Valkoisen
rintaman vyöryessä kaupunkiin 6. huhtikuuta 1918, tuhannen hengen joukko,
miehiä ja naisia, murtautuu piirityksen läpi Pispalassa. Väinö Linna kuvaa
mielen kaaosta, hyvien toiveiden häviämistä ja avuttomuutta Pohjantähden toisessa
osassa näin:
”Niin vaelsi tämä sarka- ja
sarssikansa tappionsa tiellä.
Se oli ruvennut rehentelemään
kohtalolleen
ja kohtalo löi sitä niin kuin
jumalien on tapana uhmaajilleen tehdä.
He olivat nyt yksin.
Dantonit, Robespierret, Marat’t,
Babeufit,
kaikki he olivat poissa.
Jäljellä olivat Koskela, Lepistö,
Salo, Kuoppamäki, Lahtinen ja Ruotiala.”
Tammerkosken teollisuusmiljöön
huumaavaan ihanuuteen sekoittuu aina katkera historia. Se tuo tajunnanvirtaan
kuvia kansalaissodan, sisällissodan, vapaussodan hetkistä. Minun suvussani
oltiin äidin puolella punaisia ja isän puolella valkoisia. Vain yksi henkilö, Heino,
viilari, mummuni veli, joutui vankileirillä pistimellä seivästetyksi. Isäni ja
hänen veljensä olivat teinipoikia. He toimivat valkoisten lähetteinä. Mutta tuo
valokuva Tampereen kadulta. Siinä on eräs punaisten pikku-lähetti tavannut
ansaitsemattoman kohtalonsa.
Nelikuukautisessa sisällissodassa
menetti henkensä yli 30 000 suomalaista. Lisäksi kuolleiden joukossa oli
viitisentuhatta venäläistä ja ruotsalaista. 30 % heistä kuoli teloituksissa ja 40
% vankileireillä. Punaiset joutuivat maksamaan
ankaran hinnan tekemistään puolestatoistatuhannesta teloituksesta. Heitä
teloitettiin kuusi yhtä teloitettua valkoista kohti. Lisäksi kaupanpäällisinä
vankileireillä kuoli 12000 punaista ja 2000 venäläistä. Kuolleiden suhde oli
valkoisten ja punaisten välillä 1/5.
Kalevankankaan taistelussa
nousivat valkoisten tappiot lähes tuhanteen mieheen kaatuneina, haavoittuneina
ja kadonneina. Punaisten tappiot olivat hyvin vähäisiä. Mannerheimin johtama
Kalevankankaan hyökkäys epäonnistui tykistövalmistelun suhteen, ilmeisesti
tiedustelun ja tulenjohdon virheiden vuoksi. Punaisten Maxim-konekiväärit
kaatoivat lähes 1000 hyökkääjää.
Tampereen kaupunkisodassa oli
30000 sotijaa. Miehistövahvuus oli punaisten ja valkoisten välillä 45/55.
Taistelut kestivät kolme viikkoa, maaliskuun puolestavälistä huhtikuun
kuudenteen. Kaatuneita oli yhteensä noin 2000 ja punaisia vangittiin 11000. Vankeja
seisotettiin päiväkaupalla Tampereen keskustorilla. Myös aktiivinen
teloitustoiminta alkoi taistelujen tauottua. Punaisia teloitettiin sadoittain,
joukossa sotilasneuvonantajana toiminut venäläinen everstiluutnantti Grigori
Bulatsel. Kuva tuo mieleen tämän päivän Ukrainan.
Tampereen
Vapriikki-museon valmistama filmi kertoo noista ajoista: Museum Centre
Vapriikki /Tampere 1918 https://www.youtube.com/watch?v=PD0_AMHaJNA
Tampere
ei ole minulle mikä tahansa kaupunki
Tampere
on minun elämässäni kotikaupunkini Helsingin jälkeen selkeä kakkoskaupunki. Pommitustalvena
1944 kävin koulua Tampereen Suomalaisessa Yhteiskoulussa – isäni
ylioppilaaksitulokoulussa. Asuin Nokialla, tätini oli siellä kunnanlääkärinä.
Matka Tampereelle tapahtui joko junalla tai Paunun räjähtämäisillään olevalla
ruskeaksi maalatulla puukaasubussilla. Kouluun käveltiin pitkin Hämeenkatua.
Ruokatunnilla syötiin ihanaa aaltopahvikotelossa haudutettua kaurapuuroa serkkujoukon
kanssa Rongankadulla - isoisän talossa.
Pommitustalvena
1944 Tampereen Suomalaisessa Yhteiskoulussa, ensimmäisellä luokalla, Pentti
tuolla takarivissä, toinen vasemmalta. Luokan valvojana oli oppilaiden ihailema
koulun rehtori Kauko Mankonen.
Tampereen
kaupunkiseudun liikennetutkimus ja -suunnitelma 1969-1972
Tampereella
oli myös nuoren insinöörin ensimmäinen suuri konsulttitehtävä. Vuonna 1969
tehtiin Tampereen liikennesuunnitelmaa autoistuvan yhteiskunnan henkeen. Tampereen
liikennetutkimuksen ja sitä seuranneen liikennesuunnitelman johto oli järeä.
Järeyden huipentumia olivat TVH:n ylijohtaja Väinö Skogström ja Tampereen
kaupunginjohtaja Pekka Paavola. Ylimpänä kontrollöörinä ja päätöksenteon
junttana oli tieneuvottelukunta. Tieneuvottelukunnan jäseninä olivat TVH:n
pääjohtaja Martti Niskala, kaupunginjohtaja Pekka Paavola, rakennusneuvos Väinö
Skogström, piiri-insinööri Veikko Saarinen, apulaiskaupunginjohtaja Veikko
Vartola ja kaavoituspäällikkö Heikki Pöntinen. Tekemisen tasolla työtä johti
työryhmä, jonka puheenjohtajana oli ”kuuma mies”, DI, jaostopäällikkö Seppo
Hirvonen TVH:sta. Muina työryhmän jäseninä vaikuttivat kaavoituspäällikkö
Heikki Pöntinen, liikenneinsinööri Mikko Mänty, yleiskaava-arkkitehti Antero
Sirviö, vt. piiri-insinööri Mikko Köppä sekä Tampereen seutukaavaliitosta
insinööri Jussi Leppänen. Työssä oli mukana myös aktiivinen nuorten diplomi-insinöörien
kaarti. He edustivat tiehallintoa, Tampereen kaupunkia ja seutukaavaliittoa.
Nimiä, joiden tulevaisuus oli alkamassa: Olavi Häkli, Pertti Heiskanen, Erkki
Rajala, Mauri Ilva, Juhani Miilunpohja, Martti Päivänsalo, Matti Valorinta,
Mikko Pirhonen, Olli Lammassaari ja Erkki Aaltonen.
Tampereen keskustaan ehdotettiin
ajoneuvoilta rauhoitettua vyöhykettä ”Göteborgin mallin” mukaan. Kaiken piti
olla valmiina vuonna 2000. Liikenne toimisi ulko-syöttöisesti eri sektoreille.
Hämeenkatua ehdotettiin joukkoliikenne- ja kävelykaduksi. Kuten kuvasta näkyy,
Pyynikin tunneli oli siihen aikaan valttia, rantatunnelista ei ollut
tietoakaan, vaikka Kekkosentie oli jo kuvassa mukana.
Eksyin
Eksyin
harhapoluille. Minun piti kertoa siitä miten kapitalistit säästivät sen minkä
demarit olisivat olleet valmiit hävittämään. No, leikki leikkinä, mutta silti
totta toinen puoli. Silloin kun nuori insinööri pääsi Tamperetta sormeilemaan,
silloin juuri käytiin kiivasta keskustelua verkatehtaasta. Kaupungin johto oli
asiasta harvinaisen selväpiirteinen. Kosken rannan säästäminen ei tullut
kysymykseenkään. Kaupungin kaikkivoittava kilpailukyky vaati hotellitornia kaupungin
ehdottomaan keskustaan. Hätähuudot eivät
auttaneet. Kaupungin demarikokoomusakseli hoiti homman. Verkatehdas purettiin
kosken rannalta ja tilaa tehtiin hotellille ja kauppakeskukselle. Kilpailukyky
oli turvattu. Hotellin suunnitteli arkkitehti Maunu Kitunen SOK:n
kiinteistöosastolta. Mallia otettiin Amerikoista saakka, mm. Playboyhotelli
mainitaan mallina. Rakennus valmistui vuonna 1986. Kauppakeskus Koskikeskuksen
suunnitteli arkkitehti Antti Tähtinen. Hänen kasvonsa muuten esiintyvät tuossa
esitetyssä luokkakuvassa. Olimme ikätovereita ja myös luokkatovereita.
Tampereen keskustan ajallisia kerroksia on kuvattu hyvin Tampereen kaupungin teettämässä raportissa: Tampereen keskustan rakennettu kulttuuriympäristö 2012, A-Insinöörit.
Kapitalistit
säästivät Tampereelle ”vanhan kaupungin”
On
hauskaa lukea Finlaysonin aluetta koskevaa esitettä. Siinä sanotaan Tampereen
saaneen teollisuusmiljööstä ”vanhan kaupungin”. Tämä on varsinaisesti totta.
Juuri nämä ”valtiot kaupungissa” sen tekivät. Globalisaatio oli voimissaan
sillä Finlaysonin ”patruunin” Wilhelm Nottbeckin isä oli viidennen polven
tallinnalainen – alkuaan tietysti saksalainen. Hän osti James Finlaysonin
puuvillakehräämön vuonna 1835. Wilhelm
taas syntyi Pietarissa. Wilhelm saapui 20-vuotiaana Tampereelle. Elettiin
vuotta 1836. Loppujen lopuksi Wilhelm toimi tehtaan johdossa 55 vuotta.
Aleksanteri II aateloi Wilhelmin. Nottbeckin
vaimo oli aatelinen jo omaa sukuaan; hän oli baltiansaksalainen kreivitär. Wilhelm von Nottbeck puhui venäjää, saksaa, ranskaa
ja englantia ja Suomeen muuttaessaan opiskeli myös Suomen kielen. Sukkatehtaan nimi oli kuitenkin
kaksikielinen: ”Stocking Manufacture Tammerfors”. Tämä mies siis rakensi osan
Tampereen ihanaa vanhaa kaupunkia. Nottbeckeja oli Tampereella kolmessa
polvessa. Vuonna 1917 he häipyivät tuntemattomaan. Kirkonkirjoissa sanotaan: ”Poistuneet
tuntemattomaan”.
Tammerkosken
vanhat kaupungit säilyivät suurelta osin meidän kaikkien yhteiseksi perinnöksi.
Edes purkuvuosikymmenten ajat eivät tuhonneet vanhaa teollisuusmiljöötä.
Suomen kaunein kaupunkimaisema on
teollisuuspatruunoiden ja heidän valitsemiensa arkkitehtien luoma. Siinä ei
demokraattisesti valituilla päätöksentekijöillä eikä byrokraateilla ollut osaa
eikä arpaa.
Katsot minne tahansa. Joka
suunnalla voit nähdä tekniikan siivittämää puhdasta kauneutta. Hetkinen! Tuolla
taustalla lymyää aikanaan paljon riidelty rakennusmassa, jonka mallina oli
arkkitehdin mukaan tulitikkuaski. Onneksi tuo kaikki patruunoiden luoma on
ylivoimaista ja dominoivaa, se häivyttää rumuuden.
Kehräsaaressa kuuluu Takon
tehtaiden jyly. Se on ainutlaatuista. Koko Kehräsaari on pieni ihme.
M-realin Takon tehdas Tampereen
ydinkeskustassa valmistaa pakkauskartonkeja. Työn äänet ovat osa elämää.
Toivottavasti ne säilyvät.
Onpa vielä onni, ettei kaikkia
rakkauden lukkoja ole päästy sulattamaan, vai ovatko rakastavaiset löytäneet
hyvän piilopaikan Kehräsaareen johtavalta patosillalta?
Hieno "profilointi" Tampereen kaupungin historiasta, kaupunkisuunnittelusta-kaavoituksesta, rakentamisesta ja kasvusta.
VastaaPoistaAjankohtaista tarinaa sikäli, että juuri luen Lauri Viidan Moreenia. Tampereen koskikeskus on mielestäni todella mestarillinen ja viihtyisä. I
VastaaPoistaKävin juuri Tampereella seitsemän vuoden tauon jälkeen. Huh, kyllä koko kaupunki on oikein myrräkkä. Hissillä pääsin melkein Tornihotellin katolle, josta näin mm. tulevan jäähallin rakennusvaiheen.
VastaaPoistaNiin, Tampereen kaupunki muuttuu ja ihmisetkin sen mukana muuttuvat. Muistan synnyinkaupunkini Tampereen täynnä mahdollisuuksia; työtä ja vapaa-ajan rientoja. Tampereen kunnallispolitiikassa on sukuni ollut vahvasti mukana, myöskin sodissa.
Jossain vaiheessa kuitenkin maailma vei mukanaan, ja nyt seuraan vain kaukaa Tampereen kehitystä ja käyn vielä joskus Tampereella muistelemassa vanhoja hyviä aikoja.
//Eija Orust´ilta
ps. jossain kirjoituksessasi mainitsit Göteborgin. Kaupunki on tänä päivänä kuin taistelujen jäljiltä; vetävät Västlenken´niä kaupungin läpi.
https://stadsutveckling.goteborg.se/projekt/vastlanken/
Hauskaa saada viesti Göteborgista. Se tuli minulle tutuksi 50-luvun puolivälissä. Olin harjoittelijana Gatukontoretilla. Iltaisin tiskasin Grand Hotellilla. Se revittiin jo vuosia sitten. Viikonloppuisin ajettiin Vespalla Boråsiin tai muualle dansbanoille. Hienot nuoruuden muistot. Terveisiä Göteborgiin.
PoistaNo asun Orustin saarella (n.50 km Göteborgista kohti Osloa) ja vain harvoin enää käyn Göteborgissa (konsulaatissa lähinnä ja matkalla jonnekin ehkä); se on mielestäni nykyisin kamala kaupunki, ei enää se Göteborg, joka oli silloin kauan sitten.
PoistaEija