Kesäkirjat kiehtovat. Ne tuovat yllätyksiä. Nyt käteeni
sattui Ernst Lampénin matkakirja Suomea
ristiin rastiin, Otava, 1918. Kirja alkaa näin: ”Kuta raaempi kansa on,
sitä vihamielisempi se on vieraita kansallisuuksia kohtaan. Kuta sivistyneempi
se on, sitä suopeammin se arvostelee toisen kansan tapoja ja elämän
ilmenemismuotoja.”
Matkakirjansa esipuheessa Lampén ylistää Herodotosta
kaikkien turistien esikuvana. ”Hän samosi halki silloin tunnetun maailman,
Susasta Italiaan ja Mustasta merestä harmaan erämaan reunaan Libyaan. Hän
kertoelee liikuttavalla tavalla kaikesta, mitä näki ja kuuli, kertaakaan
antamatta arvostelua, joka olisi tyly tai halventava, vaikka hän kosketteli ns.
barbaarien tapoja ja menoja.” Seuraavaksi Lampén antaa hyvän valloittajan
leiman Aleksanteri Suurelle. ”Sata vuotta Herodotoksen jälkeen teki Aleksanteri
Suuri loistavan voittoretken Itämaitten vanhan kulttuurimaailman halki.
Meteorin tavoin hän kiiti eteenpäin, vapauttaen, valistaen eikä hävittäen.
Hänen kulkunsa oli pikemmin juhlallista matkailua kuin verinen voittomarssi, ja
sen loistokohdaksi tulivat jättiläishäät sivistyneitten kreikkalaisten sotilasten
ja Itämaitten uinailevien kaunotarten kesken.”
Lampén sanoo ajanjakson Aleksanteri Suuresta kristinuskon
voittoon, Välimeren maissa, olleen matkailun kultakausi. Hän sanoo sen olleen
myös hienon älyn aikakausi. ”Tulipa sitten suuri rämettymisen aika. Ihmistiedon
halveksimista seurasi samalla kaikkien hyvien tapojen halveksiminen. Keskiajan
sivistyneet käyttäytyivät kuin pahimmat vorot ja rosvot” Hän sanoo vasta renesanssin
ajoista alkaen sivistyksen kulkeneen eteenpäin - vieläpä katkeamatomana
voittokulkuna. ”Matkailu on kehittynyt rinnan sivistyksen kanssa ja on nykyään
saavuttanut ennen aavistamattoman vauhdin varsinkin kulkulaitosten alalla
tehtyjen suurten keksintöjen kautta.” Mielenkiintoista, hän käyttää tekstissään
sanaa kulkulaitokset. Sivuhuomautuksena
todettakoon tuollaisen sanan tulleen meidänkin ammattisanastossamme käyttöön
joskus 80-luvulla. Taisi olla ystävämme Pekka Rytilä, joka sen lanseerasi. Nyt
ei enää ole tuollaisia laitoksia.
Ernst Lampén: ”Mutta vielä istuu vanha paholainen,
kansojen tora, kansojen kateus ja sotahimo vanhalla, kunniakkaalla, nykyään jo
hieman järkähtäneellä valtaistuimellaan. Sen hoitajat ja turvat, kristityt
diplomaatit, tunnustavat vielä barbaariajan oppia. Minkälaisista kataluuksista
kieltäytyvät nämä miehet? Ei minkäänlaisista. Mihin petoksiin, mihinkä
valheisiin, mihinkä julmuuteen nämä miehet turvautuvat, koettaessaan tuhota
vihattua kansaa? Kaikkiin mahdollisiin! Nykyinen hetki sitä elävästi todistaa.”
Ernst Lampén uskoo turismin olevan eräs voima joka
parantaisi kansojen välistä ymmärrystä.”Turismi ja natsionalismi, ne
suhtautuvat toisiinsa kuin vesi ja tuli.”
Kuka hän muuten oli
- tämä Ernst Lampén. Hän oli syntyään Rantasalmelta,
kirkkoherran poika, toimi opettajana helsinkiläisissä kouluissa ja kirjoitti
useita teoksia matkailusta ja erityisesti savolaisuudesta. Hän oli Kuopion
lyseon kasvatteja. Niin, hän itse asiassa kirjoitti 22 romaania, novellia ja
tietokirjaa ajalla 1896-1936. Savolaiset sutkaukset ja letkaukset taisivat olla
yksi hänen erikoisalansa. ”Pyhä kevytmielisyys” lienee ollut hänen mottonsa.
Myöhempinä aikoina hän ryhtyi kaiken ohella vapaa-ajattelijaksi ja
saarnamieheksi. Hän kuoli sydänkohtaukseen 1938.
Ystävykset Ernst Lampén
ja Ilmari Iki-Kianto sikaaria polttelemassa. Ernst Lampén oli muuten keksinyt
tämän ”Iki”-liitteen Kiannon nimeen. Olen kirjoittanut Kiannon matkoista pari
blogia. Kiinnostaako matka Gruusiaan tai matkat kotomaassa. Jos, niin klikkaa:
Matkakirjansa aluksi Lampén laittaa järjestykseen
suomalaiset. ”Meidän kansamme on ylimalkaan hiljaista , umpimielistä ja kainoa
kansaa. Tällaiseksi sen ovat kasvattaneet pitkät talviyöt ja viileät kesät. Se
on vähä-ääninen kuin kotikissa ja pitää elämätä vain kiihtyneessä tilassa.
Kansa kiihtyy alkoholista, kissa rakkaudesta. Mutta auta armias silloin heidän
meluaan. Onpa kumminkin seutuja Suomessa, joissa kansa osaa nauraa ääneenkin,
ei vain hymyillä. Tämä on Savon ja Karjalan kansa. Se ei ainoastaan osaa puhua,
se osaa jutella ja huitoa käsillään.”
Automobiilimatka kesällä
1913
Ernst kirjoittaa vuokranneensa automobiilin kuljettaja A.
Löfbergiltä. Kuljettaja kuului mukaan pakettiin. Hän kehuu autoa. Sehän aluksi
kiinnostaa vanhaa moottorimiestä. Mikä
auto? Auto oli Lampénin mukaan kevyt, nopeakulkuinen, 30-hevosvoimainen
Everitt-vaunu. Ryhdyin alkaa päälle etsimään tuollaista automerkkiä. Löytyihän
se. Valmistaja oli Metzger Motor Car Co. Detroitista. Firma valmisti autoja
vain muutaman vuoden. Sittemmin merkki siirtyi Studebakerille. Lampénin
vuokraama auto oli varustettu nelisylinterillisellä sivuventtiilikoneella. Kuutiotilavuus oli 3,9 litraa – melkoinen siis.
Autossa oli kolmivaihteineen laatikko. Lampén kirjoittaa tämän auton kulkeneen
kevyesti ylös kaikista matkalla olleista mäistä. ”Ensimmäistä vaihdosta
käytettiin ainoastaan kahdessa ylämäessä, jotka olivat sekä hietaiset että
kiviset kuin myös jyrkät. Muutoin tulimme toimeen toisella vaihdoksella, usein
sangen vaikeissakin nousuissa. Useimmat mäet kuljettiin luonnollisesti
kolmannen vaihdoksen avulla. Kevyessä Everitt-vaunussa on ainoastaan kolme
vaihdosta. – Niiden varalle, jotka eivät täysin tunne tämänlaisia
vaihdelaitteita, tahdon huomauttaa, että kolmatta vaihdosta käytetään
tasaisella tiellä.” Hyvä, tulipa tämä Ernstin
antama autotekniikan oppitunti niille, jotka eivät vielä käytä paljon
mainostettuja robottiautoja.
Everitt 30 oli
Ernst Lampénin kyytiautona hänen suorittaessaan automobiilimatkaa Helsingistä
Lahteen, Hämeenlinnaan, Tampereelle ja edelleen Pohjanmaalle ja Vaasaan. Sieltä
matka jatkui Saarijärvelle, jyväskylään ja Päijännettä ja Vesijärveä seuraten
Lahteen ja takaisin lähtöpaikkaan. Minun
laskujeni mukaan matkaa kertyi 1000 km.
Tunne MaaSi
Kertokaa minulle miksi tällaiset matkat kiinnostavat
minua. Olisi aivan himo ajaa tuo sama reitti vanhoja teitä pitkin, menemättä
uusille valtateille. Olen joskus kokeillut ajaa Tampereelta Turkuun menemättä
valtateille. Navigaattori siinä auttaa.
Sitä yllättyy, sillä sellaisella reitillä näkee millainen Suomi on. Näkee Suomen maiseman kauneuden. Näkee edes
vilahduksen niistä tuhansista järvistä.
Näkee myös kyliä ja ihmisten eloa. Nyt juuri tällä hetkellä sireenien ihanaa
kukkamerta, juhannusruusuja ja peltojen ihmeellistä syvää vihreää. Suosittelen.
Ihmettelen myös, ettei kukaan tee sellaista matkailukarttaa joka ohjaisi
matkailijat näille ihanille pikkuteille. Tai sellaista navigaattoriversiota,
jota matkailija voisi käyttää, matkusti hän sitten fillarilla, moottoripyörällä
tai autolla, telttaillen, maatilamajoituksella tai fiinimmin. MaaSin ohella
voisi tehdä version Tunne MaaSi.
Ernst Lampénin automobiilimatka yhdessä kuljettajansa A. Löfbergin kanssa kulki pitkin romanttisia ja järvirikkaita teitä. Matkakirjasta ei selviä matkan kesto. Yöpymisistä päätellen matkaan taisi mennä kaksi viikkoa. Kuvassa näkyy sen aikainen rautatieverkko sinisellä ja Lampénin matkareitti keltaisella.
Välähdyksiä reissulta
Lahteen oltiin menossa Hyrylän ja Järvenpään kautta.
Tottakai. Niin vielä minunkin nuoruuteni aikana - kun ajoin fillarilla Vääksyn
Salonsaareen kiersin juuri sitä samaa Krapinhovin kaartuvaa pensasaitaa mitä Lampénin
Everitt kaartoi Tuusulan Rantatielle kääntyessään. Tuossa oli nyt aikaeroa 40 vuotta.
Rantatiellä Lampén valittaa kun auto ”pölystyttää kaikkien tiellä kulkevien huvila-asukkaiden kauniita
kesäpukuja heidän ollessaan iltakävelyllä hengittämässä luonnonraitista,
tuoksahtelevaa, vilpoista ilmaa.” Ohkolassa majoitutaan. Siellä majatalon
isäntä yllättää. ”Hän taisi pakinataidon, länsisuomalaisiin oloihin nähden hän
oli oikea kuularuisku.” Lampénin mukaan ”länsisuomalainen puhuu enemmän
kiiluvilla, hyväntahtoislla silmillään
kuin suullaan.” Orimattilan majatalossa
hän päivittelee nykyaikaa. ”Poissa on vanha puu- ja nahkakantinen virsikirja,
jonka tukevilla messinkihaoilla vanhat aatelisrouvamme raatelivat toisiaan
kirkossa, kun joku oli kiivennyt kuorissa korkeammalle kuin arvo ja
sukuasteikko olisi sallinut.” Lampén ihmettelee myös paikan siisteyttä. Hän
menee tutkimaan paikallista ”riti-rataa”. (Pikkukammaria) ”Sähkövalo! Mikä
huimaava kehitysaskel rakennuskaaren historiallisesta ’kangesta’ tähän siistiin hökkeliin, joka liekehtii
sähkövalon loisteessa pimeinä marraskuun iltoina.” Matkailija valittaa, ettei
Uudellamaalla, ennen Lahtea ja Salpausselkää ole sakeasti kauniita paikkoja.
Mutta Lahdessa hän noteeraa ”ihanan aseman” sekä torin varrella sijaitsevan
Kansallispankin talon.
Ernst Lampén piti
Viho Penttilän suunnittelemaa matkantekovuonna valmistunutta KOP:n taloa
kauniina ja edistyksen merkkinä. Lahden vanha rautaieasema oli hänen mielestään
ihana. Vanha rakennus korvautui uudella - nykyisellä rakennuksella, vuonna
1935. Lahden haittapuolena olivat tomuiset kadut. Ne olivat Lampénin mielestään
Suomen pölyisimmät.
Ajetaan Hollolan, Lammin, Hauhon, Pälkäneen ja Kangasalan
kautta Tampereelle.
Syrjäntaka-niminen maalaistalo ja majatalo yllätti
matkailijan. Tai hänet yllätti nuori kaunis nainen, joka tarjoili hänelle ”seksan”,
englantilaisen teen. Hän nimitti neitoa neidiksi. Se oli virhe, sillä neito
olikin emäntä itse. ”Kouluja käynyt: neliöjuuria vedellyt, saksan ja ranskan
kielioppien kanssa kiusautunut ja 30-vuotisen sodan viidellä sormellaan
osannut. Ei ole syytä pelätä kirjallista köyhälistöä!”
Matka jatkuu läpi Hämeen ”mehevimpien” seutujen. ”Kepeäjalkainen
Everitt kulkee äänettömin askelin hyttysparvien läpi, ruis tuoksui, apilas
tuoksui, lehmät länkeröittelivät kohti kotiansa ja sekoittivat oman hajunsa
tähän tuoksahteluun mitä miellyttävimmällä tavalla – lehmänhaju heinäkuun
iltana on suloisen kirpeää – ja sittiäiset olivat hurjassa lentotouhussa.
Ajoimme hyvin varovasti, jottemme säikyttelisi kuoliaiksi seudun hevosia, sillä
Everitt peililaseineen kimalteli ja hehkui ilta-auringon leimuavassa
valaistuksessa.
Everitt 30 täydessä
hehkussaan.
Ernst Lampén ihastui eritoten Kaukajärveen Tampereelle
saavuttaessa. Hän sanoo, että järvi tulisi merkitä maan huomatuimpien joukkoon.
Erityisesti hän on ihastunut järven rannalla sijaitseviin arvohenkilöiden
huviloihin ja herraskartanoihin. Tampereella hän ajautui nautiskelemaan
skotlantilaisia virvokkeita erään rouva V:n luokse. Sieltä lähtiessä he ”huvittavat
toisiaan sievillä ja kainoilla dekameroneilla naiskäänteissä.”
Peräseinäjoki, Seinäjoki, Laihia, Vähäkyrö, Isokyrö ”ryhmittyvät
yhdeksi ainoaksi niityksi ja pelloksi.” Ilmajoella ja Kokemäenjokilaaksossa ”ikivanha
maalaiskulttuuri” saavuttaa korkeimman ilmenemismuotonsa.” Vaasa, se on juuri
sitä mitä tarkoittaa upea.” Alavuden ja Atsärin välillä alkavat mäet. ”Jollei
sitä edeltäpin tietäisi, niin näkee tulleensa savolaiseen seutuun, sillä hänpä
aina pakanuuden ajoista asti on viljellyt ja asunut korkeimmilla kukkuloilla,
mihin on vain päässyt, erillään muista, ilman läheisiä naapureita. Mieleni
värähteli nähdessäni näitä kukkuloille rakennettuja taloja: ’Högt bland
Saarijärvis moar’.”
”Eräs alkuasukas, nurmikolla istuen, huvitti meitä
mainioilla jutuillaan, mm. kertomalla paikkakunnan salapoltosta. Kotitekoinen
viina on muka niin voimakasta, sanoi hän, että jos juo itsensä humalaan, niin
tanssii sänky koko yön karusellia, niin että lujasti täytyy tarrata kiinni
sängyn laitoihin, jottei lattialle tipahda, ja vieläpä koko seuraavan päivänkin
pysytteleiksen nuhteettomassa humalassa, jos vain silloin tällöin vedellä
virkistelee vatsanesteitä.”
Lampén saapuu autoineen Jyväskylään. Everitt nousee ahnaasti mäeltä toiselle. Jyväskylä saa
kehunsa kauniista puistoistaan. Muuramesta avautuu suurenmoinen näköala
Päijänteelle. Jämsän kirkonkylässä hän näkee korkean kulttuurin tyyssijan.
Sitten seuravata luonnonkaunis Kuhmoinen, Vääksyn kanava ja Vesijärven rantaa seuraava
kaunis tie. Hän suosittaa muukalaisillekin nähtävyyksien lukumäärässä kulkemaansa
tietä Saarijärveltä Viitasarelle, sieltä Jyväskylään ja edelleen Lahteen.
Ernst Lampén päättää tarinansa automobiilimatkasta: ”Minua
elähdytti hurmaava hyvätuuli saapuessani kotiini Helsinkiin.”
Nyt on
Juhannusaatto. Juhannusruusut kukkivat juuri oikeaan aikaan tuossa navetan
seinän vieressä, riti-ratin oven edessä. Toivotan teille hyvää Juhannusta.
Kiitos. Lampénin matkakirjat ovat kyllä mielenkiintoista luettavaa, esineinä keräilykappaleitakin. Matkailijayhdistyksen vuosikirjoissakin on Lampénin artikkeleita, mm. Suursaaresta (1925).
VastaaPoistaIlmari Kianto oli 1940-luvun lopulla Päivölässä parantelemassa itseään. Äitini oli siellä samaan aikaan. Iki-Kianto maalasi äidilleni pyöreän kiven ja lähetti hänelle kortin, siirryttyään jonnekin muualle. Muka vaa mittumaaria sinulle,Pena. I.
VastaaPoistaAutoilu kotimaassa on ihanaa. Surullista on kuitenkin se, että lehmiä ei ole enää juuri missään. Ne kuuluivat minun lapsuuden ajoreissuihin. Isäni rakasti pikkuteitä, hänen kanssaan mentiin ihania matkoja. Lisäksi hän lauloi koko ajan puhtaalla tenoriäänellään. Mittumaaria kaikille
VastaaPoistaVääksyn kanava / Vesijärven kanava, yhdyskanava Vesijärveen ja Päijänteeseen.
VastaaPoistaKanavan rakentaminen alkoi 1868 ja kanava valmistui 1871.
Itse olen pienenä poikana uskaltanut mennä Kanavamestarin toimistoon ja kysyä Herra Kanavamestari kertokaa minulle, kuinka tämä kanavan tekniikka toimii.
Ja yllätys, hän sanoi minulle tule poika mukaan, niin näet.
Silloin toimintojen jälkeen ymmärsin, miten se toimii.
Vesijärjven ja Päijänteen suhteen.