Teemu, mieluisa ystäväni on nyt saanut osakseen meille kaikille varatun kohtalon. Hän on siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Teemu liittyy minun elämääni vuosien takaa. Ne olivat vuosia 60-luvun toisella puoliskolla ja 70-luvun ensimmäisellä puoliskolla. Sitten yhteiset polut erosivat, ilman syytä, kohtalon oikuista. Teemu syntyi 19.2.1940 ja oli tutustuessamme 26-vuotias. Hän oli valmistunut Taideteollisesta oppilaitoksesta eli Atskista vuonna 1965, suorittamalla graafisen taiteen loppututkinnon. Minä törmäsin Teemuun erilaisissa riennoissa, jotka keskittyivät erityisesti Arkkitehtitoimisto Juutilainen, Kairamo, Mikkola, Pallasmaan iloiseen maailmaan. Maailmaa parannettiin hyvin usein ravintola Savannassa, niin myös ravintola Keitaassa, Tehtaankadulla. Sielläkö tapasin Teemun ensimmäistä kertaa? Vuonna 1966 olimme tekemässä arkkitehtitoimiston kanssa Tapiolan keskustan suunnittelua. Siitä saimme Hertzeniltä piiskaa. Sitten pidettiin vuonna 1967 SAFA:n emännöimä ja isännöimä seminaari nimeltä ”Mitä opimme Tapiolasta?”. Oli hieman salaisena tarkoituksena rökittää maestro von Hertzeniä.
Minua pyydettiin esitelmöimään ja minä pyysin Teemua kuvaamaan. Oli saatava aineistoa esitelmää varten. Teemun sarjakuva on päivätty 2.9.1967. Matka alkoi 4. Linjalta, Teemun asuinpaikoilta ja suuntautui Sitikalla huristellen Länsiväylää Tapiolaan. Ympyrä oli vielä paikallaan ja näköpiirissä Revellin taskumatit. Kamera räiskyi ja maisemaa liikennemerkkeineen tallentui. Joku ryhtyi ärjymään, kuvia oli riittävästi. Oli käännettävä keula kohti kaupunkia ja ravintola Savannaa. Syötiin silakat ja suunnattiin kohti Haagaa. Piki vastaanotti vieraat kielen lipaisulla ja ilta jatkui tavanomaisesti saunassa. Illan päätteeksi Teemu pani sohvalle pitkäkseen.
Opimmeko jotain Tapiolasta?
Seminaari sitten pidettiin. Se olkoon oheiskertomus,
Teemu kun ei siihen tainnut osallistuakaan. Murole ärjyi esitelmässään, väitti
ettei Tapiola ole kaupunki: ”Kaupunki-sana on väärä, epämääräisyydessään törkeä,
sillä kaupungeissa on olennaista se mikä Tapiolan lähiöstä puuttuu,
korttelijärjestelmän yksityisten ja julkisten tilojen selvästi hahmottuva
erottuminen, katujärjestelmän organisaatio, jalankulku- ja autoliikenteen
tilojen erottaminen, erilaisten toimintojen jatkuva muutosprosessi."
Näistä puutteista kerättiin Teemun kameralla kattava valokuva-aineisto.
Kirsti Nordin jatkoi seminaarissa samaan tyyliin: ”Tyypillisiä Tapiolan institutionaalisen ideologian piirteitä ovat hermeettisyys, organisatorinen eristäytyminen, organisaation muuttuminen sosiaaliseksi tosiasiaksi, raivoisa vastarinta jokaista kritisoimisyritystä vastaan, iskusanat, tunteisiin, perinteisiin, toiveisiin vetoaminen ja teorian epämääräisyys – sekä pyrkimys ihmisen hallitsemiseen asioiden hallitsemisen sijasta.”
Samaisena vuonna Teemu piirsi kannen Pietarsaaren liikennesuunnitelma-raporttiin. Elokuussa 1967 Teemu toi kantta tilaajan syyniin. Kuvassa esiintyy kokoontaitettava fillari, Teemun kulkuneuvo, itsensä taiteilijan piirtämänä. Kansi hyväksyttiin kiitoksin. Autot olivat valtaamassa aukiot ja tilat. Ne oli pysäytettävä. Autojen rekkareissa näkyy maakunnan tunnus, Vaasan lääni. Nuo rekkaritunnukset osoittivat kuljettajan kotipaikan ja antoivat aihetta niin varovaisuuteen kuin liikenneraivoonkin. Maalaisia opetettiin ainakin Helsingissä.
Keidas oli keitaamme
Tavaksi oli tullut tämä tarina. Ravintolan nimi on
Keidas. Reppu pannaan naulaan ja pyörä taitetaan kokoon. Antimien jälkeen ja
valomerkin tullessa pyörä Sitikan takakonttiin ja kohti Haagaa. Saunaan. Piki
mukaan. Joskus synkät mietteet uhkaavat. Missä Laura? Sohva ottaa omakseen.
Aamulla kahvi virkistää.
Juhlat Ilkantiellä
Juhlissa oli tuohon aikaa vallalla ”poikkitieteellisyys”.
Taiteilijat, graafikot ja arkkitehdit parveilivat yhdessä. Joukkoon mahtui
sentään mukaan pari insinööriäkin. Kukapa muu kuin Eero Paloheimo kuului
kalustoon. Kerran oli taas juhlat Ilkantiellä, Mormonikirkon naapurissa.
Siellähän minä asuin. Teemu oli Lauransa kanssa vieraiden joukossa. Paikalla
olivat Pihan pariskunta, Kairamon pariskunta ja oliko vielä joitain muitakin.
Oli kyllä, mutta muisti pettää.
Teemu tarttui tapansa mukaan kynään. Juomana on ajan muodin mukaan UZO. Piki tapansa mukaan kärkkymässä herkkuja. Kaikki muistavat Annikan pinkin puseron. Siinä oli läpinäkyvä tasku. Taskussa kumisukka. Sitä ei tarvittu. Väki tanssii. Irwin pauhaa. Suudellaan. Huone tyhjenee. Teemu jää yksin. Mustasukkaisuus syttyy. Pilvi tulee sydämen päälle.
Teemu havainnollistaa liikennetutkimuksia
Tampereella tehdään liikennetutkimusta. Vuosi oli 1969. Ajattelimme olevamme informaatioyhteiskunnassa. Klotoiditeknikoiden päiden seasta nousi integraaliteknikoita. Saavutettavuus ja vetovoimafunktiot nousivat kunnioitettuun asemaan. Nyt väittely siirtyy väylien teknologiasta yhteiskuntataloudelliseen optimiin. Siirrytään astetta korkeammalle ajattelussa ja teoissa. Nyt oli mallinnettava ja mallinnuksen pohjaksi tarvittiin tutkimuksia. Tutkimuksissa taas oli käännyttävä kansan puoleen. Oli haastateltava. Kansalaiset tarvitsevat havainnollista informaatiota. Näin uskoimme. Kukapa muu kuin Teemu Lipasti sitä tekemään.Teemun kuvat olivat alalla uutta. Ne olisivat tänä päivänä ajan hermolla. Joskus ihmetyttävät raporteissa nykyään hyvin usein esiintyvät hömppäkuvat. Aivan kuin ei ymmärrettäisi sitä minkä Teemu, jo pioneerina ymmärsi.
Alas auton pakkovalta
Liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö perustettiin
vuonna 1969. Paljolti juuri enemmistöpiirit julkaisivat samana vuonna pamfletin
Alas auton pakkovalta, 1969, Tammi, Helsinki.
Kirjan kirjoittajiin kuuluivat mm. Asko Salokorpi (34), Leena Maunula
(29), Lauri Nordberg (30), Leif Sundström (33), Jorma Mänty (32) ja Pentti
Tuovinen (28). Teemu Lipasti teki kirjan kuvitusta ja erityisesti sen ärhäkän
kannen. Hän oli silloin 29-vuotias. Nuoriahan nuo kaikki olivat. Aivan lähes
tuntuu kummallisesti siltä, etteivät nuoret ole nykyään vihaisia, ehkä Greta
Thunbergia lukuun ottamatta. Ei ainakaan yhtä vihaisia kuin Teemun
kansikuvakoira.
Teemu Libyassa
Teemu Lipasti oli Libyan Benghazin Garyonis yliopistossa
grafiikan ja kuvataiteen opettajana vuosina 1983-1986. Ihmeellinen tuo
opetusprosessi. Olli Kivinen kärkihahmona ja Jouko Koskinen varsinaisena
toteuttajana. Heikki Tegelman loppuaikojen nokkamiehenä.
Vielä eräs herkkä juttu
Minun lastenlapsistani kaksi ovat nimeltään Teemu ja
Laura. Miksikö näin? No, siksi että minun noihin kuvattuihin aikoihin kymmenen
ikäinen tyttäreni ihaili niin suunnattomasti Teemua ja hänen silloista
tyttöystäväänsä Lauraa, että päätti antaa tuleville lapsilleen nämä nimet. Ja
toteutti lupauksensa Teemun osalta 13 vuotta myöhemmin ja Lauran osalta 14
vuotta myöhemmin. Teemun Lipastin 1967 piirtämä kuva kertoo vierailusta
Linnanmäellä. Voitettiin kampa ja pommitettiin vedenneitoja. Ilmakivääriammunta
tuotti ohilaukauksia. Pääasia että tykättiin, se oli kaikkien välistä.
Äärettömyyden äärellä
Teemun tunsin hänen nuoruutensa ja oman nuoruuteni
vuosina. Siitä on aikaa puoli vuosisataa. Sitten yhteytemme katkesivat. Oliko
siihen jokin syy? Ei järjellistä syytä. Aika ja puuhat ja sattuma estivät
kohtaamista. Ajatus vanhasta ystävyydestä häälyi ajatusten taustalla. Toive
kohtaamisesta sattuman oikusta oli mielessä. Se ei toteutunut. Paitsi ehkä
kerran, huoltoaseman pihassa. Sähköpostit vaihdettiin. Niin kuvittelin. Nyt
kaikki äkkiä muuttui. Kun yritin poistaa Teemun nimeä sähköpostilistaltani,
havaitsin yllätykseksi, ettei siellä esiintynyt lainkaan nimeä teemu.lipasti@. Kuviteltu
yhteyteni oli kuvitelma. Jäähyväiskuvassa minun vieraskirjastani napattuna Teemu
on piirtänyt itsensä suuren äärettömyyden äärelle. Tuon kuvan aikana tuo tyhjyys taisi olla
kuvitelma menetetystä rakkaudesta. Nyt se tyhjyys on suuri tuntematon.
Hieno, herkkä kuvaus ihmissuhteista. Meillä useilla on omat teemu lipastimme. On haikeaa, että ne eivät aina kantaneet läpi elämän, mutta on hyvä että niitä on. Harry
VastaaPoista