälkeen. Alvarin suunnitelma
oli hylätty ja nyt keskityttiin ruutukaupunkiin. Kompakti kaupunki oli saanut
momentumia. Ehdotuksia valmistui tiiviissä tahdissa. Vuosaaren satamapäätös
2001 ja alaratapihan vapautuminen raiteista muutti suuntaa. Nyt palaamme
kuitenkin vuoteen 1985.
Pääjohtajan idealamppu
Rakennushallituksen pääjohtaja Mattikoo istui tyylikkäästi kalustetussa virkahuoneessaan
Hakaniemen Ympyrätalossa, Hän näki ikkunastaan junien lipuvan Helsingin
keskustaan. Hänen silmiensä edessä aukeni Töölönlahti ja sen takana
Finlandiatalon valkoinen marmori. Paikka oli todellinen pääkallonpaikka. Kamppi
-Töölönlahti aatekilpailu oli juuri ratkennut nahkapäätökseen. Kolme voittajaa
tasapelissä samassa kilpailussa. Kaikki ehdotukset vielä sellaisia, että
Puutarhakadun demarkaatiolinja rikottiin vakavalla tavalla. Pääjohtaja oli
selkeästi sitä mieltä, ettei Töölönlahdelle pidä rakentaa mitään Puutarhakadun
linjan pohjoispuolelle. Radat poistuvat aikanaan ja silloin helsinkiläisille
avautuu loistelias ”Central Park”. Asiat olivat menossa keskustan suhteen siis
hyvin huonoon suuntaan. Sitten oli vielä Pasilan onneton suunnittelutilanne.
Ratakraatteri erotti Pasilan puoliskot toisistaan. Aallon vaisun yrityksen jälkeen yleiskaavaosasto oli laatinut
varsin vaatimattomia suunnitelmia kraatterin ratkaisemiseksi. Erkki Juutilaisen
suunnitelma vuodelta 1976 jatkoi Itä-Pasilan rakennetta länsipuolelle. Jallis Jallinoja teki Micke Sundmanin tilauksesta kraatteria
korostavan suunnitelman. Väitettiin Micken sanoneen, että ratakuilu on kuin
virtaava Seine. Sitä ei saisi hävittää. Pääjohtajan mielestä harmaata ajattelua!
Pääjohtaja tahtoi, muut eivät.
Pääjohtaja oli tunnetusti torneja vastaan. Alituiseen hän
voihki Ruoholahden tornista. Mutta Pasila, sinne voisi tehdä Helsingin portin.
Pasilaan voisi myös ohjata arkkitehtien suuren himon tehdä pilvenpiirtäjiä. Torneja
ei voi tehdä etelämmäksi, mutta Pasila oli riittävän pohjoisessa. Tämä Pasila
tuntui muutenkin valtion mandaatilta. Siellä oli suuret virastokeskukset ja
valtion ratamaat. Jos ei Helsingin keskustaan päästetty puuttumaan, niin nyt
olisi oikea aika ja paikka panna alulle jotain kuolematonta. Pääjohtaja ei
voinut tehdä asian hyväksi arkkitehtuuri- tai kaavaselvitystä, ne kuuluivat
kaupungin mandaattiin. Mutta hän voi yhteistyössä valtionrautateiden kanssa
tehdä teknistaloudellisen selvityksen. Tästä hän sopi ratavaltion pääjohtaja
Herbert Römerin kanssa. Työhön tarvittiin insinööritoimisto. Arkkitehti olisi
alikonsulttina. Tekijäksi hän valitsi minut. Hurraa! Arkkitehdiksi oli saatava Pekka Salminen. Juuri niihin aikoihin
Pekka oli saanut Tiedekeskuskilpailussa jaetun ykkössijan. Hän oli myös
tekemässä lentoasemaan alkuvaiheita ja saanut valmiiksi loistavat
kattorakenteet. Pekan toimistolla oli maamme paras visualisointiarsenaali.
Sekin painoi vaa´assa. Rakennushallituksen pääjohtaja piti hänen
konstruktivismiaan suuressa arvossa. Ryhdyimme töihin. Minulla pääapurina oli
Markku Piispanen ja Pekalla Vesa Honkonen. Tilaajaa edusti Heikki Ravila ja Helsingin kaupunkia Reijo Korhonen. Arkkitehteja ei kaupungin puolelta ollut mukana,
sillä kysymyksessä oli teknistaloudellinen selvitys.
Keski-Pasilasta
muodostuisi merkittävä liikenteen vaihtoterminaali. Siellä kohtaisivat
rautatie, metro, raitiotiet sekä bussit. Alueelle sijoittuisi myös
autojunaterminaali. Huomatkaa! Tässä vaiheessa päätös Vuosaaren satamasta oli
vielä ilmassa. Raiteet Pasilassa olivat tarpeellisia. Ne olivat kannen alla.
Kysymys ei ollut
vain kaksoistorneista ja ”Helsingin sormesta”. Tornit kurottuivat taivaalle ja
sormi kurottui Eläintarhan kentän sivustaan ja suuntasi Töölönlahdelle. Kaikki
integroitui sisätilakeskustaan joka olisi vapaa-aikatoimintojen suurkeskus
uimahalleineen, sisäurheilutiloineen ja talvipuutarhoineen. Mukaan olisi
mahtunut myös vapaa-aikaan liittyvää kaupallista toimintaa hotelleineen.
Voisiko torneista tulla
pahan symboleja?
Pentti Tuovinen,
arkkitehti ja tekniikan lisensiaatti, oli ensimmäisiä Pasilaa kyseenalaistavia
mielipidekirjoittajia. Hän oli huolestunut asukkaiden
vaikutusmahdollisuuksista. Hän uskoi tornin voivan olla asukkaita yhdistävä,
positiivisia mielikuvia synnyttävä elementti. Toisaalta hän kysyi voiko hyvä
symboli muuttua pahaksi diaboliksi. ”Voin kuvitella, että jos torniin
sijoitetaan toimistoja ja ne luovutetaan jollekin ylikansalliselle yritykselle
ja tornista tulee tuon yrityksen mainostorni, osa asukkaista kokee torniin
liittyvät merkitykset kielteisinä. Ylikansallisten yritysten kasvava
yhteiskunnallinen vaikutusvalta koetaan omaa vaikutusvaltaa supistavana ja
siten kielteisenä.”
Paula Holmila
kirjoitti Kunta-lehden numerossa 18 vuodelta 2009 seuraavasti: ”Esimerkiksi Pekka
Salminen esitti 1987 Helsingin porttia, kahta 30-kerroksista tornia
Keski-Pasilaan. Näistä torneista silloinen Keski-Pasilan ideoija,
rakennushallituksen pääjohtaja emeritus Matti
K. Mäkinen vieläkin sanoo, että 'ne tornit sentään olivat arkkitehtuuria',
joiden tasolle italialaisarkkitehti Cino
Zucchin tornit eivät hänestä yllä. Kaupunkisuunnittelu on pitkäjänteistä
toimintaa. Tänä päivänä esitettävät ideat saattavat toteutua vasta ensi tai
seuraavalla vuosikymmenellä. Kaupunkisuunnitteluun kuuluu paitsi rakennusten ja
viheralueiden paikan ja volyymin suunnittelu, myös liikennejärjestelyt. Tämä
kaikki tekee asioista niin monimutkaisia, että kansalaisosallistumiseen
tarvitaan välttämättä välittäjiä, asiantuntijoita, toimittajia, jotka osaavat
ja haluavat kertoa suunnitelmista ymmärrettävästi ja 'lähdekriittisesti'
kaupunkilaisille. Kaupunkisuunnittelukeskustelun hankaluus on siinä, että
voidakseen vaikuttaa asioihin kansalaisten pitäisi osata ottaa kantaa
suunnitelmiin jo varhaisessa vaiheessa. Toteutuksen lähestyessä ollaan jo
myöhässä.”
Paula Holmila jatkaa ja kysyy, miten nykyiset ideat
kestäisivät? ”Kaupunkisuunnittelun ongelma on, että nykymuoti ei välttämättä
ihastuta 30 vuoden päästä. 1960-luvun kansirakentamisideat harvoine
toteutuksineen (Meri-Haka ja Itä-Pasila) puistattavat useimpia. Toisaalta
historia on täynnä esimerkkejä suunnitelmista, jotka kestävät ajan. Torneja
tunnutaan haluttavan rakentaa eri puolille Helsinkiä ja pääkaupunkiseutua.
Käynnissä olevasta kansalaiskeskustelusta käy kuitenkin ilmi, että Keski-Pasila
lienee juuri se paikka, jonne tornit Helsingissä sopivat.
Hanke kuolee, jos
poliittinen intressi puuttuu
Pasilan torneilla ei ollut
kaupunkisuunnittelulautakunnassa yhtään puoltajaa. Yleensä rakennusoikeudet
jaettiin Hakan, Saton ja Polarin välillä. Myös Elanto valvoi etujaan
toimitusjohtajansa voimin. Elannon toimitusjohtaja kun sattui olemaan
lautakunnan puheenjohtaja. Kellään heistä ei ollut omaa mandaattia tähän
hankkeeseen. Niinpä sellainen puuttui myös poliitikoilta. Valtion edun ajaminen
ei kuulu kuntapoliitikoille. Hanke kuoli hiljaa ja vikisemättä.
Vanhojen setien visiot
liikkuvat Pasilan tornimaisemissa. Tässä piirtelemme Mattikoon ja Pekka Salmisen
kanssa torneja Pasilaan. Kuvan nappasi Auri Häkkinen meitä haastatellessaan nelisen
vuotta sitten.
Kuumaa puuroa
En pääse asiaan. Kiertelen sitä kuin kuumaa puuroa.
Tarkoitus oli kommentoida Pasilan korkeaa rakentamista. En pidä siitä. Olen
antanut huutia ”kaksoiskaupunkimme” surkeille saavutuksille tällä alalla.
Toisaalta olen ihaillut Manhattanin tunnelmaa. Olin juuri elokuvakerhomme
kanssa katsomassa surkeata filmiä Singaporen biletyksestä. Jouduin näkemään
miltä näyttäisi palata Rafflesin terassille ja nähdä tuo kaikki. Ei
kiinnosta. Ajan Pasilan ohi päivittäin.
Mietin tulevaisuuttani. Pasilan Tripla alkaa jo näyttää komeutensa. Se yllättää
positiivisesti. Toivottavasti yllätys on pysyvä. Nyt on vain toivottava, että
asuntojen omistus- ja vuokrasuhteet ovat sellaisia, ettei alueesta synny
ghettoa. Rautatieasemien ympäristökortteleilla on vanhastaan paha kaiku.
Helsinki on hoidellut onnistuneesti näitä segregaatioasioita. Toivottavasti
vire pysyy, vaikka ongelmat lisääntyvät. Nyt olisi otettava kantaa korkeaan
rakentamiseen. Rainer Mahlamäki
puhuu videolla innostuneesti. Hän on varma onnistumisesta. Ohuet kolmiomaiset
tornit ovat jotain muuta kuin minkä olemme maailmalla nähneet. En ole varma.
Mutta en voi vaikuttakaan. On otettava vastaan se mikä on tulossa. Ryhdyin
hieman vertailemaan. Helsinki tulee peittoamaan naapurikaupunkinsa kirkkaasti
180 metrin tornillaan. Tukholman korkeimmat rakennukset ovat 125 metrisiä.
Kööpenhaminan korkein asuinrakennus on 102 metrinen. Oslossa on 117 metrinen hotellitorni.
Pietari sentään vetää pisimmän korren 462 metrisellä Lakhta-tornillaan.
Euroopassa on kahdeksankymmentä 200 metristä tornia. Niistä 29 on Moskovassa.
Olemme siis kansainvälisillä vesillä.
Laitoin tuohon
kuvaan ensin Pariisin tornit. Pariisin tornien rakentaminen päättyi tuohon
Montparnassen torniin kohdistuneeseen mielipidemyrskyyn. Nyt niitä rakennetaan La
Défenseen Pariisin ulkopuolelle. Siellä on Euroopan suurin tornirykelmä. En
viihdy niiden juurella. Haluan sieltä pois. Pasilan tornit ovat ohuita puikkoja
Défensen torneihin tai Montparnasseen verrattuna. Se on hyvä, mutta miksi ne
ovat noin korkeita. Pariisin alueella saattaa nykyisin saada oikeuden rakentaa
sadan metrin tornin. Se olisi hyvin riittänyt Pasilaankin. Tai jos nyt annetaan
vähän periksi, niin sanotaan sitten maksimikorkeudeksi Gizan pyramidin korkeus.
Se on 139 metriä. Maailman korkeimmat tornit alakuvassa ovat jotain aivan muuta
kuin Pasilan tornit. Pasilan tornit ovat niihin verrattuna nysiä. Onko kansainvälinen
kilpailukykymme vaarassa?
Tallinnan korkein
rakennus on Olevisten kirkontorni. Se on 124 metriä korkea. Sitä pidettiin
ylärajana. Nyt raja on höltymässä. Tallinnassa on useita satametrisiä
rakennuksia. Tornirykelmä on kaikkea muuta kuin kiehtova. Korkein torni on 117
metrinen. Tilanne katutasossa on masentava. Mahlamäki sanoo, ettei näin olisi
Pasilassa. Uskon häntä ainakin vähän. En aivan. Pahinta on mittakaavan
musertavuus. Juuri se mikä näkyy tuossa Laura Honkasalon eilisellä
kävelyretkellä ottamassa kuvassa.
Ajelen huomenna fillarilla tuonne
Tallinnan tornien juurelle. Saan siellä lisää esimakua! Laitan kuvia Instagramiin.
Voit katsoa niitä osoitteessa https://www.instagram.com/penttimurole/
Terve Pena,
VastaaPoistaMinä ainakin voin ilmoittaa vastustavani vahvasti ylikorkeata rakentamista. Sen verran on kanttiakin, kun olen Genevessä vuosina 1974...77 asunut 30-kerroksisessa talossa, jonka katolla oli uima-allas ja lasten leikkipaikka ihan kuin Corbun Marseillen talossa tms. En silti suosittele kenellekään; kun hissit oli huollossa tai joku muutti tai oli kiire töihin, oli odottaminen tai varaportaiden käyttö yhtä tuskaa.
Olin niinä aikoina töissä UNECEn sihteeristössä ja muistan, että kun meillä kiersi erilaista lehdistöä, näin kerran brittien RIBAJournalissa pienen jutun, jonka mukaan "Royal British Society for the Promotion of High-rise Construction" (tms...) oli lakkauttanut itse itsensä todettuaan olleensa väärällä asialla! Lehti meni menojaan eikä silloin saatu kopioita noin vain. Kun sitten tämä tornikeskustelu alkoi Suomessa kysyin RIBAJournalilta varmennusta tiedolleni, mutta eivät viitsineet vastata... Siitä suivaantuneena kahlasin netissä läpi High Rise Construction sivuja ja silmiini osui muistaakseni kanadalaisvetoinen vertaileva tutkimus, jonka mukaan läntisissä teollisuusmaissa ylikorkea rakentaminen maksaa kolmanneksen enemmän kuin normaalin rakennuskannan rakentaminen, mutta sen ylläpito maksaa kolme kertaa niin paljon kuin normaalikannan ylläpito. Tämä on minusta järisyttävä ja tärkeä tieto. Totta kai rakennusten suunnittelijat ja pystyttäjät haluavat kolmanneksen enemmän liksaa, mutta kun hoitokulut paljastuvat, nousee varmasti aikamoinen haloo, jonka rinnalla nykyinen putkiremonttinapina on kuin kärpäsen surinaa korvissamme. Rakentajat ja gryndärit ovat jo kaikonneet ja siinä sitten ihmetellään ekologiaa ja "tiivistä rakentamista" ilman että aluetehokkuus olisi yhtään normaalia parempi. Eli torneja haluavat vain rakentajat - ainoat jotka niistä hyötyvät. Ennustan vielä, että kunhan muutamia kohteita lisää on tehty ja osaamiseen ja laitteistoihin on investoitu, torneja vaaditaan vain lisää. Kunnes ihmiset toivottavasti havahtuvat...
Hyvä Pena !
VastaaPoistasaluti
Benito
Hei Pentti!
VastaaPoistaTorni-rakennusten ja kaavoituksen kohdalla on tietysti pysähdyksen ja suunnittelun paikka.
En kuitenkaan sulkisi pois torni-rakentamista.
Esim. Pasilan Tripla kauppakeskus-asema toteutuksen jälkeen, nyt tavoitteena olevat 51 kerroksiset kolmio rakennukset Pasilaan.
Tulevien korkeiden rakennusten kolmio-julkisivu pienentää tuuli-rasitusta.
Nykynen Stadionin kapea nelikulma-torni on 72m korkea.
Ja nämä mahdolliset 51 kerroksiset rakennukset olisivat vesikatto-korkeudelta noin 150m
Ystäväni Timo Härmälä lähetti minulle tällaisen viestin: ”Minimaalinen kommentti torniblogiisi, kun pisti silmääni: Vuoden 1948 kilpailun voittanut A. O. Bengts (1916-1981) ei ollut ruotsalainen, vaan kuulemma pesunkestävä vannoutunut freudilainen ateisti Pyhtäältä, vaikka suunnittelikin -53 valmistuneen Langinkosken kirkon, hän oli kaiketi jossain vaiheessa Kotkan kaupunginarkkitehti.” Kiitos Timo huomautuksesta. Olen useassa blogissani kirjoitellut A. O. Bengtsin kilpailuvoitosta ja maininnut hänet kansallisuudeltaan ruotsalaiseksi. Se on väärin. Hän on kotoisin Loviisan lähistöltä Hardomin kylästä. Hän yleiskaavoitti Loviisaa ja oli myös Kotkan kaupunginarkkitehti. Hänen ehdotuksensa "The New Look" voitti Helsingin keskustakilpailun vuonna 1949. Hänen avustajanaan oli ruotsinmaalainen insinööri P. O. Bexelius. Mainittu Göteborgin herra oli kansainvälisesti tunnettu mies alallaan liikenneinsinöörinä. Keskustakilpailun tuomaristo, johon kuuluivat muun muassa Birger Brunila, Alvar Aalto, Otto I. Meurman ja Reino Casttren, näki Bengtsin ja Bexeliuksen ehdotuksen "todellisuuspohjaiseksi” ja "huolellisesti tutkituksi" vaikka ei nähnytkään siinä "kantavaa arkkitehtonista ajatusta". Huomionarvoista suunnitelmassa oli muun muassa selkeä kaupunkikeskitys Itä-Pasilaan. P. O. Bexelius oli liikenneympyröiden suosija. Voittaneessa keskustakilpailuehdotuksessa hän oli piirtänyt Kampin, Töölönlahden ja Pasilan alueelle ainakin 20 mahtavan suurta liikenneympyrää. Samainen keskustakomitea ei luottanut voittajaan vaan antoi työn jatkamisen Yrjö Lindegrenin hoitoon.
VastaaPoista