Olen kirjoitellut puolentoista vuoden aikana puolitoistasataa
blogitekstiä. Niistä ylivoimaisesti luetuin on teksti nimeltä ”sähköpyörä”.
Ehkä olen nyt kiinnostuneille velkaa pitkäaikaistestin tulokset pyörien
toiminnasta. Ensimmäinen pyörä on mallia Helkama 2800. Se tuli ostettua vuonna
2010. Olin joutunut kesällä 2009 moottoripyöräkolariin. Auto teki u-käännöksen
edessäni ja törmäsin auton kylkeen. Ilmalennon aikana mietin tulevaisuuttani.
Outoa! Ihmisethän sanovat, että tällaisessa tilanteessa elämä kulkee filminä
ohi. Ei, ainoa ajatus oli itsekkäästi: millainen Murole tuolta nousee? No,
asfaltilla havaitsin olevani tajuissani. Oikea jalka oli kuitenkin kuin tulessa
– lonkaluu oli irronnut kupistaan. Seurasi kolmen kuukauden sairaalareissu.
Moottoripyöräkolari
johti sähköpyöräilyn ihanaan maailmaan. Sinne se jäi Scarabeo Veturitien
varteen ja mies kuskattiin Töölön vanhaan punikseen. Mutta tästähän on jo viisi
vuotta.
Polttomoottorista sähkömoottoriin
Hetkinen, tässä ei ollut tarkoitus kertoa kohtalokkaasta
kolarista, tarkoitus oli kertoa sähköpyörästä. Selitys: sähköpyörä liittyy
kolarin jälkeiseen tilaan! Kainalokepeillä kävellessä liikkumisen reviiri
putosi pariin sataan metriin. Talvella tosin potkurilla oli mahdollista
laajentaa reviiriä noin yhteen kilometriin. Siinä oltiin kuitenkin rankasti
sään ja hiekoittajien armoilla. Hassu huomio: liikuntavirasto on huomattavasti
rakennusvirastoa tehokkaampi hiekoittaja. Ulkoiluteillä on täysin mahdotonta
liikkua potkurilla – niin tehokas on lenkkeilypolkujen hoito. Kevät tuli ja
reviirin kanssa oli ongelma. Tavallisella polkupyörällä ei pystynyt liikkumaan.
Jalka ei noussut satulan yli, eikä ylämäessä pystynyt polkemaan seisomaan
nousten. Tähän ongelmaan löytyi ratkaisu: sähköpyörä. Marssin – hetkinen, en
kyllä marssinut, linkkasin kepin kanssa Käpylään Velosportin asiantuntevaan
huomaan. Kunhan ensin lausuin tuon vakiokutsun: ”Missähän se Nieminen on?” Ja Raimo
saapui paikalle. Kaupat tehtiin heti. Pyörän hinta oli vajaat 2000 euroa.
Helkama 2800
Panasonicin moottorilla on käyttäjäystävällinen sähköpyörä. Etuhaarukka on
jousitettu, mutta myös satulatangossa on joustoa.
Pyörä saapui ja alkoi uusi
elämä
Elämä johon kuului moninkertaistunut liikkumisen reviiri.
Minulla normireitti kulki kotoa, Pirkkolan urheilupuiston ääreltä
Pitkäkoskelle, Vantaanjoen vartta Ruutinkoskelle, Ruutinkoskelta
Torpparinmäkeen ja sieltä jälleen Pakilaan kotitanhuville. Tuohon reittiin
taisi aika usein sisältyä myös vakio-osa pitkin Pirkkolan puropuistoa
professori Lauri Kettusen entisen huvilan ohittaen. Kettusen talo on Lars Sonckin piirtämä, ehkä
Pakilan ainoa arvorakennus, Pakilahan oli työväen seutua, köyhän kansan seutua,
ei siellä ennen vanhaan herrat asuneet – nythän se on eräs Helsingin
hyvätuloisimpia alueita – vaikka ei päältä näy!
Uskotteko että tuo omakohtainen mahdollisuus laajentaa
pyöräilyn kautta reviiriä oli äärettömän arvokasta, suorastaan huumaavan
arvokasta. Niin arvokasta, että luulisi sähköpyöräilyn olevan huonosti
kävelevien liikunta- ja kuntoutustoimintana enemmän esillä. Ja vieläkin enemmän
luulisi havaitun, että pyöräily antaa henkistä vireyttä ympäristön kokemisen
mahdollisuuden kautta.
Ruokahalun kasvaessa hankittiin toinen pyörä. Nyt olimme
Liisa ja minä Kemiön pyöräretkillä tasa-arvoisia jyrkkien mäkien nousun
suhteen.
Cannondale on
pyörien aatelia. Hollantilaisen musta väri haluaa ilmaista asenteita. Siis
mitä? Minä olen tuohon sähköiseen naisten pyörään rakastunut.
Suosittelen pyöräilyä
jalkakäytävillä
Pyöräily sähköpyörällä kaupungissa on erittäin mukavaa.
Jalkakäytävillä pyöräily on kuitenkin lähes välttämätöntä. Puolentoista jalan
voimin pyöräily edellyttää pysähtelyn mahdollisuutta, eikä vanhuksen ryppyjen
peittämissä silmäkulmissa ole riittävän avaraa tilannenäköä autoilunopeuksiin
sovellettavissa. Tästäpä pääsenkin rienaamaan kaupunkipyöräilyn ystäviä tuosta
alinomaisesta jalkakäytävällä pyöräilystä jankuttamisesta. Miten ihmeessä tuo
asia voi olla niin tulenarka? Minusta lasten ja vanhusten oikea pyöräilypaikka
on jalkakäytävä – varsinkin silloin kun pyörätie puuttuu. Työmatka-, retki- ja
kilpapyöräilijät sopivat hyvin ajoradalle. Mopot eivät missään olosuhteissa
sovi pyöräteille. Kertokaa minulle pyöräilyn ystävät miksi tuo jalkakäytävällä
tapahtuva hidas pyöräily on teidän hampaissanne?
Sivuhuomautus: Asuimme Liisan kanssa muutama vuosi sitten
pari kuukautta New Yorkissa, Brooklynillä. Pyöräilimme Manhattanilla ja
Brooklynissä tuona aikana lähes 300 kilometriä. Siitä 90 % jalkakäytävillä.
Vasta viimeisenä pyöräilypäivänä poliisipartio pysäytti meidät.
Erikoistehtävänä oli torua jalkakäytävillä pyöräileviä. Antoivat
ulkomaalaisille anteeksi.
Sankarimatkailija Hudsonin
rannalla NYC:in pyöräilyretkillä. Ajaessa käytettiin kyllä kypärää ja säästä
johtuen villalapasia. Silloin pyöräiltiin jalkakäytävillä.
Käyttötestin tulokset
Sähköavusteisesti ajettavan matkan pituus on tietysti
kiinnostava asia. Tehtaat ilmoittavat houkuttelevan pitkiä sähköavusteisesti
ajettavia matkoja. Onko kysymys samasta kun euronormien mukainen autojen
kulutusmittaus? Todellinen kulutus on reippaasti ilmoitettua suurempi.
Esimerkiksi siihen tapaan kuin nyt minun uusi plug-in hybridini ilmoittaa
kulutuksekseen 1,9 l/100 km ja todellinen kulutus mökille ajettaessa on 5,8
l/100 km. Kaupungissa taas kun ajan
yhden päivän ajot latausten välillä bensan kulutus on nolla.
Kyllä, pyörissä on samaa harhaanjohtavaa informaatiota
sähköavusteisen ajomatkan suhteen. Minä tarvitsen jalkapuolisuuden vuoksi täyttä
avustusta – joka Canondalessa kulkee nimellä ”turbo”. Turbolla voin ajaa
mukavasti 60 km, vaikka tehdas ilmoittaa ”normaaliajomatkaksi” sähköllä
reilusti toistasataa kilometriä, jopa 150 km. Taas tuo pienemmällä akulla
toimiva Helkama lupaili alkuun noin 65 kilometrin ajomatkaa. Todellinen matka
Helkaman maksimiavustuksella oli akun tuoreina aikoina 35 km ja nyt
kuihtuneella akulla 25 km. Tuohon tilanteeseen voi sopeutua, kunhan sen tietää.
Normaalijalkaisen pienemmällä avustuksella ajomatkat ovat tietysti kaksin-,
kolminkertaisia. Täysin riittäviä. Liisa ei ajaessaan sähköpyörällä käytä
koskaan täyttä avustusta – ei kuulemma muuten maistu lainkaan pyöräilyltä.
Cannondalen
mittaristo on vaikuttava. Tässä näkyy nyt kolme asiaa: ajettu matka, matkalla
käytetty keskinopeus ja matkalla käytetty maksiminopeus. Lisäksi mittari näyttää jäljellä olevan
sähköavusteisen kilometrimäärän, kellonajan ja matkaan käytetyn ajan. Pidän
aina esillä sähköavusteisesti ajetttavaa kilometrimäärää eli akun kestoa.
Mittari näyttää myös akun lataustilan sekä käytetyn poljinvoiman.
Sähköavusteisuuden taso voidaan säätää neljälle tasolle ja vielä
0-avustustasolle.
Helkaman ”mittaristo”
ja säätölaitteet ovat yksinkertaisempaa tasoa. Ylempi palkki kertoo jäljellä
olevan akun kapasiteetin, alempi palkki taas osoittaa avustuksen tason.
Vaihtoehtoja on kolme.
Molempien ajossa olevien pyörien tekninen taso on korkea –
kunhan muistaa aika-ajoin kiristellä kuusioavaimella monipuolista
kiinnitysruuvien valikoimaa. Vaihde on myös hyvä oppia säätämään kohdalleen.
Siis pitäkääpä taskussa kuusioavainsettiä.
Jarrujen teho Helkamassa on hyvinkin heikko, kun ajelee
Tallinnassa Toompean jyrkkiä alamäkiä. Sekin saattaa olla suhteessa kuskin
painoon. Cannondalen levyjarrut ovat taas hyvin ärhäkät ja tehoa riittää.
Etujarrua ei kannata vetää vahingossa lukkoon – seurauksena on kuperkeikka!”
Renkaiden suhteen olen hieman ihmetellyt näitä nykyajan
kumeja. Cannondalessa on Schwalben laaturenkaat, mutta miksi ne tyhjenevät
itsekseen niin nopeasti? Aina viikon välein saa olla pumpun kanssa heilumassa.
Jos rengas on hiemankin tyhjä, se nuljahtelee 120 kilon painoisen pyöräilijän
alla ilkeästi. Meikäläiselle uudenlaiset venttiilit tuottivat myös alkuvaikeuksia.
Jatkuvassa kuljetuksessa auton peräkoukkuun kytkevässä
pyörätelineessä on ongelmansa. Thulen teline on erinomainen sinänsä, mutta
kahden sähköpyörän yhtäaikainen kuljettaminen synnyttää ahtautta
kiinnityksessä. Auton katolle ei tällaisia raskaita pyöriä voi nostella.
Lähinnä jarruvaijereiden ja sähköjohtojen suhteen on perätelinelastauksessa
oltava huolellinen. Poliisi ei onneksi ole koskaan puuttunut takarekkarit
peittävään pyörälastaukseen.
Summa summarum: sähköpyörä on erinomainen laite!
Erinomainen laite tuo sähköpyörä :)
VastaaPoistaPena
VastaaPoistaLuin Blogisi sähköpyöristä. Yritin vastata sinne kommenttisivustolle, mutta eihän se toimi. Siksiköhän kukaan ei juuri kommentoi. Vaikka syytä olisi. Käytännön ohjeet olisi laitettava näkyviin; esim. Kommentoi, jolloin avautuu rekisteröintisivusto ja sitten vasta kommenttiruutu. Lopussa komento; lähetä.
Ihastuin blogiisi - se on juuri sitä, mistä minäkin haaveilen.
Joka kevät menen Itiksen polkupyöräliikkeeseen ja sormeilen sähköpuyörää.
Haaveilen niinkuin pikkupoika. Kerran sain päivän ajella Soliferilla. Upea kokemus, ajelin pitkin Itäkeskusta ja meidänkin suuntaan. Käytin kaikkia apuja, poljin vimmatusti ja samalla mäkeen jouduttuani laitoin avut päälle.
Ihanaa oli tunne. Polkupyörän painopiste on alhaalla, naistenpyörään pääsee huonompikinjalkainen kipuamaan. Eikun menoksi.
Talvella Vartiokylän postinaisemme ajelee sähköavusteisella. Valitteli polviaan ja sai avusteisen pyörän. Sohjossa kuulemma mainio on hänen pyöränsä. Pitkittää työelämäänsä kummasti.
Eilen tapasin Hiroshima-illassa Oopperan areenalla Jacke Södermanin - intohimoinen pyöräilijä. Puhuttiin Blogistasi - suosittelin. Jacke totesi, että ei ne polvet niinkään pyöräilyssä rasitu vaan sydän. Siksi sähköavusteinen pyörä on erinomainen myös sydänoireista kärsivälle. Auttaa ulkoilussa ja liikunnassa sekä virkistää.
terveisin.
Kari Karanko
Kiintoisaa luettavaa .En tiennyt, että on olemassa sähköpyöriä. Ehkä sellaiseen joutuu joskus turvautumaan .jos liikkuminen hankaloituu ja bensän hinta menee kohtuuttomaksi. .Lähireissut voisi hyvin tehdä sähköpyörällä. Tervehdys, I
VastaaPoistaOlipa mielenkiintoista lukea käyttökokemuksia. Olen nähnyt sähköpyöriä aina silloin tällöin, etenkin ilmeisesti etelämmässä Eurooppaa ne ovat yleisiä. Toivottavasti olisivat yleisempiä täälläkin jossain vaiheessa. Sisarellani ainakin on ollut hyviä käyttökokemuksia!
VastaaPoistaKiitos! Kiva lukea kokemuksia. Itse olen sähköpyörästä haaveillut, muutaman kerran olen kokeillut, mutta omaa ei ole. Sellainen olisi varmasti kovassa käytössä meillä.
VastaaPoista20222022
VastaaPoistatesty multiselect 2022 testy do policji testy psychologiczne policja 2022
VastaaPoistaprzykładowy test do policji testy policja 2022 test do policji 2022
VastaaPoistaprzykładowe testy do policji 2022 przykładowe testy psychologiczne do policji test psychologiczny policja
VastaaPoistapolscy psycholodzy w berlinie 2022 psycholog polski w berlinie cennik psycholog po polsku berlin
VastaaPoistapsycholog berlin polski cennik polski gabinet psychoterapii w berlinie cennik polski psychoterapeuta berlin
VastaaPoistaprojektowanie ogrodów łódź 2022 projektowanie ogrodów łódź 2022 ogrody łódź
VastaaPoistaogrodnik łódź opinie ogrodnictwo łódź opinie ogrodnik łódź
VastaaPoistacomment allonger son peni naturellement comment faire agrandir son zizi comment agrendir son pinis , comment faire grandir un zizi
VastaaPoistapastillas agrandar miembro masculino pastillas para alargar el miembro peru productos para agrandar el miembro masculino mexico , como agrandar el pené con ejercicios , como agrandar el pené con pastillas
VastaaPoistanatürliche penisvergrößerung penis verlangerung
VastaaPoistaoperative penisverlängerung natürliche pennis vergrößerung
VastaaPoistaschwellkörper vergrößern penis vergößern
VastaaPoistapennis vergrößerung operative penisvergrößerung
VastaaPoistapsychotesty policja testy policja test psychologiczny multiselect
VastaaPoistamultiselect przykładowe testy do policji policja multiselect
VastaaPoistakampanie ads kampanie adwords https://agencja-adwords.premiumkalisz.eu/ agencja adwords
VastaaPoistapolski psychoterapeuta berlin psychoterapia berlin 2022 pomoc psychologiczna berlin
VastaaPoista