Kansaa
istui Lasipalatsin Bio Rexissä tuvan täydeltä. Oli kysymyksessä Helsinki Design
Week -arkkitehtuuri- tai oikeastaan muotoilutapahtuma. Muodin mukaan
järjestetyt ”pecha kucha” -luennot antoivat tilaisuuden etupäässä nuorille,
mutta hieman myös vanhemmille suunnittelijoille mainostaa innovaatiotansa.
Esitelmät eivät saaneet aikaan mitään suurempaa ahaa-elämystä. Sen sijaan tuo
kansan määrä maksullisessa luentotilaisuudessa – se oli positiivinen yllätys.
Minä
jouduin mukaan pienessä sivuroolissa. Olli Hakanen – Helsingin kehittämisen Don
Quijote, hän oli kutsunut minut kommentoimaan laatimaansa Pasila-suunnitelmaa.
Suunnitelma kuului ARMI - säätiön suojissa kehiteltyyn ”Entä jos?” -sarjaan.
Tilaisuuden aluksi saimme nähdä filmin. Filmin tekijänä oli Antti Auvinen,
mutta ajatuksen isänä ja paatoksellisena guruna oli Olli itse. Tuo filmi oli jo
netissä, mutta nyt käyttäjä on sen poistanut, pannaanpa sitten vain traileri http://vimeo.com/104009119 .
Olli Hakanen yrittää armottomalla
tarmolla kääntää maailmanpyörää Helsingin tasolla. Hän on oikealla asialla,
mutta liianko myöhään? Hän ei myöskään tyydy pelastamaan sitä mikä
pelastettavissa olisi - vaan haluaa kaiken. Mitä olisi pelastettavissa? Ollin
suunnitelmia löytyy vaikka täältä: https://www.facebook.com/EntajosHelsinki
Mitä
Olli haluaa: Olli siis haluaa toisenlaisen silmukkamuotoisen Pisaran ja sen lisäksi
Pasilan huoltoratapihan pois siirrettäväksi. Näin voitaisiin koko
Pohjois-Pasila rakentaa – ja hänen iskulauseittensa mukaan rakentaa 100000
asukkaan puutarhakaupunki. Hän haluaa myös poikittaisen junaliikenteen (esim.
Turun ja Kouvolan välinen) pois Helsingin rautatieasemalta. Ne junat ajaisivat
rantaradalta pääradalle Pohjois-Pasilassa tulematta Helsingin keskustaan. Ihmiset
siirtyisivät sieltä keskustaan silmukkana ajavalla Pisaralla. Tuossa Ollin
suunnitelmassa olisi paljon kommentoitavaa – ja olenhan jo sitä
kommentoinutkin. Erityisesti olen kommentoinut mitoitusta. Mutta olisi kyllä
muutakin kommentoitavaa. Esimerkiksi se miten erittäin tärkeä Lentorata tähän
systeemiin liittyy?
Enhän minä noita Ollin suunnitelmia
hulluina pidä. (Vasemmalla Ollin kuva). Olinhan itsekin laatinut Helsinki GHV -kilpailuun
tuon oikeanpuoleisen kuvan mukaisen ehdotuksen Pasilan kehittämisestä. Se ei
kuitenkaan palkintolautakuntaa miellyttänyt.
Pää
räjähtää
Omassa
kommenttipuheenvuorossani sanoin filmiä pään räjäyttäväksi. Pää räjähti
toisaalta siksi, että esitys oli täynnä paatosta ja toisaalta siksi, että tuon
mielikuvituksellisen paatoksen sisään kätkeytyi hyviä ajatuksia. Sanoin vielä
byrokratiaa liian kovaksi vastustajaksi. Väitin etten koskaan elämässäni ollut
ollut kykenevä byrokratian muuria murtamaan. Byrokratian linnoitusmuuri on yksi
niistä kolmesta muurista, jotka meitä ympäröivät. Suunnittelijoina olemme
näiden muurien ulkopuolella. Pyrimme sisään, yhteyteen yhteiskunnan kanssa. Se
on sisällä, vai onko se muurien ulkopuolella? No, leikitään että se on sisällä
ja rosvot ulkopuolella. Byrokratian lisäksi meidän esteenämme on ihmisten luoma
välinpitämättömyyden muuri ja vielä normien ja standardien muuri. Byrokratia
asettelee omat sääntönsä ja laatii myös nuo normit ja standardit – joskus ja
usein poliitikkojen tuella. Sääntöihin alistuvalle byrokratia on hyvä. Sääntöjä
rikkovaa rangaistaan. Byrokratian muurin voi joskus ylittää, mutta se onnistuu
vain jos ratsastaa kullalla lastatulla aasilla. Vaarana kuitenkin on että
muuttuu itsekin aasiksi. Kultaa ei Olli Hakasella ollut, tiedä oliko aasiakaan?
Rakas
ystäväni Maija Kairamo, hänpä käyttikin ensimmäisen yleisöpuheenvuoron. Maija,
Viipurin kirjaston sankaritar, milteipä papitar, hän halusi muistuttaa
nuoruuden töistä. Hän ei uskonut minun pessimismiini byrokratian muurin
valloittamattomuuden suhteen. Hän kertoi jostain tälle sukupolvelle ja Bio
Rexin kuulijajoukolle tuntemattomasta menneisyyden taistelusta.
Se
taistelu voitettiin. Siis mitä? No kysymys oli Katajanokan kanavan
säästämisestä. Byrokratia oli laatinut suunnitelman Katajanokan kanavan
täyttämisestä ja muuttamisesta nelikaistaiseksi kaduksi. Tämä katu oli osa ns.
keskustan kehäväylää, joka jatkui edelleen Kauppatorin läpi (tai ali)
Tehtaankadulle. Hienot perspektiivikuvat oli piirretty. Kuvan tekijänä oli asemakaavaosastolta
kanadalainen arkkitehti John Williams, Toronton poika, kansantanhujen
harrastaja. Syylliseksi tähän suunnitelmaan Maija leimasi Smith-Polvisen ”suuren
liikennesuunnitelman”. Totta puhuen Katajanokan kanavan täyttäminen näkyi
ensimmäistä kertaa Lindegren-Kråkströmin keskustasuunnitelmassa vuodelta 1954.
Smith-Polvisen liikennesuunnitelmaa taas alettiin työstää vuonna 1965 ja se
valmistui vuonna 1968. Katajanokan täyttämisidea syntyi jo ennen ”suurta
liikennetutkimusta”.
”Nuorten arkkitehtien ryhmä”
täydennettynä yhdellä nuorella insinöörillä ei voinut hyväksyä tuota kuvassa (asemakaavaosaston
kuva tammikuulta 1964) esitettyä Katajanokan kanavan täyttämistä ja esitti
kirjelmän kaikille valtuutetuille. Prosessi pysähtyi, kanava säästyi. Tästä
tempusta Maija halusi muistuttaa suurta Bio Rexin audienssia. Byrokratian
selättäminen on siis mahdollista – tästä Maija halusi kertoa.
Taistelun
melskeessä valtuustossa pidettiin hauskoja puheenvuoroja. Vai mitä sanotte
tästä: Nils-Eric Procopé ruotsalaisesta kansanpuolueesta oli meidän puolellamme.
Hän syytti esittelevää virkamiestä Amerikalla pelottelusta. Amerikassa kuulemma
kaupungit ovat joutumassa ”liikenneitsemurhan” kohteeksi. Tähän Procopé
vastasi, että emme elä Amerikassa ja että meillä auton merkitys ei tule 20-30
vuoden jaksolla olemaan sama kuin Amerikassa. Hän muistutti, että
sivistyksellinen itsemurha - cultural suicide - on vähintään yhtä suuri vaara
kuin liikenteen aikaansaama itsemurha - traffical suicide.
Niin
kumpaa itsemurhaa olemme nyt tekemässä? Luurangot nousevat kaapista.
Margho eli Markku Annila, eli
itsekin vetoomuksen allekirjoittanut arkkitehti teki tämän kuvan ja kysyi ”saa
nähdä kuinka valtuustossa käy”.
Mikko
Aho ja vasta-aallokko
Ystäväni
Mikko Aho, omnipotentti virastopäällikkö, hän lohdutti Maijaa. Nyt ei eletä
noita aikoja. Nyt vallitsee vuorovaikutus ja sereeninen suunnittelurauha. Nyt
eivät tuollaiset keinot ole tarpeellisia! Asukasvuorovaikutus toimii ja kaikki
on laillisessa kontrollissa. Tuostapa jäin hieman äimäksi. Niinkö se on?
Muistelin sitten lähettäneeni Mikolle toivomuksen ns. vastasuunnitelmien
asiallisesta käsittelystä. Se tapahtui blogissani http://penttimurole.blogspot.fi/2014/05/olli-hakanen-aikamme-don-quijote.html
Vasta-aallokko
2014
”Pitäisikö
tehdä kriittinen läpileikkaus käynnissä olevista hankkeista? Sen nimi voisi
olla VASTA-AALLOKKO - projektikokonaisuus, jossa hakijat, kansalaiset,
tutkijat, yhteisöt voivat ehdottaa määrittelemiensä hankkeiden sosiaalisten,
teknologisten ja taloudellisten vaikutusten tutkimusta. Oleellista olisi, että
hankkeissa voitaisiin tuoda esiin kriittinen ja kriisitietoinen lähtökohta.
Siinä toteutuisi EU:n vanha imperatiivi sosiaalitieteiden ja
teknologiatieteiden vuoropuhelusta.
Tyypillisiä
ohjelmaan hyväksyttäviä hankkeita olisi mm. tässä blogissa esillä ollut Olli
Hakasen ja ARMI – yhteisön hankekokonaisuus, kasvihuoneilmiön vaikutukset meren
pinnan tasoon ja ilmastoilmiöihin, kritiikki metropolialueen laajuudesta ja
pyrkimys todelliseen verkostoyhteiskuntaan, asukasyhdistysten kriittinen
suhtautuminen bulevardisointiin ja täydennysrakentamiseen,
maahanmuuttokriittisten olettamusten vaikutusanalyysi suhteessa kaupungin
voimakkaaseen kasvuun, robottiautouskovaisten ajatusmaailman verifiointi
nykyisen liikennepolitiikan suhteen, kaupunkitiivistämisen ekologisten hyötyjen
kriittinen tarkastelu, seudullisen joukkoliikennejärjestelmän kehittämisessä
vallitsevan epävarmuuden sosiaalisten ja taloudellisten vaikutusten arviointi,
jne. jne.
Tässä
istuessa keksii paljonkin hankkeita – nämä tässä luetellut ovat aika suppeita
kaupunkisuunnitteluun liittyviä asioita. Ne eivät puhu mitään kulttuurin
osuudesta kaupunkikehittämisessä kilpailukyvyn rinnakkaisilmiönä. Siitä
nimenomaan olisi puhuttava. Mutta tämä ei olekaan ohjelma. Ohjelma syntyy kun
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto panee tämän liikkeelle. Valitsee
yhteistyökumppaninsa ja kehittää rahoitusmallin, valintamenettelyn ja panee
toimeksi. Ajattelen rahan tarvetta. Paljonko sitä vuosittaisin tarvittaisiin
näihin ”vasta-aallokko projekteihin? Luulen että 1,5 miljoonaa vuodessa antaisi
hyvän potkun. Mukana voisi olla TEKES, Sitra tai muita kehityksestä
kiinnostuneita. Naapurikunnat ehkä? HSL?
Kriittisen
tarkastelumallin – VASTA-AALLOKKO 2014 - KRIITTISEN LÄPILEIKKAUKSEN – hyödyt
ovat ilmeiset. Syntyvä ”virallisesti” hyväksytty vasta-aallokko pääsee esille,
arvioitavaksi ja tasapuoliseen käsittelyyn niin mediassa, byrokratiassa kuin
bisneksessä. Mikko Aho ja virasto – miten olisi?”
Mikko
vastasi runsas viikko sitten: ”Vasta-aallokko,
olisiko tosiaan meidän hommia? Nyt kun kerrankin porskuttelemme myötäisessä.
Kansalaiset tukena ja poliittinen päätöksenteko. Aika auvoista. Ajatus on
kuitenkin mielenkiintoinen ja antaa aihetta pohdiskella, minkälaisessa roolissa
pystyisimme olemaan. Väitän, että vuoropuhelua käydään, varjokaavoja viuhaa ja
niitä arvioidaan monelta kantilta, olemme avoimia. Rahaa ei toki ole niin kuin
ennen vanhaan. 0-budjetilla (siis käytännössä n. 4 % miinusta vuosittain)
viimeisten kuuden vuoden ajan. Kerrosalaodotukset "tuotannon" osalta
kiristyvät jatkuvasti. Tässä muututaan tuotantokoneeksi… En tiedä irtoaako juuri
nyt. Mutta mietitään.”
Mikko aavistelee muutosta tuotantokoneeksi.
Tämän hetken keskustelu on keskittynyt liiaksi tiiveyteen, tuotantoon ja tavoitettavuuteen
– muut tavoitteet ja keinot unohtuvat – onko tämä niin yksinkertaista, että voi
sanoa: kompakti kaupunki on kontaktikaupunki? Olin jo tuon unohtanut – melkein!
Ongelmana
suunnitteluttaminen
Suunnittelukeskustelumme
käy vilkkaana. Mutta! Mutta, on eräs ongelma. Suunnitteluttaminen. Nykyään ne
organisaatiot, jotka aikaisemmin johtivat suunnittelua ja suunnittelivat, ovat
muuttuneet tilaajaorganisaatioiksi. Tilaajaorganisaatiot palkkaavat
rakennuttajakonsultteja ohjelmoimaan ja johtamaan. Tilaajaorganisaatiot ja
usein rakennuttajakonsultit palkkaavat sitten konsultteja suunnittelemaan.
Valvonta on jäänyt itsevalvonnaksi. Toisin sanoen sitä ei ole. Tämä kaikki on virheellisesti
tulkitun hankintalainsäädännön seurausta. Hankintalainsäädäntö on laadittu
korruption estämiseksi. Tilaaja ei voi palkata konsulttia luottamuksen
perusteella. Tilaajan on palkattava konsultti hinnan perusteella. Näin estetään
korruptio. Mikä korruptio? Näin estetään myös suunnittelijan tekijänoikeuksien
jatkuvuus ja henkinen vastuu. Tekninen vastuu katkeaa, kun ei tiedetä onko se
rakennuttajakonsultilla, suunnittelijankonsulttien ketjulla tai mahdollisella
valvontakonsultilla. Missään tapauksessa se ei ole tilaajaorganisaatiolla.
Juuri tuo vastuu oli ulkoistettu. Näin sitten syntyy sekundasuunnitelmia. Niitä
on näköpiirissä!
Katajanokan kanavan säilyminen oli
lähes oljenkorren varassa. Se säilyi ulkoisen painostuksen ja
vaihtoehtosuunnitelman voimin. Byrokratia ja politiikka olivat jo kantansa
valinneet. Olisiko mahdollista, että nytkin olisi tilaa pysähtyä, harkita,
uudistua. Vai onko byrokratian muuri voittamaton? Niin mitä tarkoitan?
Tarkoitan, että vasta-aallokon kohinaa on kuunneltava herkällä korvalla ja
ajoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti