Kanadalainen tutkija Karl Saidla tuli Helsinkiin 2014. Karl
on kanadanvirolainen, hänen isoisänsä pakeni Virosta Ruotsiin kommunistien
rynnätessä Vironmaalle saksalaisten paettua vuoden 1943 tienoilla. Karl sai viime
vuonna valmiiksi väitöskirjan Ottawan yliopiston liikuntaa tutkivalla
osastolla: School of Human Kinetics.
Hän halusi tutkia Helsinkiä erityisesti sen liikunnallisuuden takia. Hän tutki
jokapäiväisen liikenteen terveysvaikutuksia. Hän ylistää Helsinkiä, sen
joukkoliikennettä, sen pyöräteitä, sen jalankulkuteitä, ja erityisesti niitä
ihmisiä, jotka näitä käyttävät. Hän kertoo myös ihailevansa Helsingin keskustan
elävyyttä. Kanadan kaupunkien keskustoissa ei iltaisin liiku juuri kukaan –
toisin on Helsingissä. Hän myös ihmettelee Oulun ja Jyväskylän talvipyöräilyä.
Kerron Karlille meillä ihailtavan erityisesti Vancouveria. Monet poliitikot
haluaisivat juuri Vancouverin meidän malliksemme. ”Mitä?” sanoo Karl? Kanadassa
ei ole missään sellaista joukkoliikenneosuutta ja sellaista pyöräilyä kuin
Helsingissä. Kanadassa ihmiset ovat sitä mieltä, että heillä sää estää kävelyn
ja pyöräilyn - jopa lumettomassa Vancouverissa. On turvauduttava
yksityisautoon. Ja niin tehdään. Nyt Karl on saanut väitöskirjansa valmiiksi.
Hän työskentelee Kanadan kaupunkien liitossa tutkien kaupunkiliikennettä.
Haluan nyt hieman kertoa hänen väitöskirjastaan. Hän
ihmettelee siinä Helsingin menestystä liikennepolitiikassaan, kehuu sitä
hulvattomasti ja ansiokkaasti. Mutta hän ihmettelee erityisesti erästä asiaa:
miksi terveys on niin ohuesti esillä Helsingin liikennepolitiikan
hyödynsaajana? Hän ihmettelee terveysalan olematonta osanottoa
liikennepolitiikan kehittämiseen. Hän sanoo Helsingin määrittelevän
pyöräliikenteen hyötyjä vain viihtyisän kaupungin kannalta – ei terveyden
kannalta. Hän sanoo jo artikkelinsa otsikossa terveysalan saaneen vahingossa
hyödyt muiden toimijoiden ansiosta – tekemättä itse asian hyväksi paljoakaan.
Karl kirjoittaa aktiivisen
liikenteen edistämisen (AT - matkat, mukaan lukien kävely, pyöräily ja
julkinen liikenne), olevan hyvin tunnustettu mahdollisuus lisätä fyysistä
aktiivisuutta. Hän vertailee tutkimuksessaan Ottawaa ja Helsinkiä. Hän pitää huikeana Helsingissä saavutettua
vahvaa AT-menestystä politiikanteon näkökulmasta (vuonna 2013 päivittäisten AT-
matkojen osuus Helsingissä oli 77 %). Hänen mielestään menestyksen arvoa
korostaa alueen suhteellisen pieni väestötiheys, sen vaikea talvi-ilmasto ja
Suomen korkea autoiluaste. Vertailua Ottawan
kanssa helpottaa se, että ulkoiset olosuhteet ovat samankaltaiset ja väestökin saman suuruinen. Hän soveltaa
tutkimuksessaan Advocacy Coalition Framework
-tutkimusmenetelmää (ACF). Hän haastatteli Helsingissä 23 liikenneasiantuntijaa
- minuakin. Saman verran haastatteluja tehtiin Kanadan pääkaupungissa, Ottawassa.
Toisessa vaiheessa tehtiin asiakirjojen analysointi. Tutkimusindikaattorit
osoittavat, että Helsingin menestys voi johtua joukkoliikenteen pitkäaikaisesta
määräävästä asemasta AT-kannattajakoalition politiikassa. Terveyden edistämisen
näkökulmasta katsottuna Karl Saidla siis yllättyi, ettei tämä menestys johdu vahvasti
terveyteen liittyvistä näkökohdista tai terveyteen liittyvistä ponnisteluista.
Karl aloittaa artikkelinsa Active Transportation Promotion: Easier in a European City, but Why? kertomalla
terveysvaikutuksista: Fyysinen
passiivisuus vaikuttaa sydän- ja verisuonitauteihin, liikalihavuuteen ja
diabetekseen. Passiivisuus on maailman neljäs johtava kuolleisuuden
riskitekijä. Ilman saasteet puolestaan myötävaikuttavat sydän- ja verisuonitauteihin
sekä syöpä- ja hengityselinsairauksiin. Parempien olosuhteiden kehittäminen aktiiviselle
liikunnalle voi parantaa huomattavasti ei-motorisoitujen liikennöitsijöiden
liikenneturvallisuutta. Karl pyrkii koko ajan terveysvaikutuksiin, mutta joutuu
aina lähtemään liikkeelle liikenteenhoidon ominaisuuksista ja eroista
vertailukaupungeissaan. Kaupunkien ominaisuuksista muutama luku:
Karlin mielestä on kummallista miksi Euroopan kaupungeissa,
kuten Lontoo, Pariisi ja Helsinki AT-liikenteen kulkumuoto-osuus on yli 75 %,
kun Pohjois-Amerikan kaupungeissa saavutetaan harvoin edes tasoa 30 %. Syynä hänen
mielestään ovat pohjoisamerikkalaisten vähemmän vahvat hallinnon sitoumukset
AT-liikenteen puolesta. Lähes kaikki kehittäminen on fokusoitunut
henkilöautoliikenteeseen. Hän siteeraa erästä johtavassa asemassa olevaa
haastateltavaansa: "Kaiken voittava
unelma, Pohjois-Amerikan lupaus, tiedätkö, se on iso, se on kaikille auki ja
aava, siellä on paljon maata ... mukana eräänlainen pyrkimys, joka lopulta
päätyy kääntymään vastoin itse lupausta, koska jos kaikki jahtaavat samaa
asiaa, niin olemme kaikki jumissa liikenneruuhkassa." Suomalaisen
haastatellun hän taas sanoo kertovan näin: ”Suunnitteluideologialla
on paljon tekemistä asian kanssa – vahva julkinen suunnittelu, kattavat
ihanteet ja sosiaalidemokraatit – meidän on suunniteltava kaikki valmiiksi – ja
julkinen sektori on vahva – suuntana pohjoismainen
malli.” Herää kysymys, voisiko
tuosta päätellä haastatellun puoluekannan? No, sanoohan Seppo tuossa kohta, että
Helsingissä ja seudulla liikenneasioista lopuksi on vallinnut hyvä poliittinen
konsensus – tavoitteet ovat yhteisiä. Keinoista saattaa joskus tulla
erimielisyyksiä, esimerkkinä nyt vaikkapa tuo keskustatunneli.
Karl laskee
Helsingin ansioita hieman korkeahkoilla tilastoluvuilla sanomalla Helsingin
AT-liikenteen osuudeksi 77 % (jalankulku, joukkoliikenne, pyöräily). Pääkaupunkiseudun
luvuksi hän sanoo 65 %. HLT-tutkimus 2016 kertoo Helsingin seudulla AT-liikenteen
olevan 50 %, pääkaupunkiseudulla 55 %, Helsingin kaupungissa 63 % ja
kantakaupungissa 74 %. Jos puhuttaisiin vain alueiden sisäisistä matkoista
Helsingin AT-liikenne olisi luvussa 73 % ja kantakaupunki niinkin korkealla
kuin 89 %. TEMS Data Base vuodelta 2013 kertoo puolestaan Helsingin sisäiseksi
AT-liikenteen osuudeksi 77 %. Karl on siten ottanut luvun tuolta
eurooppalaisesta tietopankista. Ottawan metropolialueen AT-liikenteen osuus on
29 %. Se vastannee Helsingin seutua eli lukua 50 %.
Helsingissä
todellinen kävely- ja pyöräilysuorite on suurempi kuin henkilöliikennetutkimuksen
pääkulkutapaan sitoutuva tutkimustulos antaa ymmärtää. On nimittäin lisättävä
liityntäkävely joukkoliikenteeseen ja autolle. Näin saadaan koko Helsingin
osalta korjatut luvut ja niiden perusteella voidaan laskea kävelyn ja pyöräilyn
kokonaissuorite. Arvioitu kävelysuorite on silloin 1,8 km vuorokaudessa per
henkilö, pyöräilysuorite on vastaavasti 0,95 km per päivä ja asukas. Näistä kun
laskee asukkaiden (yli 6 v.) keskimääräisen vuosisuoritteen saa kävelymatkaksi
648 km ja pyöräilymatkaksi 342 km asukasta kohti.
Miten Helsingin evoluutio
oikein tapahtui?
Oliko siinä taustalla kansalaistoiminta, joka vaikutti
poliitikkojen päätöksiin? Olivatko virkamiehet niin viisaita, että osasivat
johtaa päätöksentekoa oikeaan suuntaan? Vaikuttiko vihreiden esiinmarssi
asioiden käsittelyyn? Milloin asennemuutokset tapahtuivat? Kyselen Seppo
Vepsäläisen mielipiteitä asiaan. Hän tuli 90-luvun alussa suunnittelujohtajaksi
liikennelaitokselle. Hän osallistui virkansa puolesta kaupunkiliikenteen ja
varsinkin joukkoliikenteen suunnitteluprosessiin jo 70-luvun alusta ja joutui
osaltaan valmistelemaan ja esittelemään päätösehdotukset poliitikoille. Hän
sanoo alkusysäyksenä kaikelle olleen Smith-Polvisen suunnitelman ja sitä
seuranneen metropäätöksen. Metron tulo sai aikaan keskustelun myös
raitiotieliikenteen lopettamisesta. Haluttiin seurata Tukholman esimerkkiä.
Liikennelaitos sai sitten torpattua tämän hankkimalla uusia ratikoita 60-luvun
lopulla. Koko prosessin kannalta
metro oli kuitenkin hidasvaikutteinen. Ehkä kaiken siemenenä oli yhteistariffin
syntyminen vuonna 1972. Vähin erin päästiin konkreettiseen seudulliseen
yhteistyöhön. Seutulipulla matkustaminen teki kaiken mukavammaksi.
Tariffipolitiikka perustui Helsingissä 50/50 periaatteelle. Puolta lipun
hinnoista tuettiin. Toinen tärkeä tekijä
oli palvelutason määrittely. Matkustamisen mukavuus parani, kun ei enää
laskettu riittäväksi vaatimustasoksi seisomapaikoille viittä ihmistä bussin
lattianeliötä kohti. Palvelutasoa
saatiin aste asteelta nostettua. Kantakaupunkiin tulevan autoliikenteen
hillitseminen oli liikennepolitiikan keskiössä. Aikaa myöten laajenevan seudun
poikittaisliikenne nousi myös tärkeäksi parannuskohteeksi. Keskustaan tuleva
autoliikenne saatiinkin pysymään samalla tasolla vuosikymmeniä. 70- ja
80-luvuilla puolueet taistelivat linjalla autoliikenne / joukkoliikenne.
90-luvulla asenteet muuttuivat. Muutos oli hidas, mutta jatkuva. Helsinki
etunenässä, Espoo ja Vantaa hieman perässä. Varsinainen muutoksen vuosikymmen
oli 2000-luvun alku. Kevyt liikenne ja joukkoliikenne nousivat keskiöön. Puolueiden
yksimielisyys kehityksen suunnasta oli ilmeinen.
Yhteistyötä Yhteistyövaltuuskunnassa
(YTV)
Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma (PLJ) oli
myös eräs tärkeä käännekohta. Ensimmäisen PLJ-suunnitelman laadinta aloitettiin
vuonna 1990. Aiemmin kunnat riitelivät
hankkeista, eikä mitään tapahtunut. PLJ:llä piti saataman aikaan valtiovallan suuntaan
kuntien yhteinen näkemys. Ei oikein uskottu asiaan. Oltiin epäileväisiä tällaisen
yhteistyön suhteen. Ensimmäisen PLJ:n
johtoryhmässä oli puheenjohtajana Niilo Järviluoma. Jäseninä oli vahvoja
henkilöitä, kaikki virkamiehiä: Matti Väisänen,
Erkki Pätiälä, Erkki Veräjänkorva, Heikki Salmivaara ja
Juhani Tervala. Ensimmäisen yhteisen suunnitelman nimi oli PLJ 1994.
Suunnitelma sai merkittävän statuksen, sillä se merkittiin Lipposen hallituksen hallitusohjelmaan.
Pannaanpa tähän nyt hieman tuota kehityskulkua seudun yhteisen
liikennepolitiikan tapahtumista 60-luvulta alkaen:
·
1963 perustettiin
tie- ja vesirakennushallituksen ehdotuksesta Helsingin seudun tieneuvottelukunta.
·
1966 Helsingin
kaupunginhallitus asetti Teuvo Auran johtaman joukkokuljetusliikennetoimikunnan
pohtimaan pääkaupunkiseudun kuntien yhteistä joukkoliikennettä.
·
1968 valmistui Smith-Polvinen
liikennetutkimus.
·
1968
tieneuvottelukunta ehdotti Helsingin kaupungin, Espoon kauppalan, Helsingin
maalaiskunnan ja TVH:n yhteistä tutkimusta liikenteen koordinointitarpeesta.
·
1970 perustettiin
tieneuvottelukunnan alaisuuteen Helsingin liikenteen koordinointitoimisto Helko.
·
1972 valmistui
apulaiskaupunginjohtaja Gunnar Smedsin johtaman Helsingin joukkoliikennetoimikunnan
mietintö.
·
1974 lakisääteinen
YTV aloitti toimintansa.
·
1974 suoritettiin
parlamentaarisen liikennekomitean toimeksiannosta joukkoliikennekokeilu.
·
1975
yhteistyöjohtaja esitti YTV:n hallitukselle joukkoliikenteen kuntainliiton
perustamista.
·
1975-1979 Helkon
koordinoimana suoritettiin laaja liikennetutkimus ja laadittiin
pääkaupunkiseudun liikennesuunnitelma.
·
1980 Teuvo Auran
johtama kehittämistoimikunta KEHTO esitti: "Pääkaupunkiseudun kunnat päättävät
perustaa joukkoliikenteen hoito-organisaation, joka vastaa seudun
joukkoliikenteestä kokonaisuudessaan lukuun ottamatta Helsingin sisäistä
liikennettä ja valtionrautateitä."
·
1980
liikenneministeriö asetti toimikunnan valmistelemaan pääkaupunkiseudun
joukkoliikennejärjestelmän kehittämistä. Työryhmän puheenjohtajana toimi
liikenneministeri Veikko Saarto, varapuheenjohtajana ylipormestari Raimo
Ilaskivi ja työvaliokunnan sihteerinä osastopäällikkö Pertti Tuomola YTV:stä.
Toimikunta ehdotti joukkoliikenteen järjestämistä YTV:n ja kuntien yhteistyönä.
Liikenteenhoito perustuisi palvelusten
ostoon. Pääkaupunkiseudulla otettaisiin käyttöön seudun kaiken joukkoliikenteen
kattava 3-vyöhykkeinen kuukausilippu ja vastaavat kerta- ja sarjaliput.
·
1981 ylipormestari
Raimo Ilaskivi valittiin yhteistyövaltuuskunnan hallituksen puheenjohtajaksi.
Hän ehdotti pohdittavaksi suurkunta-ajatusta.
·
1982 metroliikenne
käynnistyi.
·
1982 kesäkuussa
YTV:n hallitus päätti seutulipusta. 1986 seutulippu otetaan käyttöön. Tämä on
varmaan YTV:n suurin saavutus.
·
1990 elokuussa
YTV:n hallitus hyväksyi pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman PLJ
1994 yleisohjelman. Suunnitelmassa painotettiin joukkoliikenteen osuutta
investoinneissa. Oikeaksi suhteeksi
määritettiin 60/40. Tämä oli suunnanmuutos.
·
1991 maaliskuussa
astui voimaan henkilöliikennelaki, joka mahdollisti bussiliikenteen kilpailuttamisen.
1994 kesäkuussa ratkaistiin ensimmäinen tarjouskilpailu ja jatkoa seurasi. Hinnat
laskivat radikaalisti, mutta turbulenssia syntyi. YTV:n juhlaa.
·
1996 keväällä Paavo
Lipposen hallitusohjelma näyttää vihreätä valoa: valtio lupaa osallistua
pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmän toteuttamiseen kuntien yhteisesti
hyväksymän suunnitelman mukaisessa hankejärjestyksessä.
·
1999 YTV:n
hallitus hyväksyy PLJ 1998- suunnitelman, jossa esitetään useiden tiehankkeiden
lisäksi länsimetroa Matinkylään, Marja-rataa, Vuosaaren satamarataa ja
Bussi-jokeria. Tilanvarauksena mainitaan Pisara-lenkki ja Raide-jokeri.
·
2003 YTV:n hallitus
teki liikennejärjestelmäpäätöksen PLJ 2002 mukaisena.
·
Tilanvarauskartassa
ovat mukana Heli-rata Oulunkylästä tai Tapanilasta, Muuralan rata ja Länsimetron
jatkaminen Kivenlahteen. Tämän jälkeen syntyi eräänlainen status quo.
Terveysvaikutukset
Helsingillä on ollut pyöräilyn periaatteellinen kaksinkertaistamisohjelma
jo vuodesta 1995 lähtien. Vuonna 2003 ohjelmaa tarkistettiin ja tavoitteeksi
asetettiin pyöräilyn kulkumuoto-osuuden kasvattaminen 12 %:in vuoteen 2012
mennessä. Vuonna 2009 tavoitetta uudistettiin, kun kaupunki sitoutui Brysselin
julistuksen mukaiseen tavoitteeseen, jonka mukaan pyöräilyn kulkumuoto-osuus
Helsingissä tulisi nostaa 15 %:in vuoteen 2020 mennessä ja samalla puolittaa
kuolemaan johtaneiden pyöräilyonnettomuuksien määrä. Nyt voidaan todeta, ettei
tavoitteeseen ole aivan päästy, sillä pyöräilyn osuus matkoista lienee tällä
hetkellä Helsingin kaupungin alueella alle 10 %. Pyöräilyn kehittäminen
lasketaan hyöty/kustannussuhteeltaan ylivoimaiseksi muihin
liikenneinvestointeihin verrattuna. Raportti kertoo HK-suhteeksi jopa 8. Uskon
tähän. Raportissa kerrotaan pyöräilyn lisäävän terveyttä: ”Pyöräilyllä on
kiistattomia terveyttä edistäviä vaikutuksia. Pyöräilyllä vaikutetaan
suotuisasti mm. sydänsairauksien, kohonneeseen verenpaineen, aivohalvausriskin,
masennuksen, diabeteksen ja muistisairauksien kehittymiseen. Terveydenhuolloin
kustannukset pienenevät, elämänlaatu paranee ja työssäkäyvien poissaolot
vähenevät.” Sosiaali- ja terveysministeriö on arvioinut, että liian vähäinen
liikunta aiheuttaa Suomessa 300-400 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset.
Helsingissä vastaava kustannus olisi noin 30-40 miljoona euroa. ”Pyöräilyn
kaksinkertaistaminen vuoteen 2025 mennessä Helsingissä tuottaisi vuositasolla
80 miljoonan euron terveyshyödyt. Kun nykyisin pyöräteiden investoinnit
liikkuvat 5 miljoonan euron vuosi-investointien tasolla, on selvää, että
liikkumavara investointien kasvattamiseksi pelkästään terveyshyötyjen
näkökulmasta on moninkertainen nykyiseen verrattuna.”
Pyöräteitä piirreltiin,
mutta verkot jäivät vähemmälle
Helsingissä on nykyään noin 1200 km pyöräteitä. 14 kuntaa
käsittävällä Helsingin seudulla pyöräteitä on lähes 6000 km. Alkoiko
pyöräteiden suunnittelu vasta 90-luvulla? Silloin ainakin tehtiin raportti
pyöräliikenteestä: ”Polkupyöräliikenne pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmässä
(1993)”. Silloinko vasta polkupyöräliikenne
luettiin ympäristön, ihmisen terveyden ja energiatalouden kannalta edullisiin liikennemuotoihin?
Ei, kyllä pyörätiet kuuluivat normaaliin katusuunnitteluun jo 50-luvulla. Kyllä
me sen tiesimme, että Turun asemakaava-arkkitehti Olavi Laisaari sanoi 1952
näin: ”Polkupyöräkysymystä ei tässä käsitellä tämän enempää, sillä
pyöräliikenne on siirtymässä auto-, moottoripyörä- ja mopediliikenteeksi.
Amerikassa näkee polkupyöriä vain lasten leikkikaluina, eivätkä ne muodosta
mitään liikennekysymystä.” Laisaaren mukaan polkupyörät eivät lainkaan soveltuneet
kaupungin keskustaan. Hän myös lopetti Turun raitiotiet. Me emme kuitenkaan
Helsingissä uskoneet häntä. Pyöräteitä suunniteltiin ja ratikat säilytettiin, vaikka
Smith-Polvinen ehdottikin ne poistettaviksi vuoteen 2000 mennessä.
Ratkaisupeli pelaamatta
Me voimme olla ylpeitä liikennemaaotteluvoitosta. Ottawa
voitettiin 6-0. Voimme myös odottaa terveysihmisiltä suurempaa henkistä tukea
ja painostusta jalankulun, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen kehittämiseen –
ovathan hyödyt valtavat. Pormestarimme puhui juuri eilen radiossa liikunnan
terveysvaikutuksista. Hän kommentoi ilmeisesti UKK-instituutin uutta
liikuntasuositusta. Instituutti sanoo, että ihmisen pitäisi harrastaa kevyttä
liikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa. Sitä pitäisi täydentää pari kertaa
viikossa suoritettavalla kovemmalla harjoituksella. Nukkuakin pitäisi. Jos
kävely ja pyöräily lasketaan nyt normaali-ihmisen kevyeksi liikunnaksi,
paljonko sitä tulee arkiliikunnasta meidän tutkimustemme mukaan? Keskimääräinen
helsinkiläinen (outo olento) kävelee viikossa 3h 10min ja pyöräilee 36min. Tämähän jo ylittää lasketun tarpeen.
Hyvä! Mutta kun keskiarvoihmistä ei ole, vaan osa ihmisistä on
liikkumattomia ja osa taas “ylisuorittaa”. Sohvaperunoita on Suomessa paljon.
Liikunnan harrastajien määrästä yritän tutkia viisaita raportteja. On vain
arvioita. Sanotaan että alle kouluikäisistä 20 % harjoittaa liikuntaa,
kouluikäisistä heitä on 40 %, aikuisiässä liikkujia arvataan olevan 20 %, kun
eläkeläisistä aktiivisia liikkujia olisi vain 5 %. No, liikunta ja liikkuminen
ovat tietysti eri asioita. Jos tästä kuitenkin laskisi ikäluokkien suuruuden
mukaan liikkujien osuutta niin voisi saada sellaisen tuloksen, että vain
viidesosa suomalaisista liikkuu. Huh! Tästä emme voikaan olla ylpeitä.
Maaottelu on voitettu, mutta seuraava peli – se ratkaisupeli – on vielä pelaamatta.
Nyt Suomen kansa, Tarvajärven ohjeen mukaan YLÖS, ULOS JA LENKILLE!
Ciao Pena
VastaaPoistaTaas sinulta upea yhteenveto !!!!
Kiitos
Benito
Very much enjoyed reading this Pentti. I am glad to see that Helsinki is still working hard to make itself even better for active/sustainable transportation. To me it remains extremely impressive and a useful model for North American cities to follow. Thank you once again for that great interview back in 2014!
VastaaPoistaSorry...that last comment was from me - Karl Saidla!
PoistaI am very interested in that figure that Helsinki residents walk 3hrs 10 and cycle 36 minutes per week - if you could tell me the source I would be very interested. Kiitos Pentti. Karl
VastaaPoistaKiitos Pena jälleen hyvästä blogista.
VastaaPoistaKyllä lämmittää voitto Kanadan Ottawasta. Ja vielä heidän kotimatsissa, jossa tuomarina oli kanadalaisen tohtorin väitös. Melkein kuin lätkämatsin ois voittanut.
Sitten asiaan: Montaakin kohtaa blogissasi tekisi mieli kommentoida, mutta otan vain yhden luvun: Pyöräilyn H/K-suhde olisi 8.
Kyllä H/K-suhteen laskenta pitäisi miettiä kokonaan uusiksi. Perinteisesti siinä jätetään terveysvaikutukset huomiotta, mutta aikasäästö on ratkaiseva useissa selvityksissä varsinkin suurilla liikennevolyymeilla. Terveysvaikutus on pyöräilyn vahvuus ja aikasäästö on autoilun vahvuus varsinkin pitemmillä matkoilla. Joukkoliikenteen vahvuus on maankäytön tiiveys ja Ha- liikenne hajauttaa kaupunkirakennetta. Se on sen heikkous. Polkupyöräily on vaarallisin liikennemuoto suoritetta (h-km) kohti, mutta hys,hys. Sitä ei saa sanoa. H/K-suhde on hyvä renki mutta huono isäntä.
Loppukommenttisi on hyvä. Liikunta vain pitäisi jakaa demokraattisemmin. Voisiko esim. työpaikoilla (istumatyössä) 30 min liikuntasuoritus olla palkallista työaikaa?
Sitten vielä loppukevennys (alkukevennys jo tulikin):
Oli peruskoulussa 2. luokan (8v.) laskentotunti. Opettaja kysyi: Jos tunnelin pitää olla valmis 24.12.2024 ja rakentaminen kestää 5,5 vuotta, niin milloin rakentamisen pitää alkaa. Yli puolet 8-vuotiaista osasi vastata oikein. Osaatko sinä? Oikea vastaus on 24.6.2019.
Sorry Pena. Sun lippus Tallinnan tunneliin 24.12.2024 junavuorolle oli riskisijoitus ja riski on realisoitumassa. Mutta nämä riskit kai tiesit jo ennen lipun ostoa ;)
-Arto
Vielä palaan erääseen asiaan. Tuo AT-% lasketaan matkojen määrästä, eikä suoritteesta. Se on varmasti oikea tapa tässä tilanteessa lskea kun puhuttaan terveyshyödyistä eikä se Helsigin voittoa Ottavasta käännä mihinkään, mutta jos Pena menet korjailemaan Helsingin lukuja liityntäkävelyllä autolle, niin eikös rehellisyyden nimissä myös Ottawassa kotoa lähdettäessä siirrytä kävellen autolle, vaikka auto olisi tallissa ja kävelymatka 10 metriä. Kun sitten kävely on myös toisessa päässä, syntyy yhdestä automatkasta 2 kävelymatkaa (ellei kyseessä ole käynti mäkkärin autokaistalla).
VastaaPoistaNäin ollen huomaamme, ettei mikään tapaus ole niin yksinkertainen, ettei liikenneinsinööri saisi siitä monimutkaista.
Edes käsite "joukkoliikennematka" ei ole yksiselitteinen. Esim HSL tilastoi nousuja, jolloin vaihtomatka on 2 nousua ja lasketaan tuplana. -AS
Hyvä blogi jälleen! Seppo Vepsäläisen arviota Helsingin seudun onnistuneesta kehityksestä haluan vähän täydentää. Helsinkihän oli jo pitkään panostanut joukkoliikenteen kehittämiseen, mutta liikennepolitiikka painottui entistä enemmän joukkoliikenteeseen nimenomaan metropäätöksen ja yhteistariffipäätöksen seurauksena. Ja kehitys Helsingin osalta on jatkunut.
VastaaPoistaPaljon pidemmän ajan vei liikennepolitiikan suunnan muutos Espoossa ja Vantaalla. Vantaa lähti liikkeelle ensin, 1970-luvun alussa, kun se hankki bussiyhtiöitä ja alkoi ostaa sisäisen liikenteen palveluja. Espoossa joukkoliikenteeseen ei haluttu panostaa, kunnes 1979 syntyi periaatepäätös eräiden bussiyhtiöiden ostoista ja palvelujen ostoista. 1986 otettiin käyttöön seutulippujärjestelmä, mikä lisäsi merkittävästi joukkoliikenteen käyttöä erityisesti naapurikunnissa. Mutta edelleenkään Espoo ja Vantaa eivät olleet valmiita riittävään panostukseen joukkoliikenteen kehittämisessä. Espoo ehkä enemmän periaatteellisista syistä ja Vantaa rahapulan takia. Itse näen että todellinen murros näissä kaupungeissa tapahtui 2000-luvun alussa. Syntyivät päätökset länsimetrosta ja Kehäradasta. Varsinkin Espoon päätös metrosta sinetöi vuosikymmeniä kestäneen evoluution jossa siirryttiin henkilöautopainotteisesta liikennepolitiikasta joukkoliikennepainotteiseen.
Mielenkiintoista on, että vuodesta 2006 alkaen myös seudun kehyskunnat ovat alkaneet panostaa enemmän joukkoliikenteeseen, mistä hyvä osoitus on että lähes kaikki kehyskunnat ovat liittyneet HSL:n jäsenkunniksi, Järvenpääkin tulee mukaan 2021. Aivan viimeisin hyvä askel on se että HSL on ehdottanut useampien vyöhykkeiden lippujen alennuksia, se on todella hyvä ehdotus ja se korostaa sitä, että myös kehyskunnat ovat entistä valmiimpia panostamaan joukkoliikenteen kehittämiseen.
Yhteenvetona tästä pitkähköstä kommentistani totea että joukkoliikenteen kehittäminen on edennyt aalloissa: ensin Helsinki, sitten Espoo, Vantaa ja Kauniainen ja kolmannessa vaiheessa kehyskunnat. Saa nähdä tuleeko vielä neljäskin aalto!