Petteri Paksuniemi kirjoittaa hauskassa
novellikokoelmassaan sijaistoiminnoista. Hän kirjoittaa mm. näin. ”Jokaiselle
on tuttua se kun haluaa saada jonkin tärkeän asian aikaan, mutta samalla pelkää
sitä ja välttelee toimeen tarttumista ja pelon tai ahdistuksen tunteesta
irrottautuakseen päivystää sosiaalisessa mediassa, makaa, syö, istuu baarissa, nukkuu,
siivoaa, rikkoo tavaroita, ottaa rauhoittavia, päivystää somessa, juo,
lenkkeilee, imuroi, makaa, onanoi, katsoo televisiota, järjestelee tavaroita,
juo, syö, päivystää somessa, vetää vauhtia, hoitaa virallisia asioita,
päivystää somessa ja juo, sekoittaa oman ja toisen elämän, makaa ja syö ja
onanoi ja päivystää somessa.” (Petteri Paksuniemi, Välitila, 2019). Nyt olen
juuri sellaisessa tilassa. Minun toimintaani on blogien kirjoittaminen. Se ei
ole halua vaikuttaa, sillä olenhan jo oppinut, ettei sekalaisilla blogeilla voi
vaikuttaa mihinkään. No, useimmitenhan ne päätyvätkin ratkaisemattomaan – ei
tule viisasta neuvoa tai ratkaisua kuvattuun tilanteeseen. Asiat ovat liian
monimutkaisia ratkaistaviksi. Joku epäilikin asioiden muuttuvan yhä
monimutkaisemmiksi, kun aika tästä etenee. Mikä tekee asiat niin
monimutkaisiksi? Onko se juridiikka tai kielenymmärrys, onko se retoriikka tai
puheen ymmärrys, onko se byrokratia tai sokeus organisaatiokaavioita kohtaan,
onko se rahan olemus luottamuksena, vai onko se vain yksinkertaisesi oikean rahan puutteen luoma voimattomuus, onko se
bisneksen luoma monitoimi-illuusio mahdollisuuksista tai onko se pelko suuresta puhalluksesta pörssikeinottelun ja veroparatiisien kautta - tai mikä se oikein
on?
Pääministerikriisi on
mystinen
Nyt käynnissä oleva hallituskriisikin vaikuttaa kaikessa
yksinkertaisuudessaan liian monimutkaiselta ymmärrettäväksi. Politiikkaa se
tietysti on ja politiikka on peliä vallasta. Se ei näytä niinkään olevan peliä
asioista. Ministerit sekoilevat puheissaan. Sirpa Paatero aloitti sekoilun
Veikkauksen asioista ja jatkoi samalla linjalla Postin asioista. Jotenkin tulee
sääli häntä. Ei ole aikaa keskittyä ja joutuu antamaan huolimattomien tai
taitamattomien alaisten vastuulle liian paljon. Nyt on sitten toinen sekoilu
Pekka Haaviston sanomisten tai tekemättä jättämisien suhteen. Onko tämä nyt
vain poliitikkojen ongelma?
Suomessa on ollut
75 hallitusta. Niistä virkamieshallituksia on ollut 9 kpl. Antti Rinteen
hallitusta lyhytikäisempiä poliittisia hallituksia on ollut 10 kappaletta. Pitkäikäisimpiä
ovat olleet Sorsan, Ahon, Holkerin, Lipposen, Vanhasen ja Sipilän hallitukset.
Niillä on ollut kestoa koko hallituskauden eli yli 1400 päivää.
Heti
itsenäistymisen jälkeen vallassa olivat Suomalainen puolue ja Nuorsuomalaiset.
Ennen sotia eniten hallituspäiviä oli Edistyspuolueen hallituksilla, kakkosena
oli Maalaisliitto ja kolmantena Kokoomus. Sotien aikana pääministeripuolueita
olivat Edistys ja Kokoomus. Sotien jälkeen Maalaisliitto tai Keskustapuolue
johtavat 11376 päivällä, Demarit ovat kakkosena 10594 päivällä, Kokoomuksella
on ollut sotien jälkeen vain 2897 päivää. SKDL oli johdossa sodan jälkeen
1940-luvulla 957 päivää. Ruotsalaisetkin olivat johdossa 169 päivää.
Suunnittelijoilla on omat
monimutkaisuutensa
Julkisuus ja vuodot tuntuvat olevan poliitikkojen
ongelmia. Mutta jotenkin tämä tuntuisi liittyvän myös suunnitteluun.
Suunnittelussa eivät tietovuodot kuitenkaan ole ongelma. Ongelma on pikemminkin
päinvastainen – tieto ei tavoita kansalaisia tai se on liian monimutkaista
ymmärrettäväksi. Helsingin asemakaavapäällikkö Marja Piimies kirjoitti
äskettäin yleisönosastossa runolliseen tapaan tarpeesta luoda keskustelua
kansan ja kaavoittajien välille. Vuorovaikutuskeskustelu onkin lakisääteistä.
Siihen on kehitetty nettirutiineja ja kokouksia järjestetään. Lopputulos on
kuitenkin useimmiten sinetöity jo ennen keskustelun alkamista. Tässä
sijaistoimintojen puutteessa ryhdyinkin selaamaan kansalaisten mielipiteitä
Pakilan koulujen uudistamishankkeesta. Lasten vanhemmat ja muutkin lähettivät 299
viestiä suunnittelijoiden ihmeteltäväksi. Kannat erosivat vahvasti. Puolet
olivat toista mieltä toisten kanssa. Valitse nyt sitten tuosta oikea
vaihtoehto, puolet kommentaattoreista pettyy ja ovat sitä mieltä, ettei
vuorovaikutuksella ole mitään vaikutusta. Tämä nyt on toinen juttu. En aikonut
tästä kirjoittaa. Minun pointtini on aivan toinen. Se on laajempi. Se koskee
suuria kaavoituskokonaisuuksia. Viimeaikojen yleiskaavakeskustelu
bulevardeineen on sellainen. Sitä ovat myös keskustelu keskustatunnelista,
muista tunneleista, Hernesaaresta, tiemaksuista, pientaloalueiden tiivistämisestä
ja monesta muusta. Johto ei pysty sanelemaan pelisääntöjä niin selkeästi, että
kaikki portaat saisivat siitä selvää ja vielä selvää saatuaan ymmärtäisivät.
Eletään ikään kuin ruohonjuuritason ehdoilla. Jos ruohonjuuritaso pääsee liialliseen
hurmahenkisyyteen yhden asian tai aatteen ajamisessa muut asiaan vaikuttavat
asiat saattavat unohtua. Suunnittelumaailmassa näin kävi bulevardiaatteen
kanssa. Mentiin överiksi. Ajettiin seinään. Tarvittiin juristeja kaavoittajiksi
arkkitehtien sijaan.
Ajetaanko aina seinään?
Monimutkaiseksi se menee politiikan ammattilaisiltakin
myöhäisen ajatuksen suhteen ja heidän saamiensa vastausten suhteen. Sörnäistentunneli
Kalasataman alta nousi kiistan kohteeksi. Kaupunginhallitus hyväksyi Sörnäistentunnelin
asemakaavan 26.8.2018 äänestyksen jälkeen. Äänet menivät 9-6. Otso Kivekäs esitti
jo kaupunginhallituksessa palautusehdotuksen, joka siis hävisi äänestyksen.
Kaupunginvaltuustossa hän esitti 29.8.2018 toivomusponnen tunnelin suhteen.
Näin kuului toivomusponsi: "Hyväksyessään kaavan, valtuusto edellyttää, että
selvitetään nykylähtökohdista muut mahdollisuudet toteuttaa alueelle
tarvittavat liikenneratkaisut perustuen esimerkiksi pintaratkaisuun vanhan
Talvitien kautta, lyhempään tunneliin tai pidempään tunneliin, joka ohittaisi
myös Kustaa Vaasantien risteyksen." Toivomusponsi meni läpi, mutta myös
tunnelin asemakaava hyväksyttiin. Kaupunkiympäristölautakunta vastaa mm. näin: ”Kalasataman
keskeisimpiä suunnittelun lähtökohtia on ollut vanhan kaupunkirakenteen
liittäminen takaisin merenrantaan. Pidemmän tunnelin rakentamisen myötä tämä
tavoite voimistuu. Pääkadun katkaiseva vaikutus vanhan ja uuden
kaupunkirakenteen välillä vähenee ja merellisyys korostuu.” Esittelijä sanoo
myöskin, ettei tämä tunneli millään tavalla liity suunniteltuun
keskustatunneliin tai maanalaiseen kokoojakatuun. Tunnelin kustannusarvio oli
arvioitu 160 miljoonaan, nykytasossa yleiskuluineen ja oheistöineen se lienee
noin 200 M€, varsinkin kun se kannattanee laajentaa 2+2 kaistaiseksi. Tunnelin
arvellaan mahdollistaneen 200000 lisäkerrosneliömetrin rakentamisen. Yhdelle
neliölle tulisi siten 1000 euroa lisäkustannusta. Se on paljon. Kysymys
kuuluukin eikö kaavoitusvaiheessa voisi ja tulisi pitää ”bulevardirakentamisen”
ideaa juuri tällaisilla hienoilla rakentamattomilla ranta-alueilla ja olla
ajamatta tilannetta siihen, että jäljellä on vain Musta Pekka, tunneli? Tässä
asiassa peli tuntuu miltei menetetyltä, mutta voitaisiinko tästä oppia, ettei
tarvitsisi aina ajaa päin seinää?
Jätkäsaaresta
unelmoitiin autotonta kaupunkia
Muuten saman tapainen ilmiö tapahtui aikanaan Jätkäsaaren
suhteen. Alueesta haluttiin tiivistä asuntoaluetta ja liikenteen suhteen
elätettiin toiveita jopa autottomasta kaupunginosasta. Autolauttaliikenteestä
ja yhteyksistä Länsiväylälle ei tunnettu suurempaa huolta. Nyt kun asiat ovat
toteutumassa ja toteutuneet ollaan jälleen ajettu seinään. On keksittävä
jotain, mutta liian myöhään, järkevän ratkaisun aikaansaamiseksi. On esitetty
omaa tunnelia satamaliikenteen käyttöön terminaaleilta Länsiväylälle. Viimeksi
on esitetty Ruoholahden siltaan liittyvää erikoisjärjestelyä. Luvalla sanoen se
on minusta todella pahan näköinen. Mielestäni olisi tutkittava myös sellainen
vaihtoehto jossa Ruoholahden silta puretaan ja yhteys Ruoholahdenkadulta
rakennetaan Mechelininkatu alittaen. Siihen voitaisiin yhdistää myös keskustan
nykyinen huoltotunnelin sisäänajo. Satamaliikennettä on järjetöntä nostaa
esitetyllä tavalla uusille siltarakenteille jonottamaan, saatikka että jonotus
suoritettaisiin tunnelissa. Uskottiin myös keskustan maanalaisen kokoojakadun
suureen ratkaisuun. Sehän nyt tilapäisesti poistui kuviosta, mutta mitä jos tuo
huoltotunnelin kehittäminen?
Mahdoitko ottaa mitenkään tuosta äskeisestä selvää? Mitä
siis tahdoin sanoa? Tahdoin sanoa, että hyvä suunnittelu ennakoi tilanteita
sumean logiikan keinoin. Se ottaa huomioon kehityksen ennakoinnin epävarmuuden
ja epälineaarisen kehityksen todennäköisyyden. Se jättää aukkoja ja
takaportteja perääntymistä ja suunnanmuutoksia varten. Se ei unohda
varaventtiilin tärkeyttä. Jos nämä tosiasiat unohtuvat, niin sitten ajetaan
päin seinää.
Kuka sanoo viimeisen sanan
ja kuka sen ensimmäisen?
Tämä onneton pohdinta ei kuitenkaan pääty tähän. Tulee huokauksia.
Kuka sen viimeisen sanan sanoo? Tai sen ensimmäisen sanan? Olli Lehtovuoren
kanssa istuimme pohtimaan, taas ja jälleen. Meistä tuntuu, että olemme jotain
viimeisiä muskettisotureita. Haikailemme ja pähkäilemme, että pitäisikö
lopettaa, mutta päätämme sittenkin pommittaa oman kaupunkimme silmäätekeviä.
Olli sanoo, että jos ei meitä nyt ymmärretä niin kyllä 50 vuoden päästä
ymmärretään. Olli sanoo Hilding Ekelundin (1893-1984) olleen Helsingin
kaupungin sosiaalisen asuntorakentamisen asiantuntijana vielä yli 80-vuotiaana.
Hilding on muuten Ollin suuri esikuva. Oli istuskellut Ollin keittiönpöydän
vieressä. Aivan kuin me juuri nyt. Olli haluaisi olla nykypäivän Hilding. Häntä
ei vaan kukaan halua kuulla Ekelundin tapaan. Siltä tuntuu. Ollilla on pöydällä
hänen suunnitelmansa pientaloalueen tiivistämisestä ja
siihen liittyvästä vanhusten asumisesta. Hän on yrittänyt saada sitä esiteltyä
jollekin asioita hoitavalle. Hän haikailee Jan Vapaavuorta, Anni Sinnemäkeä, Mikko
Ahoa, Marja Piimiestä ja Pakilan alueen kaavoittajaa Ann Robertsia. Kuka
haluaisi häntä kuunnella? Aivan vaikuttaa siltä, ettei kukaan. Tai onko viesti
tästä halusta lainkaan mennyt perille. Onko käynyt niin kuin meidän suurilla
poliitikoillamme, ajatus on ja tieto on ja tahto on, mutta posteljooni on
jättänyt kirjeen viemättä.
Tämä hieno meemi on tuntemattoman tekemä.
Sain sen ystävältäni, joka taas sanoi ei tietävänsä sen tekijää, mutta väitti
että sen saisi vapaasti julkaista. No, julkaisen sitten nimettömänä.
No, olinpa
minäkin jo kerennyt esittää Mikko Aholle pyynnön kutsua Olli paikalle
papereineen. Ei ole tainnut Mikko tuota kehotustani havaita, muuten olisi kyllä
Ollin kutsunut. Tässähän näistä Ollin ajatuksista puhutaan: http://penttimurole.blogspot.com/2019/05/pientaloalueet-mahtava-elamisen.html.
No onhan minullakin jotain hampaankolossa. Tarjosinhan
minäkin kerran itseäni Reetta Putkoselle luennoitsijaksi, ikään kuin vastakkainasettelijaksi
johonkin sopivaan viraston tilaisuuteen. Reetta, minun entinen rakas
työntekijäni tuon kutsun torjui. Ajatteli kai aikojen muuttuneen. En siis
tarvitse Ollin tapaan posteljoonia, kunhan Reetan hylkäämänä huhuilen.
Liikennesuunnittelussa
tehdään hienoa työtä, mutta se ei pelasta seinään ajolta
Sanon nyt tähän lopuksi, että ihailen suuresti nykyisen
liikennesuunnittelun menetelmäkehityksen saavutuksia liikenteen
mikrosuunnittelun osalta. Kun ensimmäiset liikenteen mikrosimuloinnit tulivat
mahdollisiksi aikanaan, oli edessämme jotain, joka muutti vanhojen Emme-aikojen
tapoja. Voitiin todella tutkia jonomuodostusta ja ruuhkasuunnittelun
filosofiaa. Saatiin mukaan myös joukkoliikenne ja kevyt liikenne. Esimerkkinä
nykykeinoista toimii äskettäin julkaistu Hernesaaren liikenneselvitys: https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2019_kaava/ak12510_liikenneselvitys.pdf.
Ystäväni Kaija Santaholma on kuitenkin
skeptinen. Hän kirjoittaa minulle näin: ”Annoin sinulle kortin, jossa näkyy
suurinpiirtein se Helsinki, mihin minä olen vahvimmin kiintynyt, ja jonka
suunnitteluun paremman Helsingin aikaansaamiseksi yritän omalta pieneltä
osaltani vaikuttaa. Joskus onnistun, hyvin usein taistelen tuulimyllyjä vastaan.
Kirjeessäni oli Hernesaaren kaavoitukseen liittyvä ‘’liikennesuunnitelmaksi’’
tai raportiksi kutsuttu konsultin tekemään tuotokseen kohdistuva muistutus kaupunkiympäristölautakunnalle.
Valitettavasti se ei ratkaise Hernesaaren liikenneongelmia. Se ei ole
LIIKENNESUUNNITELMA. Syy on ilman muuta todella surkea asemakaavasuunnitelma,
ei niinkään konsultti, joka on joutunut epäkiitolliseen - etten sanoisi
epätoivoiseen - tehtävään. Kaavan kehittelyn kuluessa (n. 15 vuotta!) kerrosala
on kasvamistaan kasvanut, kunnes tulokseksi on tullut megalomaaninen
lähiösuunnitelma, joka on vielä tehokkaampi kuin Jätkäsaari ja jossa on
vähemmän virkistysaluetta/asukas kuin Jätkäsaaressa. Merellisyys on totaalisesti
unohdettu.” Näin siis kirjoittaa kokenut kaavoittaja Kaija. Tämä viittaa tuohon
minun alkujeremiadiini. Suunnittelussa ajetaan seinään, jos ei alun alkuaan
pohdita toiveikkaiden tavoitteiden ja todellisuuden mahdollista ristiriitaa.
Ajelen autolla Lönnrotinkadulta
Länsiväylälle, tökkii, tökkii
Olen liikkeellä ruuhka-aikana. Kaikki tuntuu olevan
jumissa. Ajelen Ruoholahtea kohti. Ajattelen ruuhkan pian helpottuvan, kun
Länsiväylän pää lähestyy. Tai se ei lähesty. Autojonot etenevät yhden auton mitan
kerrallaan. Madellaan. Ruuhkan tulppa on Länsiväylän alkupätkä Espoon suuntaan.
Lautta on purkautunut. Rekat ja henkilöautot liittyvät väylälle yhdeltä
kaistalta Salmisaarenkadulta. Kaksi kaistaa puskee Mechelininkadulta.
Ruoholahden silta työntää myös kahta kaistaa. Viiden kaistan katuliikenne
yrittää tunkeutua kahdelle moottoritiekaistalle. Moottoritien alkupätkä yskii.
Tilanne heijastuu laajalle katuverkkoon. Tapahtuuko tämä vain
Mechelininkadulla? Auttaisiko tässä uusi Ruoholahdensillan ramppi etelästä? No,
ei missään tapauksessa.
Tämä ei
tapahdu vain Mechelininkadulla. Se tapahtuu Mannerheimintiellä
Hämeenlinnanväylälle lähdettäessä. Se tapahtuu Mäkelänkadulla Tuusulanväylälle
lähdettäessä ja Kustaa Vaasantiellä Lahdenväylälle lähdettäessä. No, tietysti
se tapahtuu Kehä ykkösellä itään päin mennessä ja Kehä kolmosella molempiin
suuntiin. Jokainen päivä, aina
ruuhka-aikana. Mistä on kysymys? Liikenne-ennusteet näyttävät sujuvia nopeuksia
vielä vuonna 2025, todellisuus on toinen, nyt tänään. Salmivaaran Heikki
aikanaan onnistui ruuhkansuunnittelussa. Hän onnistui pitämään aamuruuhkat
sisääntuloväylillä kaupungin ulkopuolella. Nyt pahimmat ruuhkat tulevatkin
kaupungin sisältä ulospäin ajettaessa. Pimeän aikaan punaiset takavalojen
helminauhat merkitsevät kaupungin kadut, siitä välittämättä ovatko ne
asuntokatuja tai pääväyliä. Ruuhkassa nytkiessäni mietin ruuhkansuunnittelun
ratkaisua. Tuoko ruuhkamaksu yhtäkkisen ratkaisun? Jos siis lisäämme
kuukautiseen autonkäytön kustannukseen eli keskimäärin 3000 euroa kuussa (auton
hankinta, käyttö ja keskustan pysäköintimaksu) , ruuhkamaksun 300 euroa kuussa
niin tapahtuuko tässä dramaattinen autonkäytön pysähdys. Ruuhkamaksujen
vaikutusta on ansiokkaasti tutkittu mm. selvityksessä: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/hsl_julkaisu_4_2016_ajoneuvoliikenteen_hinnoitteluselvitys_teknistoiminnallinen.pdf
HSL on asettanut tavoitteekseen ruuhkamaksujen
aikaansaamisen. HSL:ssä katsotaan, että tiemaksut ovat tehokkain keino
ilmastopäästöjen vähentämisessä, jos niihin liitetään alkuvaiheessa
vähäpäästöisille ajoneuvoille annettava maksuvapautus. Vaikutusten arvioinnin
yhteydessä on tutkittu myös liikennejärjestelmän toimivuutta ilman tiemaksuja.
Tällöin ruuhkautuminen pahenee merkittävästi useilla tiejaksoilla,
päästötavoitetta ei saavuteta ja joudutaan tekemään liikenteen ruuhkautumisen
vuoksi runsaasti lisäkaistoja ja muita toimenpiteitä. Näinhän tapahtui Hernesaaren
arvioinnissa. Jos tiemaksuja ei synny tilanne on erittäin huono, jos ne syntyvät
tilanne on tyydyttävä.
HSL suoritti
perusteellisen SOVA-lain mukaisen ympäristöarvioinnin
Tuosta SOsiaalisten VAikutusten ympäristöarvioinnista voisi muuten todeta, ettei siinä
lainkaan arvioida todellisia sosiaalisia vaikutuksia jotka syntyvät
väestönmuutosten ja sosiaalisten olojen kautta esimerkiksi maassamuuton ja
maahanmuuton seurauksena. Siinä ei tutkita segregaatiota tai kaupunginosien
muuta eriarvoistumista. Siinä kyllä pitäisi tutkia myös monia ihmisiin
kohdistuvia vaikutuksia, esimerkiksi vaikutukset terveyteen, elinoloihin,
viihtyvyyteen, väestöön ja aineelliseen omaisuuteen. Mutta tuo sosiaalinen
muutos, ehkä kaikkein suurin kaikista muutoksista jää vähemmälle huomiolle. Jos
Espoon uusista asukkaista 92 % on vieraskielisiä, kai sillä nyt on joku
tutkimisen arvoinen merkitys sosiaalisen muutoksen kannalta. SOVA-lain yksi keskeinen
vaatimus on tiedottaminen viranomaisten välillä ja vuorovaikutus asukkaiden
kanssa. Se meillä osataan, tulokset vaan joskus herättävät närää henkeen: ”Helsinki
kaappasi asukkailta vuorovaikutuksen”. Muistelepa: http://penttimurole.blogspot.com/2014/03/helsinki-kaappasi-asukkailta.html
Ajetaanko ruuhkamaksuilla
seinään?
Onko näiden tiemaksujen suhteen kysymys seinään ajosta.
Kaikki suunnitelmat ja mitoitukset tehdään olettaen, että tiemaksut tulevat.
Entäs jos niitä ei tulekaan? Silloin ajetaan seinään. Olisiko oltava
takaportteja? Olisiko konkreettisesti tehtävä vaihtoehtoisia suunnitelmia
ei/kyllä vaihtoehdoille. Ja näytettävä mitä saadaan ja mitä menetetään. Jos
haluaa tiivistää kaupunkia ja siirtyä autottomaan kaupunkiin on hyväksyttävä autoilijoiden
rokottaminen. Silloin on myös hyväksyttävä keskustan vetovoiman heikkeneminen
autollisten asiakkaiden kannalta. Noiduttu ympyrä siis! Minä kannatan tulevia
tiemaksuja, sanon sen nyt, ettei tulisi epäilyksiä. En toisaalta usko
suunniteltujen kokoisten maksujen vähentävän ruuhkautumista toivotulla tavalla.
Mutta, jos poliitikot eivät haluakaan ruuhkamaksuja? Tarvitaanko silloin aivan toinen
suunnitelma?
Mielen virkistykseksi! Elonetissa on hauska filmin pätkä
aiheesta: ”Otaniemi on, teekkarikylä tehdään”. Tuon iskulauseen me kaikki
50-luvulla opiskelleet muistamme. Nyt Otaniemestä on kehittynyt taiteen ja
tekniikan mahtava kampus. Klikkaapa tuohon:
Olipa leffa eikun on. Kun joku muistaa ja toisiakin herättelee. Että tattista vaan. Ja sitten virnistelemään.
VastaaPoistaHyvä kun läksivät Hietalahdesta. Kohtahan sinne muuttikin TesVisio.
Jaa-ah Lönkka jäi hippa- ja muunkin unelmoinnin sijaksi kunnes raha pyyhkäisi pois. Meikä pääsi Otaniemeen kun Esa Saarinen vietteli siellä teekkareita sisäisiin maailmoihinsa. Yhdenkin kerran muistan kun lumoutunut yleisö ei ollut millään päästää Esaa kotiin poikiensa ja Kuningattaren tykö. Kuin herätyskokouksessa. Tämä oli siis ennen kuin Saarisella oli virkaa siellä.
Sama iso sali oli väkeä täynnään kun Martti M. Kaila hänenään ja tarmollaan veti juttusilleen jos keitä. Pekka Herlin röökäsi ja tumppasi lattiaan. Vihreä nortti. Saabin pomoa odotti yksityiskone New Yorkiin. Max Jacobson sai yleisöstä anti-semiitin vastaansa -ja käveli ulos. Brasilian ministeri avasi silmiäni tuhahtamalla kuinka rahaa on, Suomestahan saa paperiraharullan. Ollila sanoi että kyllä heillä se GSM on varalla -oliko isoin skuuppi. Mistä oli. Kuka tietäisi kertoa?
Siellä kävi siis väkeä ulkopuoleltakin. Filmissä ajettiin metsää nurin Catepillarilla ja rakennusalaa aukeni. Uusi Catepillarihan se, ostettu World Bankin dollarilla. Oli Ryti linnassa kun dollaripiiskaus alkoi ? Ehkä joku poika Ryti istuskeli kalliollakin tai tiedä jos vaikka soitteli WPK:ssa.
Koneet edeltävät hyvinvointia sanottiin spiikissa. Varmaankin. Valdemar Liljeström Metalliliiton mies sai poikansa Markun kynästä tämä syksynä elämäkerran. Vallu puhui tehtaiden puolesta ja teki Sotevassa ja lisenssivirastossa.
Asiantuntijoista hänellä oli selvät käsitykset. 1955 häntä huolestutti että jos valittava pääsihteeri olisi akateemiseti koulutettu. "Onko se sitten oikein, että SAK:n vaikutusvaltaisille paikoille otetaan maistereita tai tuomareita. Jos tervettä politiikkaa halutaan säilyttää, kyllä pitää työmiehistä tulla…" Ja tulikin Olavi Lindblomista. Ja ARAVAA nousi.
1957 Liljeström tiesi von Fieandtin virkamieshallituksen ansainneen lopputilin. "Ironista on että, tätä hallitusta on pidetty asiantuntijahallituksena", hän ryöpytti.
Tehtailijoiden ei-pulpettipoikien oli liian monasti hankalaa päästä Otaniemeen, mikä on häpeä korkeakoululle ja iso vahinko Suomelle. Perisynti syvemmin tuntien. Siitä tuli lunastus kun päästiin -oho omiahan nämä firmat- myymään ulkomaille.
Eivät ne omia olleetkaan. Se wanhassa Pörssissä tiedettiinkin, vaikka Aalto yliopistolla tuskin kellään enää on asiasta aavistustakaan. Teollistumien oli haave joka realisoitui, mutta aaveena hävisi.
Kun lukee perustajaisien firmoista ja heidän lakkaamattomasta kiiruhtamisesta tekniikan kinterillä, niin ihme että näinkin hyvin meni. Euroon asti.
Oli sentään omaa Smk rahaa, pitkämieliset pitkätaseiset pankit ja kohta jo työläisten eläkesäätiötkin -Varma- elinkeinojen ja työ- ja sivistysolojen kohentamiseen. Kaikki män. Joojoo jäihän Marketit.Jukka Sjöstedt