Jotkut paikat muodostuvat
ihmiselle erittäin rakkaiksi. Koti ja asuinpaikat, koulu ja kesäpaikat, niistä
muodostuu tärkeitä muistojen kohteita. Tuskin sitä työpaikkaakaan monet
kielteisesti muistelevat. No, jotkut harvat niin tekevät, ne joilla on ikäviä
muistoja. Minulla ei sellaisia muistoja ole mistään työpaikoista. Eipä niitä
kotimaassa monia ollutkaan, sattuihan niin että koko insinöörielämäni olin
töissä Lauttasaaressa. Työpaikka vaihtui Kiviaidankadulta Itälahdenkadulle,
sieltä edelleen Nahkahousuntielle ja Melkonkadulle ja lopulta Heikkiläntielle. Ulkomaan
työkohteet ja työpaikat sen sijaan vaihtuivat laajalla kaarella. Ensin
Kuwaitiin ja sieltä Algerian kautta Libyaan, siellä jopa 25 vuoden pysäkki, välillä
Syyriaan ja Saudi-Arabiaan, jopa piipahduksilla Irakiin. Eivät aivan yrityksiä
vaille jääneet Malesia tai Vietnam eikä Zimbabve tai Ethiopia.
Olen kirjoittanut
paikoista joihin en voi mennä. Niihin kuuluivat: Riivattu Tripolin Medina
Kadima, Riivattu Algerin Kasbah, Riivattu Damaskoksen Suora katu, Riivattu
Bagdad ja Tigrisin rantapuisto, Riivattu Kairo Nile Hiltonin takamailla.
Olisihan luetteloon vielä mahtunut muitakin riivattuja paikkoja, ennen
turvallisia, nyt turvattomia, mutta olkoon näin symboleina. Näin kirjoitin: http://penttimurole.blogspot.com/2014/08/nyt-en-voi-sinne-menna.html
Tuohon vuonna 2014 tehtyyn blogiin sain kaksi
kivaa kommenttia. Ensimmäisen lähetti Pekka Aalto ja toisen lähetti Tarja
Laine. Ne kuuluvat näin: Pekka Aalto
7. elokuuta 2014 klo 12.58: ”Kiitos taas hyvästä kesäkirjoituksesta. Aleksis
Kivi ja Piru näyttivät meille krapulaisille Simeooneille skenaarion Mammonan
ylivallasta. Sen, mitä nykyiset talousviisaat eivät ymmärrä tai uskalla sanoa.
Pirusta tuli mieleen, että Mammonan tien raivaajana käytettiin alkuaikoina
Pirun käänteishahmoa eli Jeesusta, hänen lähetyskäskyään ja uskonsotia. Pappien
ja aseiden perässä hiippaili kapitalisti. Tulokset eivät ole vastanneet
odotuksia. Nykyisin Mammonan kyytipoikana ja vientituotteena on demokratia;
sekin aseilla tuettuna. Kalliiksi käy sekä taloudellisesti, että
inhimillisesti. Kiinalainen Mammona toimii kansantalouksien ja luonnonvarojen
haltuunotossa suorasukaisemmin. Se etenee ilman uskontojen ja aatteiden
suojavaatteita. Samaan aikaan demokratiat ovat alkaneet syödä häntäänsä
vakoilemalla omia kansalaisiaan.”
Tarja Laine
8. elokuuta 2014 klo 15.38: ”Kuljin myös 80- ja 90-luvulla Egyptin ja Tunisian
kapeilla kujilla, Lamun saarella, Etiopian maaseudulla ja haaveilin myös Penan
alueista. Silloin nämä maat tuoksuivat arkisen todellisuuden lisäksi
granaattiomenilta ja jasmiininkukilta, seikkailuilta ja saduilta. Oli myös
tulevaisuus, lupauksia ja vapautta täynnä. Pelko oli vain pieni satunnainen
nipistys vatsanpohjassa.”
Pääset
retkille Googlen avulla
Nyt on ihmeellinen
mahdollisuus tarkastella maailmaa. Siitä puuttuivat tuoksut ja jasmiininkukat,
mutta ei myöskään mahasta nipistele. Se on Googlen Earth -maailma. Satelliittikuvia on pariltakymmeneltä
vuodelta. Se on lähes uskomatonta, että missä tahansa maailmalla voit nyt
tutkia maankäyttöä, tehdä ”paikkatietoanalyysiä”, selvittää kasvillisuutta,
laskea parkkeerattuja autoja ja käveleviä ihmisiä. Minulla onkin tullut tavaksi
vilkuilla vanhoja ”omia” paikkoja ja verifioida tapahtunutta kehitystä. Katsoa
miten entisten valkoisten kattojen päälle on kertynyt aavikon hiekkaa, ihmetellä
asuttuja paikkoja tai käyttämättömiksi jääneitä paikkoja, katsella
jätevesipuhdistamolta erämaahan valuneen veden reittejä, miettiä jätettiinkö
puut sittenkin kastelematta ja valuiko tuo arvokas vesi hukkaan ja haihtui
ilmaan. Pienempi huoli on siinä että huolella suunnitellut suihkulähteet eivät
pulppua ja vesialtaat ovat tyhjinä. Tosiasia nimittäin on, että monet
suunnitellut alueet ja/tai talot ovat jääneet rakentamatta, osa valmiiksi
rakennetuista on jäänyt käyttämättä ja osa on käytön jälkeen tuhottu. Katselen
nyt paria kolmea kohdetta. Katselen Libyan Jufran hallintokeskusta, Jufran
asuntoalueen toria ympäristöineen, Ras Lanufin kerrostalokorttelia ja Kuwaitin Jahran
keskustaa ja Safat aukiota. Sivussa vilkaisen vielä Jufran sotilaskenttää.
Jufran hallintokeskus peittyy
hiekkaan?
Jostain syystä minä aina
suunnistan Libyan Jufraan, kun haluan matkailla virtuaalisesti. Jufra on
keidaskaupunki, tai oikeastaan kolme kaupunkia, 300 kilometriä Välimeren
rannalta kohti Saharaa. Jos haluat matkustaa Hunista Saharan poikki vihreille
seuduille sinun on varauduttava 1500 kilometrin matkantekoon. Jufran
hallintokeskus suunniteltiin ja rakennettiin Libyan ikioman gaddafilaisen
heimokultturin sävyttämän hallintojärjestelmän toiseksi pääkaupungiksi. Toisena
tai ensimmäisenä pääkaupunkina olisi Sirte, Välimeren rannalla, 250 kilomerin
päässä, Gaddafin oman heimon koti. Jufran hallintokeskuksen arkkitehtuurin
suunnitteli Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy. He toimivat Devecon Oy:n
alikonsultteina. Kerrospinta-alaa hankkeelle kertyi 75000 k-m2. Turkkilaiset
rakensivat ja suomalaiset valvoivat. Ihmeellinen paikka keskellä erämaata.
Kaikki talot kunnossa, mutta 90 % tyhjiä. Vuoden 2019 kuva on ilmeisen kovan
hiekkamyrskyn jäljiltä – kakki näyttää olevan hiekan peitossa.
Jufran
suunnitteluun liittyi myös laaja asuntoprojekti. Kaiken kaikkiaan asuntoja
rakenettiin 2400 kpl. Jufralaisella perhekoolla tuo tarkoittaa yli 10000
asukasta. Jufran suunnittelua tilaajapuolella johti Hafad Zaidan. Legendaarinen
mies. Hän menehtyi muutama kuukausi sitten. Hän on jokaisen virtuaalimatkani
virtuaaliolento.
Ras
Lanuf, öljyteollisuuden kaupunki Sirten lahdella
Ras Lanufin uusi kaupunki
30000 asukkaalle oli suunnittelijan suuri toteutunut haave. Työ tilattiin
vuonna 1980. Kari Lautso veti projektia. Markku Piispanen hoiteli työn
valvontaa. Turkkilaiset rakensivat. 100 suomalaista suunnittelijaa sai töitä.
Kari Somman kynä sauhusi. Loppujen lopuksi vain puolet kaupungista tehtiin. Se
valmistui vuonna 1985. Sisällissota pyyhki vuonna 2010 kaupungin ohi.
Satelliittikuvista ei voi päätellä vaurioita. Kaikki näyttää normaalilta.
Pysäköidyt autot kertovat elämän olevan paikalla. Yhtään ihmistä ei kuitenkaan
näy kävelyllä meidän hienoilla raittipoluillamme.
Olli Kivinen
piirsi Ras Lanufin kaavaa Karhusaaren huvilassa. Hannu Kiiskilä Jussi
Jauhiaisen tallista piirsi hienot kerrostalokorttelit. Rakennettiin koulut ja
lastentarhat. Keskustaan käytiin hakemassa oppia Granadasta ja esitettiin
suihkukaivojen sarjaa vanhaan ottomaaniarkkitehtuurin tyyliin. Keskusta jäi
rakentamatta ja puolet kaupungista. Haluaisnko nyt mennä ajelemaan pitkin
Raslan katuja? Haluaisin tietysti, mutta jos menisin sinne Jauhiaisen Jussin
kanssa pyytäisin häntä pitämään kameran piilossa. Saattaisi olla että Haftarin
joukot eivät tykkäisi kuvaajista – näin vanhoja muistellessa.
Jahran kaupunkikeskusta Kuwaitissa
Kuwaitin Jahra on kaupunki, joka sijaitsee 30 km länteen
Kuwaitin kaupungista. Jahrasta alkaa valtatie 80, joka johtaa pohjoiseen kohti
Basraa ja Irakia. Tämä tie oli Irakin joukkojen katastrofaalisen tuhon paikka
heidän paetessaan Yhdysvaltojen johtaman liittouman iskua helmikuussa 1991.
Jahra on vanha keidaskaupunki, nykyisin 300000 asukkaan kuvernoraatti. Devecon
Oy sai Jahran keskustan suunniteltavaksi vuonna 1975. Tämän jälkeen saimme vielä tehtäväksi alueen
katujen suunnittelun. Keskustan kadut ovatkin ainoa asia joka on Jahrassa
toteutettu meidän suunnitelmiemme mukaan.
Jahran
keskustan suunnitelma tuli kansainvälisen tarjouskilpailun tuloksena. Tehtävänä oli laatia 100000 asukkaan uuden kaupungin keskustan
asemakaavallinen ja kaupunkikuvallinen suunnitelma. Keskuksen kooksi oli
määritelty 170 000 kerrosneliömetriä. Suunnittelua johti Deveconin hallitus
kokonaisuudessaan: Tekn. lis. Matti Koskimies, arkkitehti Juhani Jauhiainen,
tekniikan tohtori Eero Paloheimo, DI Ilmari Nikander ja DI Pentti Murole.
Ryhmän kaupunkisuunnittelun asiantuntijaksi olimme saaneet professori Olli
Kivisen. Projektipäälliköksi palkattiin arkkitehti Reijo Jallinoja. Jatkotyönä
saatua katusuunnitelmaa johti DI Raimo Vuori. Jallis ehdotti keskustaan
elementtirakentamista. Tätä eivät kuwaitit hyväksyneet. He eivät myöskään
hyväksyneet kamelin kuvia raportin takakanteen. Ehkä meistä kuitenkin pidettiin,
sillä saimme vielä suunniteltavaksi ja valvottavaksi Kuwaitin pääaukion eli
Safat Squaren rakentamisen sekä vielä Abdul Razakin laajan jalankulkualituksen rakentamisen.
Miltähän ne nyt näyttävät? Katsotaan.
Safat Square Kuwaitin keskustassa
Arkkitehti Yrjö Sahlstedt eli ”Yki” CJN Oy:ltä suunnitteli
Kuwaitin pääaukion. Safat Square valmistui 1986. Hi tech’ia edusti
muodonantajana toiminut papukaijaviivoitin. Valvonnan hoiteli ins. Hannu
Hermunen. Kuwaitissa oli muitakin hankkeita, joissa suomalaiset olivat mukana.
Reima Pietilän suunnittelema ulkoministeriön palatsi tuli myös valmiiksi vuonna
1986. Ekono Oy oli vielä mukana uuden suuren palatsin rakennustyössä.
Oikeastaan ihmeellistä miten juuri Kuwaitista tuli näinkin suuressa määrin
suomalaisten työmaa. Safat aukiota, kun katselee, havaitsee muutoksen. Aukio uppoaa pilvenpiirtäjien helmaan.
Hunin torilla yllätys
Palaan matkallani vielä Libyan Jufran torille. Vuonna
2003 asunnot oli rakennettu ja koulukin näkyy kuvassa. Torialue oli tyhjänä.
Vuoden 2017 kuvassa torilla on nähtävissä useita rakennuksia. Siellä on
vesitornin eteläpuolella kulttuurikeskus. Pääkadun eteläpuolella on
kaupungintalo ja kauppakeskuksen rakennukset. Neljä miestä seisoo Jufran
keskustassa vuonna 1991. Silloin kaikki oli vasta alullaan. Oikealta lukien
miehet ovat Pekka Rautimo, Yussef Dabaiba, Hafad Zaidan ja meikäläinen.
Itse
asiassa Jufran toriin sisältyy mieltä kiihottava salaisuus. Vasemmalla on
satelliittikuva vuodelta 2017. Oppilaita näkyy koulun pihalla. Koulu ei ollut
meidän tekemämme, se oli libyalaista standardityyppiä. Autoja on parkkeerattu
hallintorakennuksen äärelle. Supermarketia ja soukia ei ole otettu käyttöön. Ne
on kuitenkin rakennettu ja kaiken lisäksi meidän piirustuksiemme mukaan. Ehkä
ne valmistuivat joskus 2005 paikkeilla. Me emme lainkaan tienneet tästä
prosessista. Mielenkiintoista ja jotenkin ällistyttävää. Joku tekee useita
taloja Jussin ja Dyniksen kuvien mukaan meidän tietämättämme! No, arvaamme
tietysti, että se joku oli ystävämme Hafad. Ehkä häneltä oli puhelinnumero
unohtunut.
Sotilaslentokenttä Jufrassa
Jufran kentällä oli paljon erilaisia konetyyppejä.
Tärkeimpiä olivat neuvostoliittolaiset MIG 25 -koneet, Tupolev 22- ja Antonov
22 -koneet. Kenttä rakennettiin 80-luvulla. Se sijaitsee aivan Hunin kaupungin
naapurissa. Tai oikeastaan pitäisi sanoa sijaitsi. Nyt kentällä ei näytä olevan
minkäänlaista toimintaa. Eipä sitä toimintaa ole ollut 20 vuoteen. Ehkä sinne
laskeutuu matkustajakone pari kertaa viikossa. Google Earthin satelliittikuvat
kertovat kentän toimimattomuudesta. Vuoden 2003 kuvissa kentällä seisoo Migejä,
Tupoleveja sekä Antonoveja. Osa on sijoitettu katettuihin suojiin, osa taas
avoimiin hiekkapenkkasuojiin. Koneita on kaikkiaan ehkä 60 kappaletta. Melkoinen
konemuseo siis. Samat koneet seisovat tänään samoilla paikoilla joilla ne
seisoivat jo vuonna 2003. (Kannattaisiko Vantaan ilmailumuseon tehdä
toiviomatka Jufraan ja ostaa tuliaisiksi hieman nähtävää.) Vain muutama kone ja
joku hangaari on vaurioitunut Naton pommituksista 2011. Koneet ovat jääneet paikoilleen
huollon ja lentäjien puutteessa ja olleet siinä tilassa jo neljännesvuosisadan.
Libyan Gaddafin vastainen sisällissota alkoi helmikuussa vuonna 2011. Hallinto
pommitti kapinallisia. Jufran kentältä ei yksikään kone näytä liikahtaneen. Uutiset
kertovat Benghazin kenraali Haftarin ottaneen Jufran haltuunsa vuonna 2017.
Kuka sitä tänään hallitsee – en tiedä. Minä vierailin Jufrassa 10 vuoden aikana
1999- 2010 ehkä 200 kertaa. En koskaan muista nähneeni tai kuulleeni mitään
erityistä ilmaharjoitustoimintaa alueella.
Muutoksessa mukana, hyvässä ja pahassa!
Oikeastaan se muutos jossa on ollut itse mukana, ehkä
minimaaliselta osalta vaikuttamassakin, se melkein järkyttää. Muutos oli
erityisen nopea öljymaissa. Kuwaitin asukkaat olivat vielä vuonna 1950 ylpeitä
beduiineja. Hunin kaupungin asukkaat Libyassa elivät vielä 50-luvulla
ekologisissa kaupungeissaan. Äkillinen rikastuminen muutti tapoja ja kulutusta,
mutta eniten se muutti kaupunkeja ja kyliä.
Vanhat rakentamisen struktuurit räjähtivät taivaalle ja laskeutuva romu
jäi ilmaan roikkumaan. Näin syntyivät pikkumanhattanit maailman turuille.
Niiden synnyttämisessä ovat olleet innolla mukana kaikki maailman
arkkitehtuurin huipputekijät. No ehkä se
oli itse Corbu, joka loi viruksen, joka sitten on tuhoisasti tartuttanut kaikki
maailman kaupungintekijät. Nyt virus on saanut jo suomalaiset valtaansa.
No tähänkö se päättyi tarinointi? Niin päättyi, palattiin
kotiin virtuaalimatkan virkistämänä. Tai väsähditkö lopullisesti? Jos haluat
vielä katsella kuvia vientiaikojen huumasta klikkaa: http://penttimurole.blogspot.com/2015/05/jaipurin-raaja.html
Jännittävissä paikoissa olet toiminut. Oletko pitänyt päiväkirjaa vai miten voit muistaa noin hyvin?I.
VastaaPoistaNiinpä niin, mutta tämä blogialusta on tarkoitettu lähinnä poliittisluonteisille kannanotoille; ei oikeastaan henkilökohtaisille matkamuisteluille. Blogisti voisi aivan hyvin kysyä itseltään, ketä muuta tuommoiset kiinnostavat?
VastaaPoistaHoitanet alustaongelmasi omalla alustallasi, minulla ei sen kanssa ole mitään tekemistä, minä istun omallani.
PoistaPenalla on kiehtova kirjoitustapa ja hän on kulkenut ja nähnyt paljon. Kirjoitukset ovat tosi kiinnostavia. Jos ei ole positiivista sanottavaa, voi olla lukematta ja vastaamatta.
PoistaHei Pena
VastaaPoistaBlogisi johdatti kiinnostavalla tavalla elämäsi työpaikkoihin lähellä ja kaukana. Varhaiset kuvat ja nykynäkymät eroavat toisistaan. Kestävän suunnittelun ja rakentamisen näkökulmasta on hyödyllistä pohtia mikä on muuttunut. Vaikkei kaikkiin paikkoihin enää pääse niin satelliitit kuitenkin. Luonto ottaa omansa nopeasti vallankin, jos uuskaupungit on jätetty tyhjilleen vrt. Sadat City Kairon ja Alexandrian välillä. Muitakin esimerkkejä löytyy - Mobuton Gadolite ent. Zairessa. Huikeita hukkainvestointeja. Meillä autioituva maaseutu pitää sisällään ihmisten uurastusta joka maatuu ja lahoaa. Vaikea keksiä ratkaisuja. Tässä mielessä blogisi oli oivallinen myös herättämään kestävän suunnittelun ja rakentamisen eettisiä pohdintoja.
Kari