Otsikko antaa ehkä aiheen kuvitella, että kirjoitan
taiteesta kaltereiden takana. Se olisi myös hyvä aihe, saada vangeille
kiinnostavia harrastuksia pitkän aikansa henkiseksi sisällöksi, mutta siitä en
nyt kirjoita. Tulee kuitenkin mieleeni kysyä miten paljon Suomen
taiteilijaseurat harrastavat tällaista toimintaa. Ei siitä taiteilusta monikaan
voi elinkeinoa saada, mutta siitä voisi saada itseluottamusta tulevaa elämää
varten. Ja taiteilijat voisivat saada tyydytystä hyvistä teoista. Niin, tämä
blogi ei koske tuota tärkeätä aihetta, tässä kerrotaan Salon taiteilijaseuran vuosinäyttelystä
Kiskon kivimakasiinin seinien sisällä.
Kisko on vanhaa kulttuuriseutua. Haapaniemen
kartanolinnan rauniot sijaitsevat linnuntietä 3 km päässä Toijan
kivimakasiinista. Kivikartano rakennettiin 1400-luvulla. Sitä hallitsivat
Tottin, Hornin ja Flemingien mahtisuvut. Kartanosta on jäljellä vain
perustukset. Se raunioitui Isonvihan aikoina eli Suuren Pohjan sodan aikoina
1700-luvun alussa. Kiskon seurakunta itsenäistyi Pohjan seurakunnasta
1500-luvulla. Varsinaisesti kunta perustettiin vuonna 1867. Vuonna 2009 kunta
liitettiin Salon kaupunkiin. Kiskon seurakunnan erikoisuutena oli sen
kuuluminen kahteen lääniin. Kirkonkylä oli osa Uudenmaan lääniä, ja Toija taas
kuului Turun lääniin. Seurakuntalaiset rakensivat sitten kaksi kivimakasiinia,
yhden kirkonkylään ja toisen Toijaan.
Insinöörinä minua kiinnostavat Kiskon kaivokset. Alueen
kaivostoiminnalla on vanhat perinteet, sillä jo 1600-luvulla louhittiin lyijymalmia. Orijärven kuparikaivos perustettiin vuonna 1757.
Se oli Suomen ensimmäinen kuparikaivos. Toiminta loppui vuonna 1958.
Kaivoksesta louhittiin sen toiminta-aikana 1,4 milj. tonnia malmia. Kaivosalue
rakennuksineen on Museoviraston valtakunnallisesti merkittävien
rakennusympäristöjen listalla. Turkoosin värinen vesi vanhassa kaivosmontussa
on kiehtova ilmiö. Minun ajoreittini varrella Toijasta kohti Perniötä kurkistelee
toisenkin kaivoksen torni. Se on Outokumpu Oy:n uudemman ajan Aijalan kaivos 9
km etäisyydellä Kivimakasiinista. Olen kierrellyt vanhojen aidattujen
kaivosmonttujen ympärillä. Kesämökkimatkalla muistan aina katsoa metsän
keskeltä kohoavia Aijalan kaivostorneja. Ne ja kaivokset kiihottavat mieltä.
Liisaa nuo montut ja vedellä täyttyneet kaivoskäytävät tai jo tieto niiden
olemassaolosta pelottavat. Aijalan
kaivos toimi vuosina 1948–1961. Kaivos tuotti kuparia, sinkkiä, rikkiä ja
pieniä määriä kultaa ja hopeaa. Kultaa sieltä saatiin koko toiminta-aikana 600
kiloa. Olisi siinä ollut ainekset jo aika moneen vihkisormukseen. Helmikuussa
2017 Aijalan vanhalla kaivosalueella tapahtui laaja maansortuma vanhojen
kaivosvesien suihkutessa maan pintaan.
Aijalan
kaivostornit ovat kukkulan päällä kuin keskiaikainen linna. Orijärven kaivoksen
vesi hehkuu turkoosina.
Olemme nyt Kiskon
Toijan kivimakasiinissa. Ruotsin kuningas oli nälkävuosien jälkeen esittänyt
toivomuksen (vaatimuksen) makasiinien rakentamisesta ja viljan keräämisestä
niihin hyvinä vuosina pahojen katovuosien varalle. Sanovat kiskolaisten vastustaneen
tällaista hanketta. Olivat varmoja siitä, että pystyvät asiansa hoitamaan ja
viljaa riittäisi pahemmankin varalle. Kuninkaalle olisi riittänyt yksi makasiini,
mutta kuntalaiset tai oikeammin seurakuntalaiset riitautuivat siitä,
rakennetaanko makasiini Turun hallintoalueelle vai Uudellemaalleko se viedään. Oikeammin
kyllä kivikasarmien rakennusaikaan kuninkaalla ei ollut valtaa, olimmehan jo
vuodesta 1809 eläneet Venäjän tsaarin kunnioitetussa alaisuudessa. Niinpä
sitten panivat paremmaksi ja tekivät kaksi makasiinia. Kirkonkylän
kivimakasiini valmistui vuonna 1851 ja tämä meidän taidenäyttelyn pitopaikkamme
7 vuotta myöhemmin.
Salon Taiteilijaseuran
vuosinäyttely
”Taide, toive ja
todellisuus - vapaus, veljeys ja tasa-arvo” on näyttelyn mahtipontinen ja
selitystä kaipaava nimi. Näyttely on esillä Salon Kiskon Toijan kivimakasiinilla ajalla 15.6.2019 -18.8.2019. Näyttely on avoinna kaikkina päivinä maanantaita
lukuun ottamatta klo 13-17. Sisäänpääsymaksua ei ole, mutta tarkkailijan
huomautuksena totean näyttelyn olevan myyntinäyttelyn. Siellä voi suositeltavalla
tavalla menettää pääsymaksuun verrattuna suuria rahasummia omaksi ilokseen
Salon taiteilijaseuran vuosinäyttelyn teema kumahtelee
oudon ylpeänä. Jotenkin tuo Ranskan vallankumouksen teema on valittu näyttelyn
pitopaikan innoittamana, vaikka vallankumous olikin jo vuonna 1789, 40 vuotta
ennen makasiinien valmistumista. Näyttelyn kuraattori Heidi Grahn oli taitavasti
ja kiitosta ansaitsevalla tavalla kehitellyt näyttelyn kieltämättä vaikeaselkoisesta
nimestä kolmen kerroksen alateemat. Alakerran teemana oli luonto ja ihmisen ympäristö. Keskikerroksen teemana oli ihmisen suhde ihmiseen. Ylimmän
kerroksen teemana oli satu ja tarina.
Kivikasarmissa on helppo liikkua kerroksesta kerrokseen – teemat kietoutuivat
toisiinsa. Matala-askelmaiset portaat on
tehty raskaiden viljasäkkien kantajille. Nyt taidenäyttelyn nautiskelija pystyi
kepeästi liikkumaan kerrosten välillä. Tässä kulkemisessa ei nyt kuitenkaan
liikkumisen helppouden tasa-arvo toteudu täydellä painolla. Onneksi meitä
konkkajalkoja on rajoitetusti.
Näyttelyn kuraattori kirjoittaa kauniisti: ”Olemme
alituiseen matkalla johonkin, elämme pysyvässä muutoksessa. Kuin
nuorallatanssijat tasapainoilemme arjen kohtaamisessa. Vapaus on vain hetki,
joka katoaa ja vasta jälkeen päin voidaan nähdä mitä jäi jäljelle. Mutta aina
on toivoa uudesta mahdollisuudesta, vapauden alusta. Tunteet ovat osa ihmisyyttä.
Ne kuljettavat meitä rakkauden voimalla, kiintymyksen tai ärtymyksen
kannattamana, joskus jopa vihan lietsomana. Tasapainon löytäminen vaatii
herkkyyttä, toisen kunnioitusta. Vain siten voimme saavuttaa rauhan. Kaikilla
ei ole samoja edellytyksiä toimia tässä maailmassa. Miten toteutuu tasa-arvo –
ihmisarvo, joka on jokaisella sama syntyperästä, ihonväristä, vammaisuudesta ja
terveydentilasta riippumatta?”
Eräitä teoksia
Minä en aio suorittaa taidenäyttelyn yleisarvostelua, en
siihen kykenekään. Aion ainoastaan kuvata muutamaa teosta, jotka erityisesti
jäivät mieleeni. Kokonaisuuden hahmotus jää kunkin katsojan omakohtaiseksi
tehtäväksi. Suosittelen matkaamista Kiskoon. Katsellaan muutamaa huipputeosta.
Taiteenteossa
saattaa syntyä käsittämätöntä luovuuden leikkiä. Mitä sanotte tästä teoksesta?
Se on Rita Rauteva-Tuomaisen
ihmeellinen korento. Teoksen materiaalina ovat vanhat selluloidifilmit. Teos
kimaltelee ja hehkuu. Sitä on katsottava yhä uudelleen ja uudelleen eri
suunnista. Se muuttaa muotoaan ja hehkuu jälleen uudenlaisena. Ilmeinen julkisen
tilan teos, ihme ettei sitä ole viety käsistä. Näin sen jo viime vuonna Salon
veturitallien näyttelyssä ja ihastuin.
Toiseen kerrokseen
kivutessa kohtaan Hannu Nikanderin
teoksen. Se on ihana. Teoksen nimi on Valinnan paikka. Se on
öljyvärityö vuodelta 1987.
Hilkka Laakkonen-Vesander, Tuulen tanssi, pastelli. Tässä valokuvassa
on yhtäaikaisesti ympäristön todellisuus ja taiteilijan illuusio. Todellisuus
syntyy kivikasarmin seinistä ja pylväistä sekä teoksia katselevista ihmisistä. Se
heijastuu teoksen lasipinnasta. Toivottavasti taiteilija ei ärsyynny tästä monikerroksisuudesta.
Taiteilijan käsiala on lumoava. Kuva on tehty valkoisella pastellilla mustalle
paperille. Teos kuvaa naista nykyajan yhteiskunnassa. Seksuaalinen vapautuminen
vaikuttaa kaikessa. Taiteilija kirjoittaa: ”Tätä teosta tehdessäni olen
ajatellut naisen vapautumista. Tuulen tanssi tuntuuu iholla kuin toisen ihmisen
kosketus. Ihon herkkyys tuntoelimenä kasvaa iän karttuessa. Nykyään
keskustellaan avoimesti sekä nuorten että vanhusten seksuaalisuudesta, joka on
hyvä asia.” Jos haluaisin jonkun teoksen nyt ostaa, niin ostaisin juuri tuon
lumoavan teoksen. Paljonkohan se maksaa?
Toinen Hilkka Laakkonen-Vesanderin teos kertoo
miehestä: Miehen suru, pastelli. Tuokin valokuva täynnä heijastuksia meistä
katsojista - teos osana meitä. Teos
muistuttaa miehen tuskasta. Mies ei osaa purkaa tuskaansa, sillä hän ei osaa
itkeä. Taiteilija kirjoittaa: ”Suomalaisella
miehellä ei ole ”sydänystävää”. Pitänee paikkansa ainakin suurten ikäluokkien
ja sitä vanhempien joukossa, kuten myös: mies ei saa itkeä! Mitä mies sitten
tekee, kun meinaa liikutus iskeä? Kääntää päänsä pois, ettei kukaan vain
huomaa. Valvoo ja itkee öisin, kun vaimo nukkuu? Eikä se viinan tuoma lohtukaan
ole vieras asia. Uskon ja toivon, että nuorempien sukupolvien miehet saavat
tuoda tunteitaan esille kuten naisetkin.”
Arja Pykäri: Tuulen kannattamat, öljy kankaalle, 2019. Taiteilija kirjoittaa: ”Pakko
lähteä, pääsenkö pakoon, itseäni ja elämän historiaa! Ollaanko kaikki samassa
junassa, tasa-arvoisia, toinen voi lähteä, toinen ei? Onko kaikki jo tässä
itsessäni. Pitää vain nähdä!!!
Arja Pykäri: Havahtua, öljy kankaalle, 2019. Taiteilija kirjoittaa: ”On niin
vaikea valita, tuntee itsensä päättömäksi, missä vapaus? Luottamus, mikä kuuluu
veljeyteen, mitä se on, kun on pakko heittäytyä tuntemattoman varaan?
Arja Pykäri siteeraa näyttelytekstissään Vexi Salmen
laulua:
Maailma on kaunis ja hyvä elää sille (Vesa Matti Loiri)
Seppo Lagom: Fantasia, öljy kankaalle, 2018. Taiteilija kertoo: ”Käsittelen
maalauksissani luotoa ja sen monimuotoisuutta. Aihemaailmani nousee
varsinaissuomalaisesta maisemasta. Näissä maisemissa on samanmoinen henki kuin
Toscanan näkymissä. Teoksissani valo ja väri ovat tärkeät.” Portaissa astelee
nuori nainen, pianisti Kaisa Kaartinen, hän joka esitti avajaisissa Sibeliuksen
musiikkia vaikuttavalla tavalla. Portaissa ei voi olla kuulematta hikisten
viljankantajien puhinaa, heidän, jotka 70 kilon säkki selässään kiipesivät
portaita makasiinin ylisille.
Liisa Ilveskorpi: Tuomiopäivä Firenze-Aleppo, akvatinta, etsaus, 2018. Taiteilija
kertoo: ”Kaupunkien kokeminen ei ole jättänyt minua rauhaan. Olen halunnut
kuvat kaupunkien kehittymistä elämyksien, kulttuurien ja hyvän sosiaalisen
elämän paikkoina. En ole voinut sulkea silmiäni toisenlaiselta tulevaisuudelta.
Vanhat ikiaikaiset kaupunkikulttuurit häviävät, peruuttamattomasti. Ihmiset
pakenevat, kaupunki ei tarjoa enää suojaa, kulttuuria, tulevaisuutta.” Liisa on
iloinen. Hän ei pelkää, mutta pelkää sittenkin – tulevien polvien puolesta.
Damaskoksen ja Aleppon rauniot järkyttävät. Ja vielä sekin, ettei meidän
puhtaasti omaehtoisen kristillisen kaaoksemme ajasta ole kuin 80 vuotta. Pelkää
ihmisen raadollisuutta, uskon avulla ja ilman.
Näyttelyssä on 60 työtä. Taiteilijoiden galleria on
monipuolinen ja vaikuttava. Tässä ovat kaikki nimet: Erja Alander, Gloria
Badarau-Heikkilä, Larisa Evstifeeva-Auraniemi, Liisa Ilveskorpi, Anna-Maija
Junnila, Petra Kallio, Keanne van de Kreeke, Hilkka Laakkonen-Vesander, Seppo
Lagom, Hanna Lamnaouer, Lotta Leka, Laura Naukkarinen, Hannu Nikander, Liisa
Pietola, Arja Pykäri, Rita Rauteva-Tuomainen, Aila Salmivaara, Helena Suni, Tea
Tikka, Andrea Vannucchi ja Hanna Virtomaa. Voin ehdottomasti suositella Kiskon
visiittiä. Samalla voi käydä kurkistamassa vaikkapa Orijärven kaivosta. Sen
turkoosista vedestä voi saada ihania heijastuksia.
En malttanut olla
laittamatta tähän loppuun vielä selfietä, jonka otimme ystäväni Ykä Piirron kanssa
Andrea Vannuchcin ja Tea Tikan teossarjan edessä. He olivat toteuttaneet
yhteisötaiteellisen kiertävän valokuvastudion Salon kaupungin vanhuspalvelun kymmenessä
hoivayksiköissä. Kiertävän studion taustoina käytettiin vanhan ajan tyyliin
maisemamaalauksia. Kansalaisopiston
valokuvaopiskelijat osallistuivat työhön. Hienoa yhteisöllisyyttä – mainio idea
ja teos.
Toivotan teille hyvää matkaa Kiskon kivimakasiiniin.
Hyvä Pena
VastaaPoistaOlet sää kyll kauhhia hyvä kirjottama
Het lähretää Kisossee !!!
Hyvää kesää teille
Irma ja Benito