Tässä ihminen, vielä
kuitenkin pienoisissa kesätunnelmissa joutuu ihmettelemään maailman menoa
moneltakin kantilta. Ministerien puheet ovat tietysti olleet vakioaiheita
ihmettelyn kohteina. Joskus yleinen ihmettely heitä rankaiseekin. Mitä nyt
politiikkaradion toimittajat juuri äimistelivät Krista Kiurun ilmoittautumista
etulinjan taistelijaksi ja hänen tarinoitaan kovat piippuun panemista.
Kauhistelivat siksi että ministereillä ei nyt vain ole valtuuksia tehdä kovia
päätöksiä. Kaikki tartuntatautilain kovat päätökset, kun ovat
viranomaispäätöksiä ja vain heillä voi olla kovia piipussa. Nämä jutut puheista
ja niiden kuvakielestä ovat pientä hauskaa sivuvirtaa silloin kun isot asiat
ovat väliaikaisesti vähissä. Selvyyden vuoksi sanon, etten nyt tarkoittanut
maailmanpolitikkaa tai Valko-Venäjää. Oikeastaan aikamoinen jymyuutinen oli
tilastokeskuksen tilasto kuluvan koronavuoden toisen vuosineljänneksen
bruttokansantuotteesta. Minäkin olin aiemmin tehnyt vertailuja kansantuotteen
muutoksista suurten kriisien jälkitiloissa. Suomi oli näissä vertailuissa
yleensä pärjännyt
Nordean pääekonomisti
Tanskanmaalta sanoo ei ihmettelevänsä suomalaisten valintaa maailman
onnellisimmaksi kansaksi, onhan taas yksi tilasto, jossa Suomi on ykkösenä. Se
on kuluvan koronavuoden toisen vuosineljänneksen bruttokansantuotteen kasvun
vertailutilasto.
Ruotsin SEB-pankin
pääekonomisti ihmettelee koronakatastrofin pientä vaikutusta Suomen
bruttokansantuotteeseen. Havaittuaan Suomen voittajaksi hän toteaa, ettei nyt
pitäisi puhua voittajista vaan pikemminkin voisi tarkastella menettäjäskaalaa.
Hän toteaa Tanskan pudonneen 7,4 % toisella vuosineljänneksellä ja Ruotsissa
pudotus oli 8,4 %. Norjasta ei vielä ollut tietoa. Kaiken kaikkiaan pohjoismaat
pärjäsivät muuta Eurooppaa paremmin. Paljon on keskusteltu Ruotsissa siitä,
miten heidän avoimempi strategiansa on talouden kannalta huomattavasti parempi
verrattuna naapurimaiden, kuten Suomen tiukkaan rajoituspolitiikkaan. Nyt
näyttää käyneen toisin. Ruotsin vientiriippuvuuden uskotaan olevan selitys
historiallisen suureen romahdukseen. Pääekonomisti toteaa sitten yhden
kvartaalin sijaan kaksi kvartaalia paremmaksi tarkastelukohteeksi. Ensimmäisenä
puolivuotiskautena Suomen BKT putosi noin 5 prosentilla, kun Tanskassa pudotus
oli 9 % ja Ruotsissa 8,5 % verrattuna vuodenvaihteen tilanteeseen. Hän ei keksi
syytä Suomen pieneen pudotukseen. Vielä pääekonomisti vertailee muun Euroopan
tilannetta pohjoismaihin. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä EU-maiden BKT
putosi 3,2 % ja toisella neljänneksellä 11,7 % edelliseen vuosineljännekseen
verrattuna. Puolivuotiskaudella EU:n BKT putosi siis lähes 15 %.
Syynä pohjoismaiden
parempaan tilanteeseen on ekonomistin mukaan monipuolisempi teollisuuden
rakenne, myös pienempi riippuvuus palvelusektorista ja turismista on osa
selitystä. Vielä hän mainitsee korkeamman digitalisaatioasteen. Hän toteaa
lopuksi tilastotoimistojen vaikeudet, ne kun eivät ole selvillä siitä mitä
tällaisessa poikkeuksellisessa tilanteessa pitäisi mitata, jotta talouden tila
ja sen muutos selviäisi. Lopputulos jää tuntemattomaksi. Toistaiseksi.
Taloudessa mennään ylös ja alas. Suomen suuret bkt-romahdukset
tapahtuivat 1990, 1998, 2008, 2011 ja 2020. Laman, sotien tai muiden kriisin
jälkeen kansantuotteen kasvu pysähtyy, stagnaatio näyttää kestävän 5-10 vuotta.
Viimeisimmän finanssikriisin jälkeen olemme vieläkin yli kymmenen vuoden
takaisella tasolla. Meidän nykyisen kriisimme kesto on arvailujen kohteena. Jos
minun pitäisi arvata sanoisin 10 vuotta kuluvan ennen kuin ollaan vuoden 2019
kansantuotteen tasolla. Se on sama taso kuin vuonna 2008.
Yle haastatteli
suomalaisia ekonomisteja. Kysyi miltä tulevaisuus näyttää. Kahdestakymmenestäkahdesta vastaajasta 12 oli
sitä mieltä, että tilanne ei enää pahene, 7 piti näkymiä liian sumuisina, kolme
arveli tilanteen pahenevan. Puolet arvioijista lukeutui siten optimisteiksi.
Kotimaisen kysynnän kasvuun uskotaan, mutta viennin suhteen ollaan epävarmoja.
Ylen haastattelemista ekonomisteista 7 oli naisia, loput miehiä. Naiset olivat
selvästi pessimistisempiä. Olen oppinut uskomaan naisiin. He eivät ole
uskossaan yltiöpäisiä. Olisiko niin että nyt on toimittava sumean logiikan
pelisäännöillä. Täysin rinnoin, mutta varovaisuus edellä.
Tässähän
joutuu aivan miettimään koronavuoden vaikutuksia kaupunkisuunnitteluun
Etätyö tulee vaatimaan
työtiloja kotoa ja asuntojen mitoitusta tämän mukaan, nythän on oltu menossa asuntojen
pienentämisen suuntaan, tulevatko työnantajat tulevaisuudessa korvaamaan
etätyöpaikkojen kustannuksia, tietoisuus tartuntataudeista asettuu väljyyden
puolelle, kompakti asuminen ja oleminen on ristiriidassa etäisyysvaatimusten
kanssa, ilmanvaihtolaitteet levittävät viruksia, julkiset liikennevälineet ovat
tautipesäkkeitä, näin pelätään, porukka saattaa siis ryhtyä suosimaan
yksityistä matkustamista ja sitä myötä yksityisautoa, suuret yleisötilaisuudet, futismatsit,
maaottelut ja konsertit ovat kartettavia, yksi viruslinko saattaa tartuttaa
kymmeniä ihmisiä ja he edelleen satoja tai tuhansia ihmisiä, mitä tämä kaikki
merkitsee vapaa-ajanvietolle ja sitä kautta kaupunkisuunnittelulle? Onko niin
että nyt yhtäkkiä kasautumisteoriat joutuvat romukoppaan ja terveysteoriat
valtaavat kaupunkien kilpailukyvyn areenat?
No, sellainen maailma on.
Kaikki muuttuu, mikään ei jatku ikuisuuteen. P. E. Blomstedt arvosteli
30-luvulla Eliel Saarisen ja kumppaneiden Töölönlahden kompaktikaupunkia
mahtavine bulevardeineen. Hän sanoi tämän legendaarisen lauseen: ”Elimellistä
kaupungin asemakaavaa ei enää aikaansaada siten, että vain mittakaavaa
muutetaan ja ’issikkanopeus muutetaan moottorinopeudeksi’.” Nyt kai täytyisi
sanoa, ettei elimellistä kaupungin asemakaavaa enää saavuteta siten, että vain
mittakaavaa muutetaan ja moottorinopeus muutetaan potkulautanopeudeksi.
Tulevaisuudensuunnittelun
suunnittelua
Suunnittelija kun olen tai
oikeammin olin, niin suunnitteluista on puhuttava. Ministerit joutuvat
suunnittelemaan tulevaisuutta. Tai oikeammin arvaamaan tulevaisuutta. Vanha
sanonta kuuluu, ettei tulevaisuutta ole, se tehdään. On vain arvattava,
millaisen tulevaisuuden tahdomme ja sitten mikä on mahdollisuuksien rajoissa.
Sitäkään ei voi tutkia, sillä tutkia voi vain jotain olemassa olevaa. Tulevaisuuden suunnittelu onkin jotain aivan
muuta kuin tutkimus. Niin ja sitten vain on tehtävä se haluttu tulevaisuus.
Mutta tässäpä ongelma. Kaikilla on omat halunsa. Tulevaisuus voisi
teoreettisesti olla teknistaloudellinen päätös. Yksi ja varma. Tulevaisuus on
kuitenkin poliittinen päätös. Tavoitteiltaan vaalikausittain vaihtuva.
Suorastaan aladobi. Tutiseva, niin kuin meillä ennen sanottiin. Tutisevan
tulevaisuuden tekeminen on jatkuvasti käynnissä teknologian eri osa-alueilla.
Taustakohinana siinä on tiedettä ja taidetta. Millaisin menetelmin tulevaisuutta
sitten ollaan suunnittelemassa? Tai minne sijoittuvaa tulevaisuutta? Tulevaisuutta voi etsiä menneisyydestä.
Se onkin yleisin tulevaisuuden suunnittelun muoto. Siis tulevan menneisyyden
suunnittelu. Tulevaisuus voidaan myös sijoittaa
ja sijoitetaankin useimmiten nykyhetkeen. Silloin kai puhutaan tulevan
nykyisyyden suunnittelusta. Harvinaisin
tulevaisuuden suunnittelun muoto on tulevaisuuden suunnittelu. Se on vaikein
suunnittelun laji, koska sille ei ole olemassa mallia. On vain lukematon lauma
trendejä, joilla nykyisyyttä projisioidaan tulevaisuuteen. Maailman kehitys ei ole lineaarinen.
Trendipohjainen suunnittelu ei siten olekaan tulevaisuuden suunnittelua vaan
tulevan nykyisyyden suunnittelua. Miten
kaukana on tulevaisuus? Etäisyys tulevaisuuteen on tärkeä juttu (varmaan).
Meidän ministerimme ja
tulevaisuusvirkailijamme sijoittavat tulevaisuuden nykyään vuoteen 2050. Se on
se klassinen 30 vuotta. Nykyinen sukupolven mitta. Ennen sukupolvi oli runsaat
5 vuotta lyhyempi. Näin se maailma muuttuu. Kahdessa sukupolvessa sukupolvi
pitenee viidenneksellä. No, vastasyntyneen eliniänodote on samana aikana
pidentynyt 70>85 vuoteen, eli sekin viidenneksellä. Tulevaisuuden
suunnittelun yksi suuri ongelma onkin meidän ihmisten ja asukkaiden muuttuva
fyysinen ja henkinen laatu. Tässä on sitten vielä eroja maan ja kansan välillä.
Kehittyvissä maissa kansan mediaani-ikä on 22 vuotta. Meillä se on 42 vuotta.
Muuten vuonna 1950 suomalaisten mediaani-ikä oli 26 vuotta. Aika outoa,
kehittyvästä Suomesta Nyky-Suomeen onkin vain runsas kaksi sukupolvea.
Tulevaisuuteen halutaan annos menneisyyttä
Selväkielellä tämä tarkoittaa, että tässä
mallissa tulevaisuus revitään parin kolmen sukupolven takaa nostalgian
innoittamana, symbolina bulevardit, umpikorttelit ja raitiovaunut. Edellä jo totesin, että
menneisyys on usein suunnittelun mallina. Ihailemme keskiaikaista kaupungin
toria, haluamme yhteisöllisyyttä ja mittakaavaa, kylätunnelmaa ja vanhaa
kylänraittia. Nämä ovat kuitenkin
kaukomenneisyyttä, museomaailmaa. Tuolta ajalta ei sentään konkreettisesti
haluta kopioida mitään. Paljon lähempänä on kaupunkirakentamisen Grande Epoque,
eli 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun kaupunkirakentamisen helmet. Se oli
muuten aikamoista slummien rakentamista, mitä nyt kauniit julkisivut. Ja tuohon
aikaan liittyvä kulkuneuvojen kehitys. Erityisesti yksi kulkuneuvo, joka ei
vieläkään ole menettänyt lumovoimaansa. Se on raitiovaunu. Noihin aikoihin
keksittiin myös ”safety bicycle”. Sekin on noussut ilmiöksi nykypäivälle.
Bulevardit ovat nykyinen nostalgiaykkönen. http://penttimurole.blogspot.com/2019/01/haikailen-vihdintien-ja-tuusulanvaylan.html
Laila Kinnunen - Muistojen Bulevardi (1966)
Bulevardilla ei nykyisessä
mielikuvamaalauksessa tarkoiteta Helsingin Bulevardin mittakaavaista katua vaan
jotain Mäkelänkadun kaltaista mahtavaa liikenneväylää, mutta huomattavasti
rajummalla rakennuskannalla. Mechelininkatu tai Huopalahdentie saattavat olla
jotain mitä tavoitellaan. Mannerheimintie se ei voi olla. Sen varrella uutta
asuntorakentamista on pidetty ei-sallittavan ilmiönä.
Pannaanpa tähän nyt malliksi parit maailman
tunnetuimmat bulevardit, vasemmalla on kaksi kuvaa Berliinin Unter den
Lindenistä ja oikealla ylimpänä Pariisi Boulevard Haussman ja alempana Boulevard Saint Germain. Missä kulkee asuntokadun
liikenteen suositeltava yläraja?
Ylioppilaslehti julkaisi
viime vuoden lopulla artikkelin nimeltä ”Takaisin tulevaisuuteen”. https://ylioppilaslehti.fi/2019/09/takaisin-tulevaisuuteen/ Teksti oli mukava, siinä siteerattiin
ahkeraan Osmo Soininvaaraa ja Alexander Ståhlea. Heillä molemmilla on
vakaa usko siitä, että eräänä päivänä meillä on autottomia kaupunkeja joissa
pyöräily ja sähköpotkulautailu edustavat modernia yksilöllistä liikennettä ja
raitiovaunu yhteisöllistä julkista liikennettä. Oltaisiinko silloin matkalla
takaisin menneisyyteen, tai takaisin tulevaisuuteen, miksei, hauskasti
keksitty. Tai olisiko tuo visio sittenkin mahdollinen vain
kerrosleipäratkaisuna. Autot alla tunneleissa ja ihmiset päällä
”ympäristöalueilla”, 1960-luvun Traffic in Towns -mallin mukaan.
Miten tuo raportti taas sanoikaan? Näin se sanoi: ”Olemme ruokkimassa suurin kustannuksin
hirviötä, jolla on suuri tuhovoima. Ja kuitenkin rakastamme sitä
kohtalokkaasti. Henkilöauto on todellakin väline, joka voi tuhota meidän
sivistyksemme. Mutta tämä esine, joka seisoo autotallissamme tai on pysäköitynä
ovemme ulkopuolella, on arvokas osa omaisuuttamme tai kunnianhimomme kohde,
valtava mukavuustekijä, elämän mittasuhteiden laajentaja, emansipaation
instrumentti ja modernin ajan symboli. Kieltäytyminen auton haasteista johtaisi
itsetuhoon.”
Ode on siis ottamassa haasteen joka voisi johtaa
kaupungin itsetuhoon. Se on melkoista riskipeliä paluussa takaisin
menneisyyteen. Leikki leikkinä. Helsinki ansaitsee osan tuosta minun
kouluaikojeni tunnelmasta. Se voidaan toteuttaa. Mutta se ei toteudu täydellisenä
siirtymisenä 40-luvun Helsinkiin, se toteutuu laajana kompromissina - jos
halutaan. Mutta nyt näyttää siltä, ettei todellisuudessa haluta. Mahtavat
asumisen, toimitilojen ja kaupan keskittymät Triplan tyyliin eivät ole esikuvana
Ode Soininvaaran tuossa artikkelissa mainitsemalle Eiran kaupunginosan
tiiveydelle ja mittakaavalle. Kaiken takana ei ole siirtyminen menneisyyteen
vaan uuteen tulevaisuuteen. Se tulevaisuus ei ole minun mieleeni.
Sähköpotkulaudat ovat tässä bagatelli. Muuten Ylioppilaslehti ja Ode niin kuin
Alexanderkin unohtivat mainita rollaattorit. Ylioppilaslehden nuoret ymmärrän,
heille ei rollaattori tule mieleen, mutta että Odekin jätti ne maisitsematta.
Itsekin pian tarvitsee. Käyttääkö sitten
omaansa vai kadunkulmissa seisovia yhteiskäyttöisiä sähkörollaattoreita. Jos et vielä klikannut tuota Ylioppilaslehden
artikkelia, jonka tekijöinä ovat Iida
Sofia Hirvonen ja Pekka Torvinen, niin tee se nyt.
Tulevaisuus
on nykyisyys ajan megatrendeillä höystettynä
Selväkielellä tämä tarkoittaa, että
tulevaisuus on nykyisyys ajan hengen mukaisin muutoksin. Symboleina ovat digitalisaatio
ja robottiauto, viherkatot, rantojen tiivis rakentaminen, parkkipaikat
pihakannen alla, maanalaiset kokoojakadut ja massiiviset parkkiluolat, kaupunkiradat
ja pilvenpiirtäjät. Kyllä, kyllä, eiväthän kaikki näitä yhtä aikaa halua, mutta
kompromissit viitoittavat suunnan. Nyt on
kaikki hyvin. Paremmin kuin koskaan. Kaupungin kilpailukyky ja voimakas kasvu
ovat nykyhetken paradigma. Nyt olemme saaneet kasautumisteorian oppien mukaisen asenneilmaston kaupungin
päätöksentekoon. Mikään ei tule muuttumaan. Kasvun ideologia on pysyvä.
Hitaampaa kasvua haikailevat ”Pelastakaa Helsinki” -ideologit ja vanhat
protestiaan tuhisevat suunnittelijapolvet joutavat karanteeniin. On muuten
erittäin kummallista, että tämä ajan henki on saanut niin suuren vallan. Parit
kaupunkitaloustieteilijät tukenaan kaupunkihurahtaneet poliitikot ovat
räjäyttäneet pankin. No, kaikkihan me heidät tunnemme, joten nimiä ei tarvitse
toistella. Kivoja tyyppejä, harhautuneinakin, mutta levittävät aatettaan
tehokkaasti kaukovarjostimen kautta. Saattavat
vielä ylpistyä. Tai jo ovatkin.
Periaate on siis nykyisen rakenteen
jatkaminen ja mahdollisimman tehokas täydennysrakentaminen. Missä on viemärin
pää lähinnä, siihen lisärakentamista. 50-luvulla juuri tällaista kritisoitiin.
Haluttiin rakentaa vihreitä ja vehmaita lähiöitä maalta muuttaville ihmisille.
Uuden ajattelun lipunkantajana oli Heikki von Hertzen. Hän halusi tehdä koteja
vaan ei kasarmeja lapsillemme. Kallio ja
Mannerheimintien loppupään bulevardi olivat kauhukohteita ja
antiympäristöä. Tapiolan peruskivi
muurattiin 1953. Maunula oli ensimmäinen Helsingin lähiö. Se valmistui
samaisena vuonna 1953. Vilhelm Helander
kirjoittaa Maunulasta: ”Hilding Ekelundin Maunula on lähiörakentamisen ihanteiden
parhaita toteutuksia, urbaanimpi kuin hienoja yksittäisiä asuntoryhmiä
käsittävä mutta hajanainen Tapiola. Ekelundin asuinalueet eivät jotakin
’puistokylien’ tapaista poikkeusta lukuun ottamatta, kuitenkaan ole maastoon
siroteltua ’metsäkaupunkia’. Niissä on samalla kaupunkikulttuurin henki.
Ekelundin arkkitehtuurissa on läpikäyvänä pyrkimyksenä yhteisöelämää kannustavien
muotojen luominen. Niukastakin rakennusohjelmasta on yhteistilojen ja
lähimyymälöiden lisäksi saatu syntymään tuulelta ja ajoneuvoliikenteeltä
suojattuja aurinkoisia oleskelupaikkoja.“
Tässäpä hieman virikettä kompaktikaupunkiin: http://penttimurole.blogspot.com/2016/04/neljas-kuolemansynti-kompaktikaupunki.html
Matti
Vesikansa aikanaan irvaili tätä kompaktikaupunkia, jonka piti olla
kontaktikaupunki. Hän siis suorastaan irvaili minulle, ystävälleen,.
Missä mennään? Se tuntuu epävarmalta.
Kaupunkisuunnittelusta vastaavat virkamiehet ovat ilmeisen motivoituneita ja
yksimielisiä. He eivät antaudu keskusteluun. Kaikki tapahtuu poliittisessa
ohjauksessa.
Toivomukseni olisi, että koronan
hellittäessä voitaisiin aloittaa debatti joka todistaisi, ettemme elä
totalitäärisessä suunnitteludiktatuurissa. Asukasvuorovaikutus kyllä, sitä on,
mutta miten olisi asiantuntijavuorovaikutus, vaikka kysymyksessä olisivatkin
ihmiset, jotka aika on poistanut virallisesta rootelista, me tai ne
kokemusasiantuntijat. Tässäpä vähän aiheesta: http://penttimurole.blogspot.com/2018/02/helsinki-meren-ja-metsien-kaupunki.html
Voisiko
meillä olla jokin aivan uusi tulevaisuus?
No, jos kaupunkeja ja yhteiskuntia ei saisi
suunnitella nostalgisesti nappaamalla käyttöön vanhan mallin mukaiset
bulevardit ja monien jo vanhentuneeksi teknologiaksi väitetyt raitiovaunut ja
tekemällä jo Corbusierin aikanaan tuomitsemia auringottomia
umpikorttelisisäpihoja ja vielä kieltämällä koko ihmiskunnan himoitseman
yksilöllisen liikkumismuodon eli henkilöauton, tai että jopa joku rohkenisi
vastustaa ylikorkeata rakentamista, niin miten niitä sitten pitäisi
suunnitella? Pitääkö antaa vain mennä? Olla huolestumatta? Olla miettimättä?
Onhan nuo periaatteet hyviä. Mutta niihin sisältyy usein sisäinen ristiriita.
Bulevardit ovat aivan ihania – kunhan ne ovat ihmisen mittakaavassa ja niiden
liikenne on rajoitettu, raitsikka on mahtava - kunhan se vain pysähtyisi
riittävän tiheään ja kulkisi hieman nopeammin, sisäpihoilla on hiljaista ja
aurinkoista – kunhan ne ovat suuria tai talot riittävän matalia ja vielä että henkilöautolla
ei tarvitse mennä kaupunkeihin – kunhan on sitten kaupallinen ja vapaa-ajan
tarjonta saatavissa kaupunkien ulkopuolella, omalla tai lainatulla ajoneuvolla
ja että vielä olisi sellainen ihme kuin kohtuuhintainen pilvenpiirtäjäasunto. Sarkasmia?
No, kyllä. Mitä sitten olisi sallittua tehdä tai pitäisi tehdä, jos aivan uutta
tulevaisuutta ajattelisi? Millainen se
yhteiskunta on tulevaisuudessa? Sen sanotaan olevan vanhusten yhteiskunta.
Vuonna 2050 suomalaisten mediaani-ikä on 45 vuotta. No, ei se paljoa nykyisestä
eroa, sillä nyt ollaan 43 vuodessa. Puolet sitä vanhempia, puolet nuorempia. Yli 70-vuotiaita on tällä hetkellä 12 %
väkiluvusta. Vuonna 2050 heitä on ennusteen mukaan 19 % ja vuonna 2100 jo 25 %.
Ei tuo nyt näytä kovin dramaattiselta. Sen kanssa kyllä pärjäämme. Mutta me
emme näytä pärjäävän eläköitymisen kanssa. Virkeän kansan pitäisi tehdä töitä
pidempään. Muuten meidät paha perii. Ruotsi näyttää esimerkkiä. Kirjoitinkin
tuosta asiasta vajaa vuosi sitten: http://penttimurole.blogspot.com/2019/10/harmaat-voimat-hyokkayksessa.html
Hei, älkää hermostuko enhän
minä sairaita töihin halua, enkä elämään väsyneitä, enkä golfaajia, saatikka
että haluaisin näännyttää treeneihin kyyditsijöitä tai koiranhoitajia sen
paremmin kuin lastenhoitajiakaan. Haluan että uusitaan ajattelua suhteessa
harmaaseen kansaan, iloisiin panttereihin. Heidän päässään ja käsissään on
tallella toimivia soluja. Ne solut haluavat tehdä enemmän.
Millaisia kaupunkeja saisi tehdä?
Ovatko puutarhakaupungit kiellettyjä? Onko kompakti kaupunki ainoa hyväksyttävä
kaavamuoto? Suomessa 63 % kansasta asuu omakotitaloissa tai rivitaloissa ja 37
% kerrostaloissa. Pääkaupunkiseudulla suhteet ovat 24 % ja 76 %. Helsingin
kaupungin alueella noin 70000, ja pääkaupunkiseudulla kokonaisuudessaan
yhteensä noin 230000 ihmistä asuu omakotialueilla, siis todellisissa
puutarhakaupunginosissa. Ne sisältävät suuren uudistumis- ja täydentymispotentiaalin.
Minun pikalaskelmani sanoo, että näiden alueiden järkiperäinen uudistaminen
niiden luonne säilyttäen tarjoaisi puutarhakaupunkimaista asumismuotoa
100000-120000 asukkaalle. Ilokseni olin havaitsevinani tämän suuntaista aietta
viranomaistaholta – nyt en kuitenkaan sitä löytänyt. Onpa siitäkin tullut
kirjoitettua http://penttimurole.blogspot.com/2019/05/pientaloalueet-mahtava-elamisen.html.
Askarruttaa tuo etätyö. Mielenkiintoisella tavalla. Nyt
kun olemme korona-aikaan oppineet, tai kun jotkut ovat oppineet – työssäkäyvät
ja koululaiset. Niin kyllä eläkeläinenkin etätyöhön joutuu. Viisastuuko siinä
vai tyhmeneekö? Se jää arvoitukseksi. Kavereita ei tapaa, tilaisuuksissa ei
käydä, ärsytykset jäävät vähäisiksi, inspiraatio jää omatoimisuuden varaan, se
on eläkeläisen etätyötä. Etätyö on vaativaa. Mutta siinä saattaa olla piileviä
hyviä puolia. On huonojakin. Jää sumeaksi. Varsinkin se edesauttaako etätyö
yhteiskunnan hidasta muuttumista informaatioyhteiskunnasta
kulttuuriyhteiskunnaksi? Ja onko sellainen muutos näköpiirissä? Siinä samassa
muutoksessa kaupunkisuunnittelukin saattaisi muuttua
kilpailukykypainotteisuudesta kulttuuripainotteisuuteen. Ja meidän elämämme.
Terve raiderakastaja
VastaaPoistaKirjoitit taas huippuhyvän blogin. Luin vasta nyt linkin Ylioppilaslehden kirjoitukseen ja sekin oli todella hyvä. Täytynee seuraavaksi hankkia Alexander Ståhlen kirja.
Tämä viestini koskee kuitenkin meille molemmille rakkaita rautatieasioita. Satuitko katsomaan toissa päivänä 28.8. YLE:n iltauutisia, jossa oli juttu Euroopan rautateiden ajankohtaisista suuntauksista? Jollet, käy Areenassa katsomassa. Teksti on vielä luettua uutistakin mielenkiintoisempi, koska siinä on lukuisia linkkejä. Niitä kun rupesin lukemaan, meni toista tuntia. Keski-Euroopassa (myös Ruotsissa ja Tanskassa) toimii nyt EU-tasolla painostusryhmä ”Back on track”, jolta tulee hyviä uutisia ja kannanottoja.
Yöjunien renessanssi on lähtenyt käyntiin. Itävalta käynnistää syyskuussa Wien-Bryssel yöjunan. Ruotsi ja Tanska lupaavat yöjunan Tukholmasta sinne vuonna 2022. Tähän asti junat eivät ole pystyneet kilpailemaan halpalentojen kanssa, mutta nyt on korona-ahdinko muuttanut tilanteen. Samalla EU:n Green Deal ohjelma tähtää voimakkaasti Euroopan sisäisten lentojen siirtämiseen rautateille. Sieltä pitäisi olla tulossa massiivisesti rahaa investointeihin lähivuosina. Tosin Saksassa esiintyy myös kritiikkiä uusia luotijunayhteyksiä kohtaan ja vaaditaan toimenpiteiden kohdistamista olevaan verkostoon. Ranskassa Air Francen seitsemän miljardin pelastuspaketin ehdoksi pantiin keskipitkien maan sisäisten lentojen lopettaminen. EU:ssa vuosi 2021 ilmeisesti nimetään ”European Year of Rail”.
Ehkä Suomessakin vihdoin saadaan tällä sektorilla jotain aikaan. Tapa, millä Timo Harakka hoiti keväällä valtion lisäbudjetin, oli lupaava alku. Lähetinkin hänelle kiittävän sp-viestin. Ilmeisesti koko hallituskin on nyt siihen sitoutunut.
Itse suunnittelen tekeväni syksyllä pienen Suomi-kierroksen junalla, nyt kun ei ole oikein mieltä lähteä interrailaamaan.
Hyvää ja tuotteliasta syksyä sinulle toivoo
Lasse