Sehän on jälleen eläkeläisen aamu. Yöllä näin unta, siinä
oli tapahtumia yllin kyllin, mutta pääpointti oli se, että jouduin pitämään
esitelmää jossain rakennusinsinöörien tilaisuudessa. Tilanne oli lähes
katastrofaalinen. En muistanut yhtään lausetta tai yhtään asiaa josta voisin
puhua. Yritin keksiä joitain avainsanoja, jos nyt vaikka viisi avainsanaa, ja
voisin sitten niistä puhua. Kaikki käyttämäni sloganimaiset lauseet ja niihin
liittyvät ajatukset olivat kuitenkin pyyhkiytyneet täysin mielestä. Ainoa
muistiin tuleva sana, jolta voisin ryhtyä esitelmää rakentamaan, oli AIKA.
Aika! Kirjoitan sen sanan erilaisille paperinpaloille. Yksi niistä on sininen
paperi, jolle saan kirjoitetuksi vain kirjaimen A. Sitten paperi repeää.
Esitelmä on alkamassa ja minulla on mielessä vain tuo yksi sana ja sekin
rikkirevityllä sinisellä paperilla.
Eikö tuossa sanassa ole kaikki ainekset jotka
saattaisivat liittyä hyvään esitelmään? Kirkkoisä Augustinus sanoi joskus
vuonna 400 ajasta näin: ”Jos kukaan ei kysy sitä minulta, tiedän; mutta jos
toivoisin voivani selittää sen jollekin, joka kysyy, en tiedä."
Aristoteleen mukaan aika ei ole sama asia kuin muutos, mutta silti aikaa ei ole
olemassa ilman muutosta. Koska virtaava nyt-hetki jakaa muutokseen liittyvät tapahtumat ennen ja jälkeen esiintyviin, hän päätyy
määritelmään, jonka mukaan "aika on liikkeen luku aikaisemman ja myöhemmän mukaan". Niin että tuliko
suuren mittakaavan aika nyt selväksi? Olisihan sitä vielä voinut siteerata
suuria viisaita ajan synnystä. Aristoteles oli sitä mieltä, että aika on
ikuinen. Sitä eivät kaikki hyväksy. Jotkut sanovat, että Jumala loi ajan juuri
ennen suurta alkupamausta. Loppuuko se sitten kun kultainen Jerusalem laskeutuu
taivaalta maailmanlopun merkkinä ja ikuisen elämän alkuna. No tietysti, ainakin
jos uskomme siihen, että aika ei ole ikuinen.
Minun uniesitelmässäni ei tietenkään olisi ollut kysymys
ajan ikuisuudesta. Siinä olisi voinut olla kysymys rakentamisen elinkaaresta.
Nyt kaikki laskenta tulee tehdä elinkaarilaskentana. Kun elinkaari päättyy
tuotteelle jää jäännösarvo. Millaisia on tuotteen käyttöiät? Mietitäänpä nyt
yleiseksi tiedoksi ja viisaudeksi joitain lukuja.
Mikähän on
metsänomistajan mielestä metsän elinkaari? No, kai se on
ei-talonpoikaisjärkisen mielestä se 80 vuotta jona aikana puu kasvaa myytäväksi
tavaraksi. Niin se taitaa olla, että kaikista suunnitelluista laitoksista metsällä
ja puistoilla on se laskennollisesti pisin elinkaari. Sitten tulevat satamat,
lentokentät, rautatiet, metrot ja sillat. Kun niiden hyötykustannusta
lasketaan, laskentajaksona on yleensä 30 vuotta. Tosiasiassa tuollaiset
tuotteet ovat paikallaan yli satakin vuotta, mutta ne vaativat jatkuvasti
tapahtuvaa uudelleen rakentamista ja peruskorjausta. Maarakenteiden elinkaari
on vain 20-30 vuotta ja pintarakenteiden ikä vain 10 vuotta. Taloissa rakenteet
ovat pitkäikäisiä, mutta katot, pinnoitteet ja tekniset järjestelmät joudutaan
uusimaan 30-40 vuoden välein. Raidekulkuvälineet
ovat kestävää sorttia, jos ei nyt lasketa mukaan Helsingin edellistä
ratikkahankintaa. Ahlstomin ratikat olivat käytössä vain 15 vuotta, toisaalta meillä
on vielä ajossa 50-60 -luvuilla hankittuja neuvostoliittolaisia sähkövetureita
ja vanhimmat ajossa olevat ratikat ovat 70-luvulla käyttöön otetut Valmet-vaunut.
Helsingin metrovaunuilla taitaa olla elinkaarta jo 40 vuotta. Nämä nyt peruskorjatut
vaunut ovat selvästikin liian hyviä, ne olivat nimittäin esteenä metron
automatisoinnille. Henkilöautojen suhteen on kova poru, sillä Suomen
henkilöautokanta on keski-iältään 12 vuotta, automme ovat kansainvälisesti
katsoen liian pitkäikäisiä – niin sanovat. EU:n alueella henkilöautojen
keski-ikä on 11 vuotta ja Ruotsissa 10 vuotta. Vanhimpia eli 13-14 vuoden iässä
ovat autot itäisissä Euroopan maissa, Nuorimmat autot ovat Englannissa. Siellä
keski-ikä on alle 8 vuotta.
Satamat 100 vuotta,
teollisuudesta tuli kauppaa
Minulla on tullut tavaksi aina soitella Hannu Lehdolle
silloin kun tulee ”tänka på”. Hannu vielä pakertaa töitä, vaikka taisi olla
vuosi 1965 kun otin hänet töihin Kiviaidankadulle Kunnallistekniikka Oy:n
leipiin. Näyttää siltä, että ihmisen teknistaloudellinen elinkaari on 55
vuotta, jos Hannua pitää mittapuuna. Yleensä kai suomalaisen työikä on 40
vuotta. Hannu kommentoi minun elinkaarikaaviotani. Hän sanoi nykyisin melkein
vielä tuottavien rakennusten menevän purkuun. Esimerkkinä Haapaniemenkadun
virastotalo tai rakennusviraston talo Kasarmintorilla. Hannu vielä ihmettelee
pitääkö ikärakenteen muuttuessa esikoulut ja peruskoulut ennen pitkää muuttaa
vanhusten palvelutaloiksi. Myös alueet muuttuvat esimerkkeinä Pitäjänmäen ja
Lauttasaaren teollisuusalueet. Satamien siirtyminen pois Helsingin keskustasta
oli vielä pois laskuista silloin kun itsekin pääsin suunnittelemaan Vuosaaren
uutta satamanosaa vuonna 1975. Vuoden 1992 yleiskaavassa Jätkäsaari ja
Sompasaari oli merkitty selvitysalueiksi. Kaupunginvaltuusto teki päätöksen
Vuosaaren sataman rakentamisesta vuonna 2002. Jätkäsaaren satamakäyttö alkoi
100 vuotta sitten ja asuntorakentaminen aloitettiin vuonna 2010. Sompasaari oli
aikoinaan kaupunkilaisten virkistäytymispaikka ja puisto. Vasta sotien jälkeen
siitä tuli Sörnäisten sataman laajennus roro-liikenteen käyttöön. Alueen
asuntorakentaminen alkoi vuonna 2008, mutta on vasta nyt vauhdissaan.
Ehkä suurin muutos
kaupungin maankäytössä on ollut satamien ja teollisuusalueiden häviäminen.
Kuvassa näkyy keltaisella Eliel Saarisen vuonna Pro Helsingfors -suunnitelmassa
piirtämät teollisuusalue- ja satamavaraukset. Punaisella on osoitettu vuoden
1960 yleiskaavan teollisuusaluevaraukset ja sinisellä viimeisimmän vuonna 2016
vahvistetun yleiskaavan toimitila-aluevaraukset. Kaupunki on joustava
järjestelmä. Tosin puistoista ja viheralueista on viime vuosina ryhdytty
pitämään tiukasti kiinni. Vastavoima taas levittäisi kantakaupunkia tyhjälle
maalle nykyisen rakenteen välitiloihin. Tunnelimies Vesterbacka taas haluaisi
rakentaa pari 50000 asukkaan kaupunkia Suomenlahteen nykyisten Helsingin ja
Tallinnan kasuunien tienoille. Laivan lipuessa ohi kasuunien katselen sitä
merimaisemaa ja pyörittelen päätäni.
YSS suuri MAL-keskustelu
Kesken kaiken elinkaarimietinnän ajauduin
Yhdyskuntasuunnittelun Seuran suuren MAL-keskusteluun. Tilaisuus pidettiin
Oodissa, joka antoi minulle tilaisuuden ensimmäiseen vierailuun talossa. Liian
suuren annostuksen välttämiseksi tutustuin vain pohjakerrokseen. Jätin
varsinaisen kirjaston seuraavaan kertaan. YSS oli haastanut keskustelutilaisuuteen
MAL-prosesseissa kouliintunutta väkeä. Tilaisuus oli siinä mielessä kivasti
järjestetty, että panelistit olivat koko ajan puheenjohtajan ja
kanssapanelistien pommitettavana. Tai oikeastaan pommituksesta ei ollut
kysymys, sillä kaikki keskustelijat olivat taustastaan johtuen MAL-uskovaisia.
Yhtään poikkiteloista sanaa ei kuultu. Minulla olisikin toivomus: järjestäkää
ihmeessä tilaisuuksiin jotain särmää. Muuten ne vaikuttavat
lahkolaisseurakuntien tunnustuskokoukselta. Ajattelin olla aivan hiljaa
kokouksen aikana, mutta sitten julkisuudenhalu voitti luontaisen
vaatimattomuuteni. Epäilin logiikkaa vääräksi keinoksi lähestyttäessä MAL-ongelmavyyhteä.
Goethea ja Roger Wingrenin tulkintaa siteeraten halusin muistuttaa, että
logiikan ankaruudesta ja käsitteiden selkeydestä tulee liian pinnallinen tapa
kuvata kaupungin kaltaista ajan ja tilan taideteosta, jossa totuudesta ja valheesta
syntyy kolmas elementti, joka lumoaa meidät. Halusin myös väittää kaupunkien
tiivistämisen ja raskaan raideliikenteen rakentamisen olevan kasvihuoneilmiön torjunnassa
marginaalisessa roolissa – kannatettavia ja tärkeitä sinänsä. Tästäpä
puheenjohtaja luokitteli minut tiivistämisen vastustajaksi. Tunsin itseni lähes
loukatuksi, olinhan sentään joskus saanut kuolemattomuutta lanseeraamalla
lauseen ”kompakti kaupunki on kontaktikaupunki”. Tilaisuuden jälkeen istuimme Auri
H:n ja Matti V:n kanssa kahvilla Oodin taipuvien kattojen alla. Ihmettelimme,
miten kukaan enää ehtii suunnitella kaikkien kokouksissa istumisten jälkeen.
MAL edustaa ns.
lyhyen elinkaaren suunnittelua ja sopimista. Kaari on kuitenkin raskaiden
investointien elinkaaren mittainen, siis 30 vuotta – yhden sukupolven verran. Taisipa
Hyvinkään Jyrki mainita hankeinvestointien toteutusjärjestyksen olevankin se
MAL-selvittelyn pihvi. Tilaisuuden alustuksen piti MAL-maestro Matti Vatilo. Panelisteina
esiintyivät Jyväskylän yleiskaavapäällikkö Leena Rossi, Hyvinkään
kaupunginjohtaja Jyrki Mattila, asunto-ohjelmapäällikkö Mari Randell Helsingin
kaupunginkansliasta, Kaupunkitutkimus TA Oy:n toimitusjohtaja VTT Seppo Laakso
ja liikenneneuvos Petri Jalasto. Kokouksen puheenjohtajana toimi Sitran
viestintäasiantuntija Samuli Laita.
Vivian
Elinkaari on ihmeellinen juttu. Kaikista ihmeellisin on
ihmisten elinkaari. Hannusta jo kirjoitin. Itseäni olen joskus ihmetellyt. Enimmäkseen
olen kysynyt ja ajatellut hyviä kavereitani jotka ovat siirtyneet manan majoille.
Ajatellut kummissani ja haikeana. Aina tulee mieleen, että heiltä pitäisi
kysyä, ihmetellä ajan kulua ja arvioida uusia ilmiöitä. Sitten aivan kuin
yllättäen huomaa, ettei kaveria ole.
Törmäsin ihmeelliseen elinkaareen juuri toissa päivänä.
Etsimme Yle Areenasta jotain katsottavaa. Sieltä löytyi tällainen linkki:
Vivian Maier eli vuosina 1926-2009. Hän toimi
lastenhoitajana useissa perheissä Chicagossa ja New Yorkissa. Hänen äitinsä oli
ranskalainen. Äidiltä perintönä Vivianilla oli hienoinen ranskalainen korostus.
Kuollessaan tuntemattomana ja köyhänä häntä kutsuttiin ranskalaiseksi naiseksi.
Häneltä jäi vuokrattavaan varastoon 120000 negatiivia. Vuokrat olivat jääneet
maksamatta. Varasto tyhjennettiin ja tavarat vietiin huutokaupattaviksi. Nuori
mies John Maloof etsi valokuvia Chicagosta. Hän tarvitsi niitä kuvitukseksi
johonkin mitä oli tekemässä. Hän osti laatikon 380 dollarilla. Tämä tapahtui
vuonna 2007. John ihmetteli mitä negatiiveilla tekisi. Postaili niitä sitten
jollekin sivustolle ja sai riemunkiljahduksia katsojilta. John ryhtyi uudelleen
etsimään Viviania Googlesta. Hänpä löysikin kuolinilmoituksen vuonna 2009. Ja sitten löytyi
jokin paperilappunen, jossa oli puhelinnumero. Kerä alkoi aueta. Siitä kertoo
tuo filmi, jonka linkki oli tuossa edellä. Nyt, kun ryhdyin uudelleen filmiä katsomaan,
tajusin vasta, että negatiivit olivat Matloofin jakelussa jo Vivianin eläessä. Filmi
on mielenkiintoinen. Se kertoo miten ihminen voi elää kerroksellista elämää.
Samaan elämään voi sisältyä useita elinkaaria. Jokaisella meistä varmasti.
Mutta harvalla jotain niin suurenmoista kuin mitä tämä nainen, Vivian teki
kameransa kanssa.
Helsingissä, Kaapelitehtaan valokuvamuseossa on nyt
avoinna Vivian Maierin kuvia esittävä näyttely. Sinne kannattaa ehdottomasti
suunnata askeleensa. Näyttelyn nimi on Omakuva
ja sen varjo. Esillä 83 kuvaa ja kaitafilmejä. Näyttelyn nimikin kertoo,
että kuvissa esiintyy valokuvaaja tai hänen varjonsa. Heijastukset
tulevat peileistä, ikkunoista ja hyvin usein autojen kiiltävistä pinnoista,
ikkunoista, peileistä tai pölykapseleista. No mitä, kyllä kai se lisää
automiehen kiinnostusta. Ovathan nuo heijastavat esineet olleet jo sinänsä oman
kiinnostuksen kohteina - silloin joskus.
Näin se taas meni pieni jakso eläkeläisen elinkaarta.
Kivaa on!!
Viimeisessä kirjassani olen käsitellyt aikaa siten, että avaruusaika on suora ja ihmiselämän aika on jana. Tervehdys, I
VastaaPoistaVertailukuva eri rakenteiden ja alueiden käyttöiästä on havainnollistava, mutta hyvä huomata, että kuva on yleistys. Nykyinen tekniikka pyrkii kaupallisista syistä mahdollisimman lyhyeen tekniseen elinkaareen. Tuotteiden pitäisi hajota heti kun takuuaika on umpeutunut. Talon ulkovaippa on kuvassasi 40v, mutta esim, Finlandiatalossa se kannattaa uusia 5-10 vuoden välein.
VastaaPoistaJumalalle 1 päivä on kuin 1000 vuotta, mutta ihmiselle aika taitaa olla mysteeri. Kun Einstein 115 vuotta sitten sitoi sen valon nopeuteen ei tuo ajan käsite ainakaan havainnollisemmaksi ihmispoloiselle tullut. Kiitos Pena blogeistasi.