Kaikenlaisia outoja ilmiöitä esiintyy nykyisessä
maailmassa. Erityisesti niitä tuo eteemme ajan somemaailma. Ihmiset saavat
äänensä näkyviin ja kuuluviin tuhansina viesteinä päivittäin. Mediakin tarttuu
kuoroon kilpailukykynsä nimissä. Raflaavat otsikot seuraavat toisiaan. Ihminen menee
päästään pyörälle seuratessaan ajan virrassa kännykkään ilmestyviä viestejä.
Mihin voi uskoa? Mikä on totta?
Poliitikot hehkuttavat ajan henkeä. Nytkin juuri jokin arvoisa pääkirjoituksen
tekijä arvioi hallitusneuvottelijoita varsinaisiksi takinkääntäjiksi. Kansalle
annettuja vaalilupauksia, kun ei aiotakaan pitää. No, totta toinen puoli,
kyllähän poliitikot heittävät ilmaan paljon mutua ja vaaliutua. Puhutaan raideinvestointien
ratkaisevan suuresta vaikutuksesta ilmastonmuutokseen, vaikka
muutosmahdollisuus on marginaalinen. Puhutaan korkean rakentamisen eduista
asuntopulan torjunnassa, vaikka muutosmahdollisuus on marginaalinen. Puhutaan
hiilinieluista ja rypsipelloista suurella rintaäänellä, vaikka
muutosmahdollisuus on marginaalinen. Puhutaan uudisrakentamisen
energiasäästöistä, vaikka muutosmahdollisuus on marginaalinen. Mutta, toisaalta
jos monta marginaalia saisi yhtymään saattaisi silläkin olla vaikutuksensa.
Hiilineutraalisuus on keskiössä. Suomalaiset poliitikot keskustelevat
hiilineutraalisuuden tavoitevuodesta, Suomessa, Euroopassa ja maailmassa.
Kiinalaiset ja intialaiset köhivät ilmansaasteissa. Suomi uskoo voivansa tehdä
hyvää bisnestä clean tech –teknologialla. Suomi on asukasta kohti laskettuna
hiilijalanjäljeltään maailman pahimpia saastuttajia. Suomi on
Eurooppa-tilastossa sijalla 9 huonommasta päästä 28 maan joukosta. Maailman
tilastossa Suomi on sijalla 31 maailman 220 tilastoidun maan joukossa. Ehkä
tämä velvoittaa. Metsien hiilinielusta riittää tietoja. Ne ovat ristiriitaisia.
Virhelaskelmat sotkevat uskottavuutta. Mikä on totuus?
Takinkäännön mestareita
Olen blogissani ylistänyt takinkääntäjiä. Olen siis
käsitellyt takinkääntöä myönteisessä mielessä. Sanoohan vanha sanonta, ettei
mies ole mies eikä mikään, jos ei kerran päivässä takkiaan käännä. Historia
mainitsee ensimmäisenä merkittävänä takinkääntäjänä itsensä Paavalin. Meillä
takinkäännöstään tunnetaan kirjailija Olavi Paavolainen. Hänen Synkkä yksinpuhelunsa sodan jälkeen
järkytti monia kanssakansalaisiamme. Kuuluisia takinkääntäjiä olivat mm.
presidenttimme Urho Kekkonen, Juho-Kusti Paasikivi ja Mauno Koivisto. Myös
Mannerheim kuului merkittäviin takinkääntäjiin. Taistolaisia moititaan myös
takinkääntäjiksi. Tunnettuja hahmoja ovat nykypolitiikassa Satu Hassi ja Nils
Torvalds. Talouselämän suurpomo ja ajatustankki Björn Wahlroos kuuluu samaan
takinkääntäjien joukkoon. Onko sitten takinkäännössä jotain kielteistä? No ei
sitten alkuunkaan. Takinkääntö on hyvä asia. Se osoittaa myönteistä kehitystä.
Se osoittaa ihmisen viisastuneen. Ai niin, onhan sitä takinkääntöä myös hyvästä
pahaan. Siitä ei juuri puhuta, ehkä sellaisen takinkäännön toivotaan saavan
historian unohduksen. Nyt ei kuitenkaan unohdu mikään sanottu ja
ylöskirjoitettu. Kaikki sanomiset ja miltei sanomisen meinaukset vihjeineen
kirjataan suureen kirjaan, joka lopuksi kasataan ihmisen hautakummulle. Ihme
ettei hautakiviin vielä merkitä FB:n tai muun tiedontallennusbisneksen
harjoittajan hallitsemaa vainajan henkilökohtaista osoitetta. Onhan tämä
taivaallinen tila. Ennen katsoimme taivaalle ja jotkut kuvittelivat näkevänsä
pilvien takana ihmissuvun taivaan. Nyt pilvi on todella raskaana hyvässä ja
pahassa.
Pari esimerkkiä
takinkäännön mestareilta
Urho Kekkosesta puhutaan takinkäännön suurmestarina. Hän
kirjoitti Suomen Kuvalehteen Pekka Peitsenä.
Pekka Peitsi
Suomen Kuvalehdessä 38/1942 (Hävityksen siunaus): ”Kuta tehokkaampi on ryssää
koskeva hävitys ja tuho, sitä turvallisemmin tuntein voimme ottaa
tulevaisuutemme vastaan. Jos jatkuva taistelu vielä aiheuttaa sanokaamme
kymmenen miljoonan venäläisen liianaikaisen poismenon, saattaa se suorastaan
merkitä meille vuosikymmenien rauhaa.”
Pekka Peitsi
Suomen Kuvalehdessä 41/1944: ”Se äkillinen muutos, joka on tapahtunut Suomen ja
Neuvostoliiton suhteissa, edellyttää myös muutosta ajattelutavassamme.
Kysymyksessä on vaikea sielullinen prosessi eräällä kaikkein kipeimmällä
alalla, mikä suomalaiselle voi tulla eteen, suhtautumisessa Neuvostoliittoon ja
venäläisiin.”
Olavi Paavolainen:
”Korpisotaa, kun tuliesirippu nousee”, T.K. – rintamakirjeenvaihtajalta:
”Täällä käydään ikisuomalaista korpisotaa. Sisukasta,
häikäilemätöntä, nerokasta, vaarallista sokkoleikkiä… Täällä tapasivat korskeat
venäläiset divisioonat talvisodassa aavojen arojen poikien kauhun – ”valkoisen
kuoleman”, pakkasen ja hiihtopartiot. Täällä syntyi suomalaisen sotilaan
maailmanmaine. Täällä on tämän kansan sotataidon klassillinen maasto… Kello
kaksi sivuuttaa meidät kylän raitilla pölyinen auto, josta kiireesti hyppää
alas tuttu luutnantti. Viivyttelemättä matkaan! – nyt alkaa leikki. Hyökkäys
rajan yli alkaa kolmen tunnin kuluttua.”
Olavi Paavolainen:
Päiväkirja 1941, kolmantena päivänä joulukuuta 1941: ”Olen nykyään niin herkkä
kaikille maailmantapahtumille, etten voisi saada ketään puhetoveria, koska
kukaan ei jaksaisi seurata ajatuksenjuoksuani. En osaa sopeutua yleiseen
puhekaavaan, ajattelukaavaan, tarkoituksenmukaisuuskaavaan. Näen ja ajattelen
aina kuin edemmäksi – minun on pakko koettaa nähdä ja ajatella edemmäksi. Minua
kiinnostaa ja järkyttää vain se, ’mikä tapahtuu siinä, mikä näyttää tapahtuvan’.
Pakene itseesi! Pakene itseesi!”
Olavi Paavolaisesta tein pari blogia. Uskallan
suositella:
Paasikivellä
oli elämänsä aikana monta poliittista ja ajatuksellista hahmoa. Sortovuosien
myöntyvyysmies oli vuonna 1918 kuninkaantekijä, 1930-luvulla liberalisoitunut
konservatiivi ja jatkosodan alussa Saksan voittoa toivonut eläkeläinen.
Jatkosodan loppupuolella Paasikivi muutti taas kerran mieltään ja alkoi
ankarasti arvostella maan sodanaikaista poliittista johtoa virheratkaisuista,
jotka olivat hänen mukaansa vieneet maan sotaan. (Mikko Uola) Hänestä tuli
Paasikivi-Kekkosen linjan profeetta. Kekkosesta tuli hänen opetuslapsensa.
Paasikivi käänteli takkiaan alvariinsa, mutta Kekkosesta oli kasvanut
valioluokan takinkääntäjä.
Paasikiveä
oikeinkäsin
50-luvun toisella puoliskolla istuin Katariinankadulla,
nykyisen kaupungintalon toisessa kerroksessa. Olin teekkarina
kiinteistöviraston asemakaavaosastolla. Minulla oli etuoikeus joutua dipl. ins.
Pekka Westerisen alaisuuteen. Hän otti minut oppipojakseen pitäessään pitkiä
luentoja J.K. Paasikiven päiväkirjojen
pohjalta. Pekka Westerisen monologi saavutti huippukohtia hänen tulkitessaan
Paasikiveä. Pidin hänen kiihkostaan. Sodan jälkeen Paasikiveä pidettiin varsin
venäläismielisenä. Kunnon insinööripiireissä hänen ajatuksiaan ja tulkintojaan
pidettiin suorastaan ryssäystävällisinä. Pekka Westerinen oli toista mieltä.
Hänen mielestään Paasikivi edusti uutta näkemystä. Sitä oli analysoitava.
Analyysi oli erittelevää, kriittistäkin. Se vaati kuitenkin dialogia, vaikka
päätyikin useimmiten monologiin. Westerisen mielestä Paasikiveä oli
ymmärrettävä ”oikeinkäsin”.
Mitä tarkoittaa
anteeksianto?
Minun ei ole tarkoitus ryhtyä luettelemaan kaikkien
ihmisten takinkääntöjen listaa. Siirryn anteeksiantoon. Ihmettelen tätä
anteeksiantoa. Nyt saamme jatkuvasti lukea tiedotusvälineistä
anteeksipyynnöistä. Anteeksipyyntö saattaa kohdistua jumalalliselle taholle tai
sitten ihmisille. Minä puhun nyt ihmisille kohdistuvasta anteeksipyynnöstä.
Poliittinen anteeksipyyntö saatetaan esittää kansanmurhan uhreille.
Poliittisessa anteeksiannossa ei yleensä esiinny anteeksiantoa, se on vain ele.
Vihapuheen pitäjät pyytävät anteeksi sanojaan. Keneltä he oikein pyytävät
anteeksi? Pyytävätkö maahanmuuttajia haukkuneet heiltä anteeksi, vai pyytävätkö
he Suomen oikeuslaitokselta anteeksi, tai onko Suomen kansan annettava
anteeksi, vai aivan itseltäänkö he anovat anteeksiantoa? Mitä on anteeksianto? Toteutuuko
anteeksipyynnön tavoite vasta sitten kun loukattu antaa anteeksi? Kuolleeltakin
voidaan pyytää anteeksi. Jos loukatun vastaus on tarpeellinen anteeksipyynnön
prosessin loppuunsaattamiseksi tarkoittaa tämä, ettei kuolleelta kannata pyytää
anteeksi.
Raamattu on suuresti
vaikuttava lakikirja, miten Koraani?
Jeesuksen kerrotaan sanoneen
Pietarille hänen kysyttyään anteeksiannosta veljilleen, jotka ovat rikkoneet
häntä vastaan: “Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä
kertaa seitsemän!”» Matt. 18:21-22. Raamattu asettaa myös melkoisen uhan
anteeksiannosta kieltäytyvälle. ”Mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, ei
myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.” Raamattu ei
kuitenkaan käske unohtamaan anteeksiannettuja tekoja. Ei ole periaatetta: ”anna
anteeksi ja unohda.” Kristinuskossa Jumala voi antaa anteeksi ihmisen teot
toista ihmistä vastaan.
Judaismissa ainoastaan ihmiset
voivat anteeksiantaa ihmisiin kohdistuvat loukkaukset, siinä ei Jumalalla ole
osaa eikä arpaa. Niin tuntuvat sanovan – olenko väärässä? On oltava katuvainen,
mentävä loukatun tykö ja pyydettävä kolme kertaa anteeksi. Anteeksi ei tarvitse
antaa. Tuo juutalaisten ajatus ihmisten ristiriitojen hoitamisesta ihmisten
kesken tuntuu hyvältä. Jumalan sotkeminen neuvottelukumppaniksi aiheuttaa
pattitilanteen. Jumala ei osallistu neuvotteluun, eikä koskaan käännä takkiaan.
Mikään ei muutu hänen lietsoessaan ylhäisessä yksinäisyydessään omaa valtaansa.
Islam suosittelee
anteeksiantoa, mutta sallii myös koston. Islam korostaa uskonsa armollisuutta. Uskonoppineiden
mukaan islamilaisessa anteeksiannossa on arvokkainta, jos uhri ei vaadi kostoa
vaan tyytyy rahaan. Anteeksianto lisää antajan mahdollisuuksia päästä Paratiisiin.
Anteeksiantamalla voi myös kompensoida muista synneistä tulevia rangaistuksia.
Buddalaiset
haluavat meditaatiolla karkottaa ajatukset pahoista teoista. Silloin kärsimys
häviää.
Teko sinänsä on
anteeksipyyntö
Takinkääntöä edeltäviin tekoihin ei kukaan tekijä halua
palata, ne on parasta unohtaa. Anteeksipyyntöä
ei vaadita. Venäläiset eivät sitä vaatineet Kekkoselta eivätkä vihreät naiset
ole sitä vaatineet Halla-aholta. Minua on surettanut tuo Hussein Al-Tae. Fiksu
mies jota olin usein kuunnellut televisiouutisten asiantuntijana. Nyt häntä
korvennetaan vanhoista ajatuksistaan ja teksteistään. Ne eivät niinkään
kohdistuneet ihmisiin vaan Lähi-idän raadolliseen politiikkaan. Mitä nyt normaalia
arkirasismia. Onko suomalaisten syytä ryhtyä viisastelemaan konfliktialueen
asioista ja hänen sanomisistaan? Hän on takinkääntäjä ja pimittäjä. En ole
häntä äänestänyt, mutta toivon silti, että hän saa ihmisiin kohdistuneet
syntinsä anteeksi. Poliittisista synneistä hän ei tule koskaan saamaan
anteeksiantoa. Niitä anteeksiantoja eivät saa muut kuin todelliset takinkäännön
suurmestarit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti